5 915 läst ·
31 svar
6k läst
31 svar
Jättehöga garderober i vinkel
Jag köpte detta när jag byggde skjutdörrar och kapade till mina i 8 mm mdf. Maxhöjd 2588N nybyggarn3 skrev:
Bilder mottas tacksamt vid tillfälle.T Turbo_Tail skrev:De är med skena i golv/tak men eftersom det gick att få dit dem med skenorna på plats så måste det ju nog gå att "klicka" bort dem även efteråt. Jag använde ett lokalt snickeri som specialbeställde dem. Det var vid min fritidsbostad som jag gjorde detta då jag pga. begränsad byggrätt var tvungen att kombinera tekniskt utrymme med hjälpkök/tvättstuga så det låter ju som vi har haft identiska tankar! Tyvärr har jag inte några bilder på det, annars skulle jag kunnat skicka för att få lite inspiration. Är inte på väg dit förrens nästa helg.
Förresten: Hur tänker du kring hörnet? Blir ju svåranvänt oberoende om du har dörrar eller skjutdörrar?
[bild]
Angående hörnet är det vad det är. Har kikat på Ikeas lösning för garderobshörn och tycker det ser ut som att hörnet går att använda, även om det inte blir som en vanlig garderob.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Är det en privat KLK eller är det meningen att gäster ska gå igenom den på väg till badrummet?N nybyggarn3 skrev:
I det senare fallet förstår jag att man vill dölja innehållet. Går det inte att flytta in förvaringen längs innerväggen till sovrummet för att slippa ett hörn som är bökigt och svårt att utnyttja. Alltså i princip vända öppningen på de garderoberna åt andra hållet. Det blir ju ändå lika bred korridor till badrummet.
Behövs nog ingen speciallösning till det.N nybyggarn3 skrev:
Jag har för mig att en del av Elfas och Mirros skjutdörrar kan beställas i den höjden, men eftersom de är topphängda kan man också sätta en balk/regel i taket som man sen hänger dörrarna i.N nybyggarn3 skrev:
Hej,BirgitS skrev:
Är det en privat KLK eller är det meningen att gäster ska gå igenom den på väg till badrummet?
I det senare fallet förstår jag att man vill dölja innehållet. Går det inte att flytta in förvaringen längs innerväggen till sovrummet för att slippa ett hörn som är bökigt och svårt att utnyttja. Alltså i princip vända öppningen på de garderoberna åt andra hållet. Det blir ju ändå lika bred korridor till badrummet.
Behövs nog ingen speciallösning till det.
Jag har för mig att en del av Elfas och Mirros skjutdörrar kan beställas i den höjden, men eftersom de är topphängda kan man också sätta en balk/regel i taket som man sen hänger dörrarna i.
Det är privat. Gäster och övriga familjemedlemmar ska förvisas till annat badrum.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Personligen skulle jag då avstå från dörrar för att jag tycker att besväret/otrivseln med dörrar i ett rätt trångt utrymme är mycket större än otrivseln med att se mina och sambons kläder på vägen till badrummet. Det är rätt lite golvutrymme att samsas två på och dessutom få situationer där man inte kan öppna en dörr/skjutdörr för att sambon står i vägen eller tittar på kläder som då skulle skymmas är mycket störande på morgonen när alla har bråttom på väg till jobbet.
Att vara utan dörrar är kanske en bra anledning till att går att hålla det snyggt i framtiden också och inte knö in kläderna eftersom det i alla fall inte syns.
Att vara utan dörrar är kanske en bra anledning till att går att hålla det snyggt i framtiden också och inte knö in kläderna eftersom det i alla fall inte syns.
Har kikat runt på nätet efter höga skjutdörrar. De högsta jag hittat är upp till 280 cm. Tycker det borde gå att få tag på högre. Nån som har några tips?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Fast skulle inte så höga dörrar också se konstigt ut?
Jag hade nog velat bryta av och ha luckor eller mindre skjutdörrar ovanför.
Jag hade nog velat bryta av och ha luckor eller mindre skjutdörrar ovanför.
Hittar ingen tillverkare av dörrarna - helt plain. Bakom ryms all teknik; bergvärmepump, ventilation, vattenmätare, expansionskärl etc.N nybyggarn3 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Provar att väcka liv i denna tråd igen.
Visade sig efter samtal med frun att vi inte alls ska ha skjutdörrar, utan garderober med vanliga dörrar. Höjden är fortsatt ca 380 cm och garderoben ska vara i vinkel runt ett hörn. Det ska byggas igen ändå upp mot tak, d.v.s. inte vara öppet ovanpå garderoben.
Jag skulle vilja bygga med standardhöga garderober i botten med lägre skåp ovanpå, för att totalhöjden ska bli så nära takhöjd som möjligt. Givetvis kommer det att bli ett elände att komma åt de övre skåpen. Var inne på IKEA och kikade på pax men det föll på att de inte har några låga skåp med samma bredd.
Kan någon tipsa om en leverantör som har bra garderober, som även kan leverera lägre skåp med samma bredd och utseende på dörrarna?
Alla tipps mottages tacksamt
Visade sig efter samtal med frun att vi inte alls ska ha skjutdörrar, utan garderober med vanliga dörrar. Höjden är fortsatt ca 380 cm och garderoben ska vara i vinkel runt ett hörn. Det ska byggas igen ändå upp mot tak, d.v.s. inte vara öppet ovanpå garderoben.
Jag skulle vilja bygga med standardhöga garderober i botten med lägre skåp ovanpå, för att totalhöjden ska bli så nära takhöjd som möjligt. Givetvis kommer det att bli ett elände att komma åt de övre skåpen. Var inne på IKEA och kikade på pax men det föll på att de inte har några låga skåp med samma bredd.
Kan någon tipsa om en leverantör som har bra garderober, som även kan leverera lägre skåp med samma bredd och utseende på dörrarna?
Alla tipps mottages tacksamt
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Funkar inte IKEAs köksstommar istället?
Finns väl fler höjder på dessa med?
Finns väl fler höjder på dessa med?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Beror på vad ni är ute efter.
Visst, man får väl inte allt som de har till pax. Men lådor, hyllplan samt rejäla trådbackar fanns iaf när vi renoverade lägenhet 2012 och valde dessa för att ersätta äldre 60skåp.
Visst, man får väl inte allt som de har till pax. Men lådor, hyllplan samt rejäla trådbackar fanns iaf när vi renoverade lägenhet 2012 och valde dessa för att ersätta äldre 60skåp.
Jag får nog kolla lite mer på det. Fråga är hur hörnet skulle kunna lösas.13th Marine skrev: