Idag rensade jag plastavloppsrören under handfatet och det var hur äckligt som helst. Gummihandskarna kom väl till pass. Insidorna var täckta grön, brun och svart beläggning som jag gjorde mitt bästa för att skrubba loss. Bland annat med en gammal tandborste. Min fråga är var beläggningen kommer ifrån och det kan vara tecken på mögel eller fuktskada? Samt om det är farligt att själv handskas med skiten?
Bifogar bilder på plastgrejerna efter att jag skrubbat bort det mesta.
Bifogar bilder på plastgrejerna efter att jag skrubbat bort det mesta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första egna boendet?
Aj aj aj, fukt där? Lägg i en värmekabel eller avfuktare och sluta använda handfatet för att vara på säkra sidan 

Edit: Nej men det där är fullt normalt. Sålänge det inte blir stopp är det bara att tömma och rensa den lilla ”skålen” som går att skruva av med jämna mellanrum.
Edit: Nej men det där är fullt normalt. Sålänge det inte blir stopp är det bara att tömma och rensa den lilla ”skålen” som går att skruva av med jämna mellanrum.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Helt normalt.........det kan se ut hur som helst beroende på vad som spolas ner. Att det är brunt kan bero på järnrikt vatten.Om nu inte nån har haft som vana att göra nr 2 i handfatet.
Detta är ju det bästa med att bo i hus. Alltid mysiga avlopp att ta hand om med jämna mellanrum.
Jag bävar för duschen. Där brukar en blandning av fett, hudvårdsprodukter och annat gosa ihop sig med hår i varierande längd och var tionde år blir det stopp.
Den två meter långa fettproppen någon meter in på köksavloppet var också mysig. Tur att mitt luktsinne inte är vad det en gång varit.
Jag bävar för duschen. Där brukar en blandning av fett, hudvårdsprodukter och annat gosa ihop sig med hår i varierande längd och var tionde år blir det stopp.
Den två meter långa fettproppen någon meter in på köksavloppet var också mysig. Tur att mitt luktsinne inte är vad det en gång varit.
Jag brukar slänga ner alltsammans i en diskbalja som jag tar ner till tvättstugan och sen handdiskar i hetvatten och lite vanligt badrumsspray. Nöjer mig med att få bort 98%. Set kommer ändå tillbaka så detta är ett jobb du kommer få upprepa nån gång om året i resten av livetK KarlAxel skrev:
Ahh, jag visste att det var nåt som gjorde att så många vill bo i lägenhet, att ingen talat om för mig förut att det bara blir så här i husMathiasS skrev:
Detta är ju det bästa med att bo i hus. Alltid mysiga avlopp att ta hand om med jämna mellanrum.
Det går bra med någon borste. Men passa dig för att använda vatten. Rören tål inte vatten så bra. Fuktskador är vanligt har jag hörtK KarlAxel skrev:
Ärligt talat, det är bra att du frågar, men tänk lite själv också.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 886 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 886 inlägg
Två matskedar bikarbonat och två deciliter ättika i vattenlåsen en gång i kvartalet. Låt stå över natten. På morgonen i med kokhett vatten. Har inte behövt rensa några avlopp på många år. I duschen en diskmaskinstablett i golvbrunnen en gång varannan månad.