Hej Cajsa

Vi har två drygt meterhöga Japanska blodlönnar (Acer Palmatum Dissectum Garnet) på vår framsida. De är stammade träd, och står Nord-öst ganska oskyddat framför vår ingång. De är drygt 5 år gamla och vackra, men varje vinter tar alltid livet av några fina grenar. Därför växer de inte till sig så fylligt som jag skulle önska. De är planterade i djup jordmån, och jag grävde gropar på drygt 1m och blandade med jord, kogödsel och barkmylla (50/25/25). Ibland bränner augustisolen bladverket. De bor i växtzon 2, Västra Götaland.

Vad kan jag göra för att få dessa träd att trivas och frodas bättre?

R
elpaco elpaco skrev:
Hej Cajsa

Vi har två drygt meterhöga Japanska blodlönnar (Acer Palmatum Dissectum Garnet) på vår framsida. De är stammade träd, och står Nord-öst ganska oskyddat framför vår ingång. De är drygt 5 år gamla och vackra, men varje vinter tar alltid livet av några fina grenar. Därför växer de inte till sig så fylligt som jag skulle önska. De är planterade i djup jordmån, och jag grävde gropar på drygt 1m och blandade med jord, kogödsel och barkmylla (50/25/25). Ibland bränner augustisolen bladverket. De bor i växtzon 2, Västra Götaland.

Vad kan jag göra för att få dessa träd att trivas och frodas bättre?
Det är inte rådjuren som provsmakar på grenarna?

R RapidSledge skrev:
Det är inte rådjuren som provsmakar på grenarna?
Näe de vitnar och dör. Oftast några lite tunnare mer perifera grenar, men enstaka grövre dör ibland också.

Det är lite kruxet med japanska lönnar... De vill ha fuktig men väldränerat, surjord, vindskyddat och gärna halvskugga. Lätt slänt och skugga/halvskugga mitt på dagen är bra.
Kanske har ni för högt pH-värde? Vet inte om barkmyllan gav tillräckligt sur jord.
De gillar inte blött på vintern. Viktigt att gropen inte blir "en hink", vilket det lätt blir om det är tät lera runtomkring.
Det vara så att den står för soligt och "lockas igång" för tidigt på våren – saven stiger, sen kommer bakslag i vädret så grenarna fryser tillbaka.
Prova flytta den? Det brukar inte vara några problem.
Eller plantera något som skuggar av den mitt på dagen/em? (buskträd, träd, eller kanske en pergola?)
Ni får klura själva vad felet kan vara.

Redigerat:
Tack för svaret Cajsa!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.