Har en Jeep Patriot (-07 tror jag det är) och den gula motorlampan lyser trots att påsken är över..
Någon som kan ha någon tanke om var man ska börja felsöka? Går fint, inga problem i körningen.. som märks.. har fått en felkod utläst på en verkstad (ej jeep-verkstad).. "katalysatorn" muttrar den om.. Men den är kontrollerad och värdena perfekta (?) .. Så bilfirman tycker inte det direkt finns skäl att byta ut den..
(Lampan har lyst ett bra tag.. )
Några idéer? Har bokat in en felsökning på "jeepverkstan" också.. men tar tacksamt emot tips o erfarenheter..
Med vänlig hälsning, Sandra
Någon som kan ha någon tanke om var man ska börja felsöka? Går fint, inga problem i körningen.. som märks.. har fått en felkod utläst på en verkstad (ej jeep-verkstad).. "katalysatorn" muttrar den om.. Men den är kontrollerad och värdena perfekta (?) .. Så bilfirman tycker inte det direkt finns skäl att byta ut den..
(Lampan har lyst ett bra tag.. )
Några idéer? Har bokat in en felsökning på "jeepverkstan" också.. men tar tacksamt emot tips o erfarenheter..
Med vänlig hälsning, Sandra
De har nollat den och den kom tillbaka (börja lysa) dagen efter igen tyvärr.. 
Tror att de nollade i samband med batteribyte.. (Vi hade samma problem på våra två tidigare audis, alltså med motorlampan och de släckte vi med att dra ur batteriet ett tag..men det höll sig lite längre än en dag..)
Så en ide kan vara att se över avgassystemet alltså?
Tror att de nollade i samband med batteribyte.. (Vi hade samma problem på våra två tidigare audis, alltså med motorlampan och de släckte vi med att dra ur batteriet ett tag..men det höll sig lite längre än en dag..)
Så en ide kan vara att se över avgassystemet alltså?
Vet tyvärr inte, ska fråga den som var iväg med bilen imorrn.. om denne vet!MathiasS skrev:
Det är bilfirman där vi köpt den som också meckat med den (lampan tändes ganska snabbt efter köpet så de är lite muttriga över att de får ödsla tid på bilen.. och de har nog aldrig meckat just jeep - därför har vi bokat in oss för koll/felläsning.. hos nån som säljer och meckar just jeep)..
Systemet OBD2 som det kallas fungerat oftast så att ett fel uppstår då sätts koden som vilande (pending) , om samma fel uppstår ett antal ggr tex 3 ggr inom en viss tid så sätts koden som aktiv och databoxen registrerar en kod och tänder motorlampan.
Om samma fel inte återkommer så går den från vilande till historisk.
Lika så som att den satts till aktiv och samma fel inte återkommer inom ett antal cycler så sätt koden till historisk och lampan släcks vid körning eller nästa start.
Raderar man koden eller lyfter batteripolen och tömmer minnet så så tänds lampan igen enligt ovan procedur då felet består.
Därför är det en fördel att när man har bytt en del som man tror är trasig så ska man inte radera koden utan köra bilen som vanligt, har man bytt rätt del så släcks lampan och ma är då mer säker på att felt är löst och kan radera koden som sattes som historisk iomed att lampan släcktes pga problemet var löst.
Håller själv på och arbetar med en lysande motorlampa kan vara jobbigt ibland att hitta felet.
Vore intressant att veta koden.
Om samma fel inte återkommer så går den från vilande till historisk.
Lika så som att den satts till aktiv och samma fel inte återkommer inom ett antal cycler så sätt koden till historisk och lampan släcks vid körning eller nästa start.
Raderar man koden eller lyfter batteripolen och tömmer minnet så så tänds lampan igen enligt ovan procedur då felet består.
Därför är det en fördel att när man har bytt en del som man tror är trasig så ska man inte radera koden utan köra bilen som vanligt, har man bytt rätt del så släcks lampan och ma är då mer säker på att felt är löst och kan radera koden som sattes som historisk iomed att lampan släcktes pga problemet var löst.
Håller själv på och arbetar med en lysande motorlampa kan vara jobbigt ibland att hitta felet.
Vore intressant att veta koden.
Redigerat:
Haft det på min gamla bil P0171 samt P0173 Vilket betyder båda bankerna, ibland på vissa läsare står det "lamda sensor out of range" vilket ofta misstolkas som att sonderna inte fungerar, men vad det egentligen betyder är att de har registrerat så mycket syre att databoxen inte kan kompensera mer , därav utanför reglerområdet och sätter felkoden med lysande motorlampa.Niq skrev:
väldigt vanligt att sonderna byts i onödan, men i detta fallet så fungerar det i allra högsta grad, de måste fungerar för att kunna sätta denna kod.
Det syntes på fueltrimvärden att den skjöt till bensin, var bara en slump att jag till slut hittade felet.
Kan vara så att de hittat P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)
Eller liknande som sagt ska bli intressant å höra.
Jag hade inte bytt katalysator om avgasvärdena är ok i alla fall inte till att börja med.
Eller liknande som sagt ska bli intressant å höra.
Jag hade inte bytt katalysator om avgasvärdena är ok i alla fall inte till att börja med.
Då kanske du har garanti fortfarande?Snigla skrev:Vet tyvärr inte, ska fråga den som var iväg med bilen imorrn.. om denne vet!
Det är bilfirman där vi köpt den som också meckat med den (lampan tändes ganska snabbt efter köpet så de är lite muttriga över att de får ödsla tid på bilen.. och de har nog aldrig meckat just jeep - därför har vi bokat in oss för koll/felläsning.. hos nån som säljer och meckar just jeep)..
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
värt att poängtera är att en kod på en syresensor inte nödvändigtvis måste innebära att man ska byta sonden utan den indikerar var man ska börja felsöka. Tyvärr byts det oftast delar för det går snabbast och ger mest klirr i kassan hos verkstan och sen är det andra omständigheter (såklart) som gör att lampan tänds igen............
Det kan lika gärna vara jordfel, kabelfel, kontaktfel, luft/avgasläckage och gud vet allt.
Det kan lika gärna vara jordfel, kabelfel, kontaktfel, luft/avgasläckage och gud vet allt.
Den har precis gått ut (sån där beg tremånaders..) men felet är de ju medvetna om att det uppstod vid köpet (precis efter) så de försöker ju hjälpa till.. De har ju egen verksta och vill laga felet själva..och jag tror de känner sig lite dumma att fråga runt bland "jeepsäljare" i jakt på fel..så de skickar oss - och det gör mig inget så länge de fixar lampfan (felet) och betalar..MathiasS skrev:
..de verkar schyssta, men förr eller senare tar ju det slut om ingen kommer på vad som ska göras..(frustrerande för alla inblandade). Vi gillar bilen och den går bra.. men lampan är ett problem vid besiktningen ju.,(om inte annat)
Kanske detta kan funka för att läsa ut felkoden om du har OBDII ?
https://www.youtube.com/watch?v=M6B5-ZDyXdg
https://www.youtube.com/watch?v=M6B5-ZDyXdg
Läsa felkoder är en sak, men ofta behövs det erfarenhet av den specifika bilmodellen för att översätta vilket fel som motsvaras av en felkod.
En verkstad med rätt mjukvara kan också få ut mer felkoder än de generella OBD2-koderna.
En verkstad med rätt mjukvara kan också få ut mer felkoder än de generella OBD2-koderna.
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 406 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 406 inlägg
Det låter som att konsumentköplagen kan hjälpa dig, läs Konsumentverkets råd:
http://www.hallakonsument.se/tips-f...fordon/fel-pa-bilen-efter-kop-av-bilhandlare/
http://www.hallakonsument.se/tips-f...fordon/fel-pa-bilen-efter-kop-av-bilhandlare/
Kör US bil med OBDI och för dessa ligger felkodslistor på nätet så man kan se var felkoden kan komma ifrån.Om inte verkstaden klarar att hitta felet så kanske det är bättre om de betalar nånZipLock skrev:
annan firma för att lösa det.
T.ex detta för Jeep : https://www.engine-light-help.com/jeep-check-engine-light.html
Redigerat: