Hej på er! Jag har ett litet problem som någon kanske kan hjälpa mig med.
Våra sjöstensplattor är FULLA av mossa, vilken verkar "omöjlig" att få bort. Eller iaf mindre lätt.
Jag sprutade med högtryckstspruta idag, men det går åt massor av vatten på minimal yta. Dessutom försvinner all jord som är mellan plattorna och allt runt om kring blir lagom prickigt. q(;^
p
Nu har jag läst lite om olika mossbekämpningsmedel och fastnar för det här med järnsulfat. Det verkar vara bra, iaf på mossa i gräsmattor. Läste dock att det kan ge rostfläckar som inte går bort på takplattor. Hur fungerar det på sjöstensplattor? Vill ju inte gärna ha rostiga sjöstensplattor
Nägon här som har erfarenhet eller andra bra tips om hur jag får bort mossan?
Tackar på förhand.
Våra sjöstensplattor är FULLA av mossa, vilken verkar "omöjlig" att få bort. Eller iaf mindre lätt.
Jag sprutade med högtryckstspruta idag, men det går åt massor av vatten på minimal yta. Dessutom försvinner all jord som är mellan plattorna och allt runt om kring blir lagom prickigt. q(;^
Nu har jag läst lite om olika mossbekämpningsmedel och fastnar för det här med järnsulfat. Det verkar vara bra, iaf på mossa i gräsmattor. Läste dock att det kan ge rostfläckar som inte går bort på takplattor. Hur fungerar det på sjöstensplattor? Vill ju inte gärna ha rostiga sjöstensplattor
Tackar på förhand.
Jag rengjorde våra sjöstensplattor från massa mossa för två veckor sedan. 140bar högtryckstvätt och rotermunstycke, gick fin fint. Allt runt om kommer bli smutsigt men det är bara att skölja av med vanliga vattenslangen sedan.Z Zirnig skrev:Hej på er! Jag har ett litet problem som någon kanske kan hjälpa mig med.
Jag sprutade med högtryckstspruta idag, men det går åt massor av vatten på minimal yta. Dessutom försvinner all jord som är mellan plattorna och allt runt om kring blir lagom prickigt. q(;^p
Tackar på förhand.
Precis, järnet i järnsulfatlösning fäller som järnhydroxider (rost) på betong.
Mekanisk rening anbefalles. Det går också att döda mossa med diverse medel som innehåller katjoniska tensider. Finns hur många som helst på marknaden, bara att spreja ut. Japes grönfri var väl en tidig produkt, jag har köpt Nilfisk Roofcleaner som var mycket prisvärd. Biltema har väl också.
Till detta finns Klorin som bleker organiskt guck som missfärgar plattor utomhus.
Mekanisk rening anbefalles. Det går också att döda mossa med diverse medel som innehåller katjoniska tensider. Finns hur många som helst på marknaden, bara att spreja ut. Japes grönfri var väl en tidig produkt, jag har köpt Nilfisk Roofcleaner som var mycket prisvärd. Biltema har väl också.
Till detta finns Klorin som bleker organiskt guck som missfärgar plattor utomhus.
Produkter som diskuteras: "grönfri"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 499 kr inkl moms
Läs mer
Claes Sörmland skrev:
Precis, järnet i järnsulfatlösning fäller som järnhydroxider (rost) på betong.
https://allt-fraktfritt.se/fulstopp-bensaltensid-och-pavaextmedel/bensaltensidZ Zirnig skrev:Hej på er! Jag har ett litet problem som någon kanske kan hjälpa mig med.
Jag sprutade med högtryckstspruta idag, men det går åt massor av vatten på minimal yta. Dessutom försvinner all jord som är mellan plattorna och allt runt om kring blir lagom prickigt. q(;^p
Tackar på
Här är en länk, bara spraya på och vänta. Ska spädas 1:30 så det är billigare än Jape och andra medel. Funkar bra på mina grindstolpar och trall.
När det gäller järnsulfat så hanterar jag det för min minireningsverk och när jag blandat ut så har jag haft vita dunkar - dom är inte vita längre utan har en roströd ton trots att man nogsamt har sköljt av utsidan med väldigt mycket vatten samt att de efteråt står ute utomhus utan tak i regn som sköljer av ytterligare - behövs så otroligt lite kvar i plastens porer av järnsulfatet i dunkens yta för att det halvt till ett år senare ändå blomma ut som rödton.
med andra ord järnsulfat på betongplattor och med cementbrukets basiska miljö så kommer de ganska snabbt bli roströda - även om du sköljer av som en tok strax efter om du råkade spraya järnsulfatlösning på plattorna så kommer den röda tonen obevekligen med tiden.
med andra ord järnsulfat på betongplattor och med cementbrukets basiska miljö så kommer de ganska snabbt bli roströda - även om du sköljer av som en tok strax efter om du råkade spraya järnsulfatlösning på plattorna så kommer den röda tonen obevekligen med tiden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden