Jag har borrad brunn med hydropress. Under alla år har jag haft ett tryck på runt 2 bar. Men nu har jag helt plötsligt ca 4 bar när jag drar igång efter vintern.

Det som ändrats är att jag kopplat om inkommande vatten, så antar att luft kunnat komma in då. Jag har även bytt manometer, men det sak väl inte påverka.

Är det OK eller måste jag sänka trycket? När jag googlar står det att tryck bör vara runt 2 bar, vad händer om det är högre? Har ingen tryckluftskompressor, behöver man det om man ska minska trycket??

Ca 2 bar i kärlet är normalt som förtryck på vatten. Sen är det tryckströmbrytaren som bestämmer start/stopp, tillslag ca 2,5 bar och frånslag ca 4 - 4,5 bar normalt. Beroende på hur kärlet är kopplat, bara med enslang/rör så kan det tas med till macken och kollas. Annars köpa en cykelpump med manometer på och pumpa. Förtrycket är med tomt kärl på vatten.

Var läser du av trycket och i vilket läge? Manometern visar vattentrycket vilket normalt är detsamma som trycket på luften i blåsan. Detta tryck bestäms av tryckströmbrytaren och varierar något under drift. Om manometern alltid visat 2 bar tidigare är den kanske trasig.

Förtrycket i hydropressen mäts via påfyllningsventilen när vattensystemet är trycklöst. Alltså stäng av pumpen, öppna en kran och vänta tills det slutat rinna innan du mäter förtrycket. Det finns inget sätt som luft fyller på sig självt i hydropressen. Så att manometern ökat beror på något annat.

A Avemo skrev:
Var läser du av trycket och i vilket läge? Manometern visar vattentrycket vilket normalt är detsamma som trycket på luften i blåsan. Detta tryck bestäms av tryckströmbrytaren och varierar något under drift. Om manometern alltid visat 2 bar tidigare är den kanske trasig.

Förtrycket i hydropressen mäts via påfyllningsventilen när vattensystemet är trycklöst. Alltså stäng av pumpen, öppna en kran och vänta tills det slutat rinna innan du mäter förtrycket. Det finns inget sätt som luft fyller på sig självt i hydropressen. Så att manometern ökat beror på något annat.
Jag kollade på.manometern när jag slog på pumpen. Då slog den av vid ca 4 bar istf vid 2 som tidigare.

RoTe
J JOB_L skrev:
Jag kollade på.manometern när jag slog på pumpen. Då slog den av vid ca 4 bar istf vid 2 som tidigare.
Då var det fel förut men rätt nu

RoTe RoTe skrev:
Då var det fel förut men rätt nu
Okey, låter bra. Men jag fattar inte att dett kan ändra sig bara.

J JOB_L skrev:
Ett foto på tryckströmbrytaren är bra, kan du få till det.

J jonaserik skrev:
Ett foto på tryckströmbrytaren är bra, kan du få till det.
Får fixa det när jag är på plats nästa gång. Vad är det du vill se?

J JOB_L skrev:
Det finns två angreppspunkter här. Först den praktiska. Upplever du några problem med vattentillförseln? Är det någorlunda långa intervall som pumpen går med? Om du är nöjd med trycket i kranen och pumpen inte går kortare perioder än något tiotal sekunder så är nog allt i sin ordning.

Sedan har vi frågan om vad som förändrats. Kanske har något rostat i tryckströmbrytaren så att den går trögt och växlar senare. Kanske är manometern trasig och visaren flyttar sig ibland så att det den visar är helt opålitligt. Det går bara att spekulera. Men om manometern visar rätt så känns 4 bar som ett bättre frånslagstryck än 2 bar för mig.

Edit.
Jag missade detaljen att manometern var utbytt. Då är förklaringen mycket enklare. Den gamla manometern var trasig och det var helt rätt att byta den.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
J JOB_L skrev:
Jag har även bytt manometer, men det sak väl inte påverka.
Den kanske funkar nu? ;)
Men vad för tryck slog pumpen av på tidigare?
2-4 som den verkar göra nu är rätt normalt

J JOB_L skrev:
Får fixa det när jag är på plats nästa gång. Vad är det du vill se?
Bara om den bråkar behövs det ett foto. Fungerar det nu med trycket så gör inget. Det finns flera fabrikat och dom går att rensa från skit om dom är opålitliga. Men inte fel att få info om hur man gör för dig.Kommer en röris så byter den bara ut,meden kostnad på nästan 1000 kr + A-tid, när det tar ca 2 - 3 timmar för en ovan att rensa.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Den kanske funkar nu? ;)
Men vad för tryck slog pumpen av på tidigare?
2-4 som den verkar göra nu är rätt normalt

• Manometer med tryckavläsning på rörledning, omgiven av anslutningar och en metallomgärdad slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden visar väl inget annat än vad som gäller nu?
Det ser helt rätt ut.

D Dilato skrev:
Bilden visar väl inget annat än vad som gäller nu?
Det ser helt rätt ut.
Så är det . Så ingen risk att ha 4 bar tryck alltså?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.