Konstnären Cathrine Raben Davidsen och ögonläkaren Jens Lindegaard förverkligar sin husdröm högst upp på Hallandsåsen. De bygger ett hus som är inspirerat av japanska tehus, ritat av arkitekt Johan Sundberg. Omsorgen om konstnärliga detaljer spräcker deras redan generösa budget när de gör avsteg från arkitektens ritningar.

Du kan läsa artikeln här: Japanskt tehus på Hallandsåsen för 12 miljoner - Grand Designs

Farstatjej90
Jag tycker huset var fint och utstrålade lugn både inne och ute.

• Gilla
claym och 5 till
  • Laddar…
Nä. Det där föll platt. Själva huset blev galet läckert med stora uthäng på tak och bra tilltaget med akvariefönster som låter naturen flöda in.
Men golvet och resten av stilen på möblemang blev i mitt tycke skevt i kontrast mot helheten.
Så länge de som ska bo där är nöjda med vad det har fått för pengarna så är det ju bra!

Elegant självklart men varför inte ett rött hus med vita knutar och en mysig kall källare och alldels för brant trapp

• Haha
  • Gilla
erikjakan och 1 till
  • Laddar…
Nja för mycket kontorskänsla ,dvs avskalat och kallt.Sedan undrar jag om inte inbrottsrisken är hög då det ligger ensligt

• Gilla
erikjakan
  • Laddar…
Snyggt hus, men det skulle legat på en plan tomt, plintar och betongsocklar förstör skönheten.

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
janwide
Snyggt! Men för mycket trä i min smak.

• Gilla
erikjakan
  • Laddar…
PeterFalun
vackert och lyckat

lite för mycket trädäck

PeterFalun PeterFalun skrev:
vackert och lyckat

lite för mycket trädäck
12 meloner för 150m2 BOA måste vara dyraste hittills, får man inte mer för pengarna nuförtiden?

• Gilla
erikjakan och 6 till
  • Laddar…
Fint hus, men jag förstår inte trappsteget som går genom huset.
Varför inte ha ett rakt igenom plant golv?

• Gilla
MinimalistWannabe
  • Laddar…
Man måste ändå beundra självförtroendet och egot hos arkitekter.. När de som faktiskt ska bo i huset vill göra lite ändringar invändigt för att trivas, då blir han smått hysterisk över att dom inte följer hans vision.
Men bygg ett eget hus då!

Huset i övrigt känns trist. Inte en färgklick nånstans, allt för att 'inte konkurrera med utsikten genom fönstren' Ok, alla dygnets mörka timmar då?
Sen allt detta trä, känns inte det väldigt 70-tal? Alla som satt upp panel på väggar och tak vet hur den ser ut efter några år, och hur oändligt trött man blir på att gå i det.

men men, trivs dom är det väl bra.

• Gilla
erikjakan och 1 till
  • Laddar…
Varför kalla detta japanskt tehus när det är lika oäkta som kina slott?

Trenden med synligt trä överallt och långa korridorer tror jag inte kommer åldras väl. Sjuttiotalet sportstuga igen.

• Gilla
Ingvar 58
  • Laddar…
PeterFalun
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
12 meloner för 150m2 BOA måste vara dyraste hittills, får man inte mer för pengarna nuförtiden?
klart man kan, man får ta en annan väg, karaloghus, lösvirke, bygga själv etc
annan inredning
men det var väl inte det dom var efter

• Gilla
Katthatt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.