5 256 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Järntransfomatorer.
Hej !
Jag har satt infällningspottar i sovrumstaket totalt 11 st. detta har 2 st järntrafos till som sitter, nu inbyggt ivägg. har även monterat ett galler för luftintag. Men nu undar jag, när jag sänker ljuset med dimmern så uppkommer ett nätljud från järntrafon, detta är inget vidare eftersom trafon sitter i samma rum, kan man byta till andra typer av trafos eller vad skall man göra för att få bort nätljudet ?
Jag har satt infällningspottar i sovrumstaket totalt 11 st. detta har 2 st järntrafos till som sitter, nu inbyggt ivägg. har även monterat ett galler för luftintag. Men nu undar jag, när jag sänker ljuset med dimmern så uppkommer ett nätljud från järntrafon, detta är inget vidare eftersom trafon sitter i samma rum, kan man byta till andra typer av trafos eller vad skall man göra för att få bort nätljudet ?
Byta dimmer hjälper nog inte, det finns två huvudtyper av dimmers, bakkantsdimmer och framkantsdimmer (namnet antyder var på sinuskurvan den klipper). Tekniskt så är det transistordimmer för elektroniska trafos och glödlampor, och tyristor eller triac dimmer för järntrafo, lysrör och glödlampor. Jag har inte provat att använda en transistordimmer på en induktiv belastning som en järntrafo. Kan tänka mig att dimmern inte mår så bra då strömmen är fasförskjuten mot spänningen. :-/
En trafo skall normalt arbeta vid märkspänningen. Notera att den låter mest då den nästan går på fullt...
Jag har järnklumpar i både köket nere och i badrummet på övervåningen. I köket sitter den på betongväggen bakom en bräda, surrar mindre med brädan på plats. Funderade på att sätta någon typ av mjuk board på insidan av brädan för att dämpa mer. Kanske det blir lite mindre ljud med gummitassar.
Trafon som driver badrumsspottarna sitter i klädkammaren intill badrummet, inte så mycket för ljudets skull utan mer för att få den på en hanterbar plats. Ljuddämpningen fick jag gratis med alla kläder.
Rimic: finns det en möjlighet att flytta trafon till ett annat rum? ??? En garderob eller klädkammare eller sådant. Eller varför inte vinden om du har en sådan.
Det vore synd om du vore tvungen att byta till elektroniska trafos då du redan har en mycket bra trafo som dessutom kostar en hacka. Byter du till elektroniska trafos så måste du troligen byta dimmer också då de flesta är gjorda för att styra antingen järnkärna eller elektronisk, inte båda även om de finns.
En trafo skall normalt arbeta vid märkspänningen. Notera att den låter mest då den nästan går på fullt...
Jag har järnklumpar i både köket nere och i badrummet på övervåningen. I köket sitter den på betongväggen bakom en bräda, surrar mindre med brädan på plats. Funderade på att sätta någon typ av mjuk board på insidan av brädan för att dämpa mer. Kanske det blir lite mindre ljud med gummitassar.
Trafon som driver badrumsspottarna sitter i klädkammaren intill badrummet, inte så mycket för ljudets skull utan mer för att få den på en hanterbar plats. Ljuddämpningen fick jag gratis med alla kläder.
Rimic: finns det en möjlighet att flytta trafon till ett annat rum? ??? En garderob eller klädkammare eller sådant. Eller varför inte vinden om du har en sådan.
Det vore synd om du vore tvungen att byta till elektroniska trafos då du redan har en mycket bra trafo som dessutom kostar en hacka. Byter du till elektroniska trafos så måste du troligen byta dimmer också då de flesta är gjorda för att styra antingen järnkärna eller elektronisk, inte båda även om de finns.
Jag har provat att köra en "transistordimmer" mot en järnkärnetrafo + transistortrafo. Resultat: Järnkärnetrafon brummade. >geschwint skrev:
Det slutade med att jag dumpade belysningen med järnkärnetrafon i badrummet o skaffade 230V spotbelysning. Det verkar vara lurigt/omöjligt att kombinera 2 olika trafotyper på samma dimmer.
Tyvärr så är det en ganska krånlig omdragning om jag skulle bestämma mig för att flytta den till vinden, ej heller lämpad att ha den i andra utrymmen intill pågrund av sovrum även finns intill. Vad är ca pris för byte till en elektronisktrafo och anpassad dimmer. Tycker nu att hela grejen med skymningsblysning i s-rummet har tappat lite av tanken att ha en softbelysning, pågrund av nätljudet, somsagt det är lite irriterande.
Det är väldigt smidigt med järntrafo; ha en matarlina på 4mm3 eller 6mm3 så kan du ställa trafon på andra sidan huset... allt för att få det tyst.
Som Erik_D sa, det ställer till det med 2m gränsen. Jag var tvungen att ta en trafo till köket om jag inte ville borra sönder stommarna. Nu gömde jag trafon där det var lämpligt och drog en grov'n som matning till alla spottar
Som Erik_D sa, det ställer till det med 2m gränsen. Jag var tvungen att ta en trafo till köket om jag inte ville borra sönder stommarna. Nu gömde jag trafon där det var lämpligt och drog en grov'n som matning till alla spottar
Nej, det finns tre typer av dimmers, dels de två du pratar om, framkant- och bakkantdimmer, men numera har det börjat dyka upp något som marknadsförs som "sinusdimmers". De ger exakt samma vågform ut som inkommande elnät, även när man dimmar ljuset. Ungefär som svunna tiders vridtransformatorer.geschwint skrev:Byta dimmer hjälper nog inte, det finns två huvudtyper av dimmers, bakkantsdimmer och framkantsdimmer (namnet antyder var på sinuskurvan den klipper). Tekniskt så är det transistordimmer för elektroniska trafos och glödlampor, och tyristor eller triac dimmer för järntrafo, lysrör och glödlampor. Jag har inte provat att använda en transistordimmer på en induktiv belastning som en järntrafo. Kan tänka mig att dimmern inte mår så bra då strömmen är fasförskjuten mot spänningen. :-/
Fast jag vet inte om de har kommut ut på marknaden i form av produkter för elinstallation i hem. De finns för teater/turne/proffsbruk, men då är det ju fråga om burkar som styr allt från halvdussinet till flera dussin kanaler, matas med ibland mer än 63A trefas in, och såklart styrs från ett lagom avancerat ljusbord
Det jag vill få sagt är att om det inte redan finns så är det bara en tidsfråga innan dessa "sinusdimmers" dyker upp på hemmamarknaden. En fördel med dessa är att de är helt "tysta" så att säga, men de är också smidigare för man behöver ingen avstörningsspole i den storlek man hittils haft i dimmers, ett jämförelsevis pytteliten spole klarar hela jobbet, så framöver kan vi nog räkna med dimmers som är helt tysta, inte väger massor och går in i alla trånga dosor o.s.v....
En trafo jobbar lika bra vid vilken lägre spänning som helst, däremot skramlar de ju som du säger om man fasvinkelstyr dem (vanlig dimmer)...geschwint skrev:
Helt rätt och det vore trevligt att se dessa i konsumentprylar.yxis skrev:Nej, det finns tre typer av dimmers, dels de två du pratar om, framkant- och bakkantdimmer, men numera har det börjat dyka upp något som marknadsförs som "sinusdimmers". De ger exakt samma vågform ut som inkommande elnät, även när man dimmar ljuset. Ungefär som svunna tiders vridtransformatorer.
Fast jag vet inte om de har kommut ut på marknaden i form av produkter för elinstallation i hem. De finns för teater/turne/proffsbruk, men då är det ju fråga om burkar som styr allt från halvdussinet till flera dussin kanaler, matas med ibland mer än 63A trefas in, och såklart styrs från ett lagom avancerat ljusbord
Det jag vill få sagt är att om det inte redan finns så är det bara en tidsfråga innan dessa "sinusdimmers" dyker upp på hemmamarknaden. En fördel med dessa är att de är helt "tysta" så att säga, men de är också smidigare för man behöver ingen avstörningsspole i den storlek man hittils haft i dimmers, ett jämförelsevis pytteliten spole klarar hela jobbet, så framöver kan vi nog räkna med dimmers som är helt tysta, inte väger massor och går in i alla trånga dosor o.s.v....
En trafo jobbar lika bra vid vilken lägre spänning som helst, däremot skramlar de ju som du säger om man fasvinkelstyr dem (vanlig dimmer)...
Visst jobbar trafon lika bra vid lägre spänning... men spänningen den får vid "konsument" dimmer kontroll (inte max spänning) idag är inte rent sinusformad, dvs den låter så fort man börjar klippa sinusvågen. Vilket var det jag sa.
Klicka här för att svara