Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Jet-stream och 2 personer?

1. U
    Medlem · U · 4 inlägg

UrbanTurban

Medlem
    Gå i poolbyggartankar. Vad är er erfarenhet om att ha en Jet-stream att simma mot när man är 2 personer som vill simma samtidigt?
    Ser framför mig att man kan simma framför/bakom varandra, men vad behöver då mini-måtten på poolen vara för att det skall kännas "behagligt" med avstånd till varandra och till kanter?
    Alternativt... finns det Jet-stream som trycker ut vatten i 2 olika riktningar(45 gr) så man kan simma 2 personer bredvid varandra(snett mot varandra mot Jet-streamen)?

2. F
    Medlem · 1 391 inlägg
    Jag hade jet stream från fluval i 5 år och jag tyckte det fungerade så där. Det finns varianter som använder en skovelliknande konstruktion som verkar vettig. Kolla också in de här http://www.endlesspools.com/main.htm funderar själv på en endless i nya huset när vi har bott in oss.

När det gäller att kunna simma två så kan det nog bli meckigt. Många simsätt kräver ordentlig bredd och ska man simma i motström så är det viktigt att ligga rätt i tempo och position. 2.5 ggr bredden för single lane får man nog räkna med. Bäst poolkompetens i Europa tycker jag finns i Tyskland. Kolla in tidningen Schwimmbad und Sauna för exempel och leverantörer.

3. U
    Medlem · U · 4 inlägg

UrbanTurban

Medlem
    Är och kommer förbli en hopplös simmare... Det är bara lugnt bröstsim och ryggsim jag hanterar. Så lugnt motionssimmande är önskan.
    Tänker så här: 3m bredd är tillräckligt för en person. Ligger ca 1,5m från Jet-streamen. Jag tar upp ca 2 m längd, och "den" bakom mig ca 2 m. Totalt ca 6 m. Funkar det? Är det tillräckligt strömt för den personen som simmar bakom? Erfarenheter från er önskas.
    Annars gärna länkar eller namn på Jet-streams som har 2 strålar. Men då bordebredden kanske hamna på 4m...
    Ett alternativ är ju också 2 st Jet-streams... :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.