Hej!

Jag har väldigt dåligt och ojämt vattentryck.
Nuvarande lösning är en hydroforpump tillsammans med en grävd brunn.
Även när jag fyllt på luft I tanken är trycket lågt, och ojämt. Har inte möjlighet att driva en vattenspridare ens vid maxtryck, och vid lägsta tryck bars droppar det från kranen.

Jag funderar alltså på att byta, men lyckas inte riktigt läsa mig till vad som är mest rätt.

Är min hydroforpump bara för liten och dålig, eller måste jag ha en jetpump med separat hydropress för att det ska funka?

Optimalt för mig hade varit att ha en hydroforpump, då "pumphuset" är ganska litet.

Tack på förhand!

Vad har du för till-och frånslagstryck för pumpen? Vilken sorts tank har du Hydrofor eller Hydropress ? Hur stark pump har du?

Hydroforpump är ingen pumptyp.

D Daniel 109 skrev:
Hydroforpump är ingen pumptyp.
Pump med cisterntank då, som jag antar du kunde gissat dig till

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Vad har du för till-och frånslagstryck för pumpen? Vilken sorts tank har du Hydrofor eller Hydropress ? Hur stark pump har du?
Tjena,
Jag har en "elpumps vb25/800"
0,15 MPA tillslag, 0,25MPa avstängning.
800W.
60l/min
Hydrofortank.

Hur mycket luft du har i hydropressen påverkar inte trycket på vattnet. Det påverkar hur långa intervall pumpen går. När du startar vattenspridaren. Går pumpen kontinuerligt då eller kommer den upp till sitt frånslagstryck så att den går i intervaller? Om pumpen går i intervaller kanske du kan höja trycket med tryckströmbrytaren.

• Gilla
Johan Nordgren
  • Laddar…
jetpump med hydropress, den kan pumpa upp till 4 bar så det kanske räcker att justera upp tryckbrytaren till lite högre tryck.

1,5 Bar till 2,5 Bar är lite lågt...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Hur mycket luft du har i hydropressen påverkar inte trycket på vattnet. Det påverkar hur långa intervall pumpen går. När du startar vattenspridaren. Går pumpen kontinuerligt då eller kommer den upp till sitt frånslagstryck så att den går i intervaller? Om pumpen går i intervaller kanske du kan höja trycket med tryckströmbrytaren.
Den går aldrig kontinuerligt, utsn alltid intervaller.
Vågar man höja till&frånslag över teknisk spec?

Johan Nordgren Johan Nordgren skrev:
Du skriver att tillslag är 0,15 MPa och frånslag 0,25 MPa. Tittar man på specifikationen i länken som @Dilato get så är maxtryck 4 bar. Alltså 0,4 MPa. Så nej du bör inte öka trycket över teknisk spec. Men du är inte där än. Eftersom pumpen inte ger vad den kan är det något annat som begränsar.

Det finns även möjligheten att det är förträngningar i rören någonstans som begränsar flödet.

• Gilla
Johan Nordgren och 1 till
  • Laddar…
Frånslag max 4 bar (0,4 MPa) eftersom pumpen inte klarar att ge högre tryck (enligt spec).
och vid lägsta tryck bars droppar det från kranen
Står pumpen långt under kranen ( i höjd)?

D Dilato skrev:
Frånslag max 4 bar (0,4 MPa) eftersom pumpen inte klarar att ge högre tryck (enligt spec).

Står pumpen långt under kranen ( i höjd)?
2 Meter kanske..
Drar vatten ca 4 meter ner

Pump med cisterntank då, som jag antar du kunde gissat dig till
Ja man kan gissa.
Du skrev det här:
Är min hydroforpump bara för liten och dålig, eller måste jag ha en jetpump med separat hydropress för att det ska funka?
Det tolkade jag som att det var olika pumptyper.

Men tydligen har du en så kallad jetpump med hydropress.

Att skruva upp avslaget på tryckbrytaren till 3,5 Bar bör inte vara ett problem, jetpumpen skall klara upp till 4 Bar enligt spec., men ju närmare 4 Bar ju långsammare och mindre vattenflöde kommer det kunna pumpa och det kommer vara mer segt innan pumpen slår av på tryckbrytaren.

när du ökar trycket så kanske du måste öka förtrycket i hydropressen motsvarande grad för att behålla arbetsvolymen - brukar sättas (vid trycklös vatten) ca 0,2 bar under trycket pumpen startar.

Att pumpen slår av och på, vilket visar att den pumpar utan problem till sin avslagstryck, indikerar mera att problemet fins efter pumpens vattenuttag. - sedan skall man inte underskatta friktionen vid vattenflöde i tunna vattenslangar och hur mycket ytterligare i höjd vattnet forslas upp - 10 meter i höjd förbrukar 1 bar i tryck vid ändpunkten.

Blir det bra tryck när kran är stängd men tappar farten fort när den öppnas så är det en strypning som är med i bilden, gäller att hitta den...

---

För de lite bättre (jet)pumparna så kan man ofta ladda hem datablad med tryck/flödes diagram och ofta anges pumpens märkflöde vid en specifik tryck - kanske här vid 4 Bar.

jetpumparna går inte så mycket högre än 4 - 4,5 Bar och hur mycket tryck det kan producera beror också på diametern på pumpens impeller och invändiga ejektorns utformning då motorn av asynkrontyp sällan varva mer än 2800 rpm vid märklast och aldrig når riktigt 3000 rpm vid tomgång.

Skall man bit över 4 - 4.5 bars ribban så är det pumpar med flera impellrar i serie och med det väsentligt högre prislapp.

Jag startar upp tråden igen..
Har justerat trycket i min hydroforpump (ja det heter så enl bruksanvisningen) till 4 bar vid frånslag. Alltså max vad pumpen klarar.

Är inte i närheten av att kunna driva en vattenspridare, vilket är ett kriterie för mig.

Allså, vad behöver jag ha för tryck i en ny pump, för att det ska fungera?
Pumpen står ca 1,5 m under marknivå, och drar vatten från ca 4 meters djup.

Tack på förhand!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.