Hej! Jag såg någon som höll på att trimma med röjsåg, han hade inte vanlig tråd utan en väldigt tjock räfflad variant. Säkert runt 7-8 mm tjock. Den satt inte i spole utan fäst i en platta, två trådar á ~20 cm.

Tyckte att det såg ut som en spännande lösning, men hittar inget när jag googlar. Är det nån som känner igen det här och kan berätta vad det är?

Sök på tex jet-fit från oregon. Finns med 2 och 4 linor. Hade det på en husqvarna trimmer/röjsåg för många år sen och det var bra livslängd på linorna. Slutade med det då jag köpte eltrimmer

Jag har sett något liknande men inte så tjock tråd, typ 5 mm har jag sett på, Granngårdens webbshop tror jag. Men det finns kanske grövre tråd också.

Kanon, tack för svaren! Hittade nåt som hette ”Stihl Durocut”, det var nåt liknande. Då har man lärt sig nåt nytt idag! 💡

R R650 skrev:
Sök på tex jet-fit från oregon. Finns med 2 och 4 linor. Hade det på en husqvarna trimmer/röjsåg för många år sen och det var bra livslängd på linorna. Slutade med det då jag köpte eltrimmer
Hur ofta fick du byta tråd, ungefär hur många timmars körning?

Centano Centano skrev:
Hur ofta fick du byta tråd, ungefär hur många timmars körning?
Det är nog 15 år sen jag körde med pinnar men vad jag kan minnas höll dom länge även om man gick emot lite grövre växtlighet. Meckigt att byta trådarna dock när huvudet börjat bli lite skitigt.

• Gilla
Centano
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.