Hej, Vi har börjat få visuella problem med vad jag tror är järnbakterier (algliknande påväxter i toalettcisternen som släpper från poslinet och bilder mossliknande klumpar i toastolen). Vattnet har sedan regnet i höstas också tidvis börjat lukta mer eller mindre illa. Först misstänkte vi svavelväte men funderar nu på om inte järnet kan vara boven även här. Lukten försvinner om vi spolar och uppkommer först när vattnet stått still en tid. (Med svavelväte är väl effekten tvärtom att lukten avtar om vattnet luftas?)

Hursomhelst så har vi varit i kontakt med ett par olika säljare av vattenfilter. Tyvärr är de inte särskilt lyhörda då jag påtalat våra problem och tydligt markerat att jag inte är intresserad av att köpa utrustning utvecklad av NASA... Ett simpel BIRM-filter med luftinjektor är vad vi siktat in oss på. Frågan är nu: Finns det folk därute som lever med liknande våra problem? Finns det hälsorisker med förhöjd järnhalt och järnbakterier? Eller är det "bara" ur tekniskt perspektiv som man vill filtrera för järn/mangan? dvs för att sydda anläggningen..
 
Göran.W
Det första som ska göras är att chock klorera brunnen och hela vatten anläggningen.
Släng ner en bra laddning med chock klor i pulverform som köps i pool butiken.
Spola sen i alla kranar men både kallt och varmt vatten tills det luktar klor från dom både när man spolar kall och varmvatten.
Glöm inte toan.
Låt det stå så över natten och spola sen tills klor doften försvinner.
Inget filter i världen tar bort järnbakterier eller vad det nu är i brunnen där det kommer ifrån.
Varken järn eller järnbakterier är farligt för människan.
Nu tror jag det är något annat men vad det än är försvinner det med en ordentlig klorering.
Järn i måttliga mängder kan man ofta lufta bort så man slipper järn smaken iaf.
Ta gärna ett vatten prov innan kloreringen så man vet vad det är som hänt så kanske man kan förhindra en upprepning.
 
Börja med en komplett analys av ditt vatten, slammet är i toaletten är järnoxid som bildas när järn kommer i kontakt med syre.
 
V väster skogsta skrev:
Hej, Vi har börjat få visuella problem med vad jag tror är järnbakterier (algliknande påväxter i toalettcisternen som släpper från poslinet och bilder mossliknande klumpar i toastolen). Vattnet har sedan regnet i höstas också tidvis börjat lukta mer eller mindre illa. Först misstänkte vi svavelväte men funderar nu på om inte järnet kan vara boven även här. Lukten försvinner om vi spolar och uppkommer först när vattnet stått still en tid. (Med svavelväte är väl effekten tvärtom att lukten avtar om vattnet luftas?)

Hursomhelst så har vi varit i kontakt med ett par olika säljare av vattenfilter. Tyvärr är de inte särskilt lyhörda då jag påtalat våra problem och tydligt markerat att jag inte är intresserad av att köpa utrustning utvecklad av NASA... Ett simpel BIRM-filter med luftinjektor är vad vi siktat in oss på. Frågan är nu: Finns det folk därute som lever med liknande våra problem? Finns det hälsorisker med förhöjd järnhalt och järnbakterier? Eller är det "bara" ur tekniskt perspektiv som man vill filtrera för järn/mangan? dvs för att sydda anläggningen..
Har samma problem, hur löste du det?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.