143 734 läst ·
67 svar
144k läst
67 svar
Järnvitriol vs tjärvitriol
Produkter som diskuteras: "rå linolja"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
120 kr inkl moms
Läs mer
Superfin fasad! tror du det spelar roll om man låter det stå obehandlat först el om man behandlar direkt?R Raukisola skrev:
Hej. Det blir brunt/grått för eller senare. Vi har målat andra delar och odlingslådor som efter något år nästan fått samma utseende. Bara man tvättar det ordentligt innan oljning. Ett tips är att hyra en spruta för oljor/tjära då går det fort. Och maskera ALLT. Ett helvete att få bort alla prickar efterL Linn Falkenström skrev:
Hej,
Är pågång med gotländskt kärnfuru.
Vad för sorts panel? Spontad?
från vilken brädgård?
Är pågång med gotländskt kärnfuru.
Vad för sorts panel? Spontad?
från vilken brädgård?
R Raukisola skrev:
Hej! Jag är ny i forumet och inte säker på att denna kommentaren hamnar rätt. Detta blir försök 2.
Jag vill behandla ett av våra nybyggen med tjärvitriol, har någon köpt av Velltra?
Jag vill behandla ett av våra nybyggen med tjärvitriol, har någon köpt av Velltra?
Redigerat av moderator:
HejA Anders Dahl Bygg AB skrev:
Vi köpte 20 liters spannar sprutbar tjärvitriol från Auson via Beijer bygg. Det gick åt mer men det va jäkligt smidigt att spruta på det och sen gå över det med en pensel. Detta gjorde vi innan vi satte upp panelen.
Tack så mycket! Får kika på det. Velltra verkar ha bäst jämförelsepris, jag chansar!W Wiesslan skrev:
Hej! väcker liv i denna då vi är i full färd med att bestämma behandling på fasaden. Superfin fasad, är det två varv med olja eller ett? Vår tanke är att använda Claessons tjärolja 20/80. Funderar lite på hur framträdande tjäran kommer vara med två varv och med några år på nacken.R Raukisola skrev:
mvh.
Den är målad 1ggn med bryggolja/tjärolja. Kommer måla nästa sommar igen.Markus Lindström1 skrev:
Kan ta en bild när jag kommer hem så ni kan få se.
Superfin fasad! Ser fram emot att se hur vårt hus kommer att se ut efter att vi har behandlat. Stort tack för att du la upp bilderna