M mawa_68 skrev:
Hej. Det vore fint om du kunde kolla up blandningen, och vilken märke.
Har bara hittat några få leverantörer. Kanske något som vanligtvis folk blandar själva.
/Mats
Hej
Har du haft möjlighet att kolla upp leverantör/märke på bryggoljan och ev blandning?
VH Mats

Hej ledsen. Glömde helt bort det.
Claessons trärjära i Göteborg. 70% rå linolja. 30% tjära.

• Gilla
Jannis68 och 1 till
  • Laddar…
R Raukisola skrev:
Det är gotländskfuru. Vi lät den vara obehandlad i två år så den blev grå, eller nästan går. Sedan skrubbade vi panelen med paneltvätt och penslade på oljan. Det är väldigt lätt att applicera.
Superfin fasad! tror du det spelar roll om man låter det stå obehandlat först el om man behandlar direkt?

L Linn Falkenström skrev:
Superfin fasad! tror du det spelar roll om man låter det stå obehandlat först el om man behandlar direkt?
Hej. Det blir brunt/grått för eller senare. Vi har målat andra delar och odlingslådor som efter något år nästan fått samma utseende. Bara man tvättar det ordentligt innan oljning. Ett tips är att hyra en spruta för oljor/tjära då går det fort. Och maskera ALLT. Ett helvete att få bort alla prickar efter

Hej,
Är pågång med gotländskt kärnfuru.
Vad för sorts panel? Spontad?

från vilken brädgård?

R Raukisola skrev:
Det är gotländskfuru. Vi lät den vara obehandlad i två år så den blev grå, eller nästan går. Sedan skrubbade vi panelen med paneltvätt och penslade på oljan. Det är väldigt lätt att applicera.

Gustav R Gustav R skrev:
Hej,
Är pågång med gotländskt kärnfuru.
Vad för sorts panel? Spontad?

från vilken brädgård?
Vi köpte allt från Österby brädgård. Bra service och man kan få det uppsågat som man vill. Den är spontad men rak i kanterna. Tog fyra olika bredd

Hej! Jag är ny i forumet och inte säker på att denna kommentaren hamnar rätt. Detta blir försök 2.

Jag vill behandla ett av våra nybyggen med tjärvitriol, har någon köpt av Velltra?

Redigerat av moderator:
A Anders Dahl Bygg AB skrev:
Hej! Jag är ny i forumet och inte säker på att denna kommentaren hamnar rätt. Detta blir försök 2.

Jag vill behandla ett av våra nybyggen med tjärvitriol, har någon köpt av Velltra?

[länk]
Hej
Vi köpte 20 liters spannar sprutbar tjärvitriol från Auson via Beijer bygg. Det gick åt mer men det va jäkligt smidigt att spruta på det och sen gå över det med en pensel. Detta gjorde vi innan vi satte upp panelen.

• Gilla
Kimajo
  • Laddar…
W Wiesslan skrev:
Hej
Vi köpte 20 liters spannar sprutbar tjärvitriol från Auson via Beijer bygg. Det gick åt mer men det va jäkligt smidigt att spruta på det och sen gå över det med en pensel. Detta gjorde vi innan vi satte upp panelen.
Tack så mycket! Får kika på det. Velltra verkar ha bäst jämförelsepris, jag chansar!

R Raukisola skrev:
Så här ser vårat hus ut efter ett år med bryggolja, samma som tjärolja men paketerat för militären.
Hej! väcker liv i denna då vi är i full färd med att bestämma behandling på fasaden. Superfin fasad, är det två varv med olja eller ett? Vår tanke är att använda Claessons tjärolja 20/80. Funderar lite på hur framträdande tjäran kommer vara med två varv och med några år på nacken.
mvh.

Markus Lindström1 Markus Lindström1 skrev:
Hej! väcker liv i denna då vi är i full färd med att bestämma behandling på fasaden. Superfin fasad, är det två varv med olja eller ett? Vår tanke är att använda Claessons tjärolja 20/80. Funderar lite på hur framträdande tjäran kommer vara med två varv och med några år på nacken.
mvh.
Den är målad 1ggn med bryggolja/tjärolja. Kommer måla nästa sommar igen.
Kan ta en bild när jag kommer hem så ni kan få se.

• Gilla
Markus Lindström1
  • Laddar…
R Raukisola skrev:
Den är målad 1ggn med bryggolja/tjärolja. Kommer måla nästa sommar igen.
Kan ta en bild när jag kommer hem så ni kan få se.
Ser väldigt fram emot en bild på det! Mvh

Markus Lindström1 Markus Lindström1 skrev:
Ser väldigt fram emot en bild på det! Mvh

• Trävägg med vertikala plankor och utomhuslampa som kastar en skugga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanel med ådring, kvisthål, skruvar, upplyst av sidoljus. Naturligt och byggnadsmaterial.
    Skapa konto
  • Träfasad på hus, fönster, utomhuslampa, grusväg, grönska, blå himmel, dagsljus, arkitektur, modern, minimalistisk design.
    Skapa konto
  • Gilla
Heléne Thuvesson och 2 till
  • Laddar…
Superfin fasad! Ser fram emot att se hur vårt hus kommer att se ut efter att vi har behandlat. Stort tack för att du la upp bilderna :)

• Gilla
Raukisola
  • Laddar…
Lycka till med allt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.