42 302 läst ·
456 svar
42k läst
456 svar
Jeepägare? Jeepkunnig?
Kul att det löste sig.
Sprickande grenrör är ju annars allra vanligast på deras 4.0 motorer, tror inte det finns någon som fortfarande har kvar grenröret som den lämnade fabriken med.
Men jag tycker det är konstigt att dom inte hörde något, ett sprucket grenrör väsnas en hel del.
Är man dessutom riktigt envis så brukar man kunna se sotspår vid sprickorna.
Sprickande grenrör är ju annars allra vanligast på deras 4.0 motorer, tror inte det finns någon som fortfarande har kvar grenröret som den lämnade fabriken med.
Men jag tycker det är konstigt att dom inte hörde något, ett sprucket grenrör väsnas en hel del.
Är man dessutom riktigt envis så brukar man kunna se sotspår vid sprickorna.
Hå hå ja ja, dessa felkoder 
Hade en Golf som skrek "Ölstand prüfen!" (ja, den pratade tyska) trots att det var fullt av olja i den. Efter felsökning och byte av oljenivågivare trodde man att allt var frid och fröjd men icke då.
Det visade sig till slut bero på en trasig kontakt till huvlåset vilket då med någon slags tysk logik ska indikeras genom att varna för låg oljenivå...
Hade en Golf som skrek "Ölstand prüfen!" (ja, den pratade tyska) trots att det var fullt av olja i den. Efter felsökning och byte av oljenivågivare trodde man att allt var frid och fröjd men icke då.
Det visade sig till slut bero på en trasig kontakt till huvlåset vilket då med någon slags tysk logik ska indikeras genom att varna för låg oljenivå...
Vår "lokala" verkstad, brukar funka bra.. (de brukar gråta när de ser oss för att de tycker synd om oss - även om de tjänar pengar.. ) så nu är den stora frågan - har en auktoriserad Jeepaffär ett hemligt register.. (dvs är det värt att lägga ut pengarna på att åka till en sådan butik och läsa av felkoderna..) som bara de kan tolka..A Andy78 skrev:
Ja jo.. det var ju logiskt.. eller nåttBiFuel skrev:
Hå hå ja ja, dessa felkoder
Hade en Golf som skrek "Ölstand prüfen!" (ja, den pratade tyska) trots att det var fullt av olja i den. Efter felsökning och byte av oljenivågivare trodde man att allt var frid och fröjd men icke då.
Det visade sig till slut bero på en trasig kontakt till huvlåset vilket då med någon slags tysk logik ska indikeras genom att varna för låg oljenivå...
Vår bil "pratar" också Tyska.. men tack och lov har denne inte börjat snacka om såna där saker (än hmm). Dock verkar den ha mycket att prata om i övrigt *suck*
VI har släckt lampan redan ett par ggr för att se om nått förändrades.. men det stor fortfarande okänt fel typ.. bilen försöker inte ens tala om nått vettigt! För nån månad sedan när vi "lekte" med lamporna.. så var det de avgaserna (och kinkiga biljäkeln nöjde sig inte med reservdelar som skulle passa till alla.. nejdå.. fick lämna in en gång till för att den ville ha ORGINAL..baha)
.. och nu har vi inte ens pratat om röda lampor, sån har vi också tänd.. jadå.. handbromsen
Rena rama julgranen..
Det var ett område vi felsökte förra gången lampan lyste.. så de är bytta om jag inte minns helt fel (funderade på om det var skivor eller klossar vi bytte, men tror båda är bytta vid närmare eftertanke).. och nivån på oljan (alla) är kontrolleradeA Andy78 skrev:
När jag ändå sitter o gnäller.. så kan jag också beklaga mig över att lamporna i bilen.. är det inge fel på (läs: julgran).. men nog fasiken är det fel på höger framljus IGEN.. har bytt lampan 2 ggr.. och fått fixa om en kabel där en gång.. och nu denna gång - dåååå får inget ström på den sidan alls (så denna gång funkar varken helljus eller halvljus).. lamporna i sig är dock hela.. *alltid nått*
GOMIDDAG GOTT FOLK!
Vet att tråden varit inaktiv i några år, det är ju min tråd..
Men nu har jag en ny fråga.. och tänkte jag fortsätter i ”samma tråd”
För ungefär en vecka sedan började det väsnas i motorområdet när vi var ute o körde (min make o far snarare, jag var inte med) och det lät som om nån rem gnirkade..
De visste inte riktigt vad som hände eller var det härstammade ifrån.. men de var säkra på att det inte var fläkten iaf. Inga lampor el liknande tändes.
Dagen efter skulle pappa skjutsa mig till läkaren och bilen betedde sig helt normalt igen.. inga oljud.. inga remmar som lät mer än andra.. inget såg konstigt ut.
Vi åkte ytterligare några dagar/gånger kors och tvärs och.. inga ljud
Började tro att de inbillat sig..
Men igår .. fick jag höra och vi fick en ”tell”. Hade varit ute o kört och stannade för att heja på grannen ute i hagen.. (stängde av bilen). När vi sedan startade och backade tillbaka till vår väg, var det ett himla oväsen under huven..
.. och när vi åkt 100 meter el något tändes generatorlampan (men ljudet hade tystnat;. När vi åkt ytterligare några hundra meter ner till huset så slocknade lampan oxå
Sedan var bilen som vanligt igen!
Idag åkte vi till bildoktorn.. och bad honom kika på bilen o ge råd (ev boka tid för lagning). Men han kollade alla remmar och allt såg bra ut (inget konstigt slitage, inga slappa delar osv) kollade oljor (fyllde på) osv på en gång..
Men nu är jag misstänksam..
Saker rättar inte till sig själv.. (det är inte alltid det felet man tror, men nått är det..)
Det har uppenbarligen hänt något, två ggr.. men vad?
Vet att tråden varit inaktiv i några år, det är ju min tråd..
Men nu har jag en ny fråga.. och tänkte jag fortsätter i ”samma tråd”
För ungefär en vecka sedan började det väsnas i motorområdet när vi var ute o körde (min make o far snarare, jag var inte med) och det lät som om nån rem gnirkade..
De visste inte riktigt vad som hände eller var det härstammade ifrån.. men de var säkra på att det inte var fläkten iaf. Inga lampor el liknande tändes.
Dagen efter skulle pappa skjutsa mig till läkaren och bilen betedde sig helt normalt igen.. inga oljud.. inga remmar som lät mer än andra.. inget såg konstigt ut.
Vi åkte ytterligare några dagar/gånger kors och tvärs och.. inga ljud
Började tro att de inbillat sig..
Men igår .. fick jag höra och vi fick en ”tell”. Hade varit ute o kört och stannade för att heja på grannen ute i hagen.. (stängde av bilen). När vi sedan startade och backade tillbaka till vår väg, var det ett himla oväsen under huven..
.. och när vi åkt 100 meter el något tändes generatorlampan (men ljudet hade tystnat;. När vi åkt ytterligare några hundra meter ner till huset så slocknade lampan oxå
Sedan var bilen som vanligt igen!
Idag åkte vi till bildoktorn.. och bad honom kika på bilen o ge råd (ev boka tid för lagning). Men han kollade alla remmar och allt såg bra ut (inget konstigt slitage, inga slappa delar osv) kollade oljor (fyllde på) osv på en gång..
Men nu är jag misstänksam..
Saker rättar inte till sig själv.. (det är inte alltid det felet man tror, men nått är det..)
Det har uppenbarligen hänt något, två ggr.. men vad?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det närmsta vi trodde .. var att nån drivrem slackade/slirade.. (kikade såklart på gen oxå men tog inte loss grejerna direkt.? de såg ju ”hela o rena ut”) men bildoktorn kände o drog i allt han kom åt utan att se/känna (höra) några svagheter..harry73 skrev:
Givetvis var bilen tyst o from när vi var där!
Första gånget höll ljudet i sig en bra bit hemåt tydligen.. men här igår var det ju bara ett par hundra meter. - sen helt normal igen..
Vad kan vara fel i en generator då?