5 347 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
Janfire Flex - Problem med uppvärmning (Nybörjare)
Jo, det blir på några veckor. Ska man ringa någon som får komma och kolla?TomasJor skrev:
Det vill jag också göra. Är det bäst att börja med att fixa alla element?E exerg skrev:Självklart har du nån vajsing på förbränningen men har du idag 50 grader i pannan och tycker det inte räcker för att hålla värmen i huset är funderingar på värmepump inte det första alternativet. Ett hus som kräver mer än 40 graders radiatortemp när det är kallt ute behöver i första hand byta radiatorer till större och/eller fler innan vp bör komma på tal
Med tanke på att du verkar ha något tjall på anläggningen och inte riktigt vet hur den ska fungera så tycker jag nog att du ska ringa någon som kan dels gå igenom systemet OCH förklara systemet till dig. Tror det kan bespara dig mycket huvudbry när/om det stannar en kall dag, helst kl 3 natten mot lördag.
Några tankar...
Vad är termostaten till pannan inställd på, när den bara värmer till 40 grader?
Har du hittat info om hur du bäst ställer in brännaren? Jag kan inte den gula janfire
flex brännaren - men den blå går att justera i vilka intervaller den ska mata pellets, hur fläkten går osv.
Får du ut värmen från panna till elementen? Tänker så att exempelvis ventilstiftet i termostaten inte sitter fast...
Det finns ett forum pellets.info där det finns mycket matnyttigt och kunskap om att elda med pellets.
Vad är termostaten till pannan inställd på, när den bara värmer till 40 grader?
Har du hittat info om hur du bäst ställer in brännaren? Jag kan inte den gula janfire
flex brännaren - men den blå går att justera i vilka intervaller den ska mata pellets, hur fläkten går osv.
Får du ut värmen från panna till elementen? Tänker så att exempelvis ventilstiftet i termostaten inte sitter fast...
Det finns ett forum pellets.info där det finns mycket matnyttigt och kunskap om att elda med pellets.
Spelade ingen roll vad termostaten stod på då det aldrig blev varmare än runt 40-50 i pannan.O OTTO_75 skrev:Några tankar...
Vad är termostaten till pannan inställd på, när den bara värmer till 40 grader?
Har du hittat info om hur du bäst ställer in brännaren? Jag kan inte den gula janfire
flex brännaren - men den blå går att justera i vilka intervaller den ska mata pellets, hur fläkten går osv.
Får du ut värmen från panna till elementen? Tänker så att exempelvis ventilstiftet i termostaten inte sitter fast...
Det finns ett forum pellets.info där det finns mycket matnyttigt och kunskap om att elda med pellets.
Värmen går ut till elementen.
Som jag läst och förstått kan man inte justera matningen på pelletsen utan bara själva fläkten i brännaren. Började att kolla lite på detta igår så har inte 100% koll.
Har justerat lite på fläkten då den verkade ligga på alldeles för hårt. Nu har jag en låg som jag kan se iaf och pannan blir lite varmare.
Tack för tipset!
Husägare
· Karlstad Värmland
· 6 inlägg
Hej. Gå in på https://www.pellets.info/ registrera dig och ställ frågor där. Det finns en grupp för dom som har Janfire-grejor. De har hjälpt mig flera gånger.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
det går nästan alltid att justera matningen på pelletsen. Oftast det som avgör effekten i slutändan.
Om du inte kan nånting, så anlita nån som kan. Jag tror inte du behöver börja med att byta ut eller modernisera. Självklart ska du kunna få pannan i normal temp med det du har. Det kan ju vara så enkelt att nån försökt bromsa pelletsåtgången med att strypa allting men det kan ju som sagt slå åt andra hållet också om pannan aldrig kommer upp i temp. Då kanske den eldar på hela tiden och det mesta går upp i skorstenen.
Om du inte kan nånting, så anlita nån som kan. Jag tror inte du behöver börja med att byta ut eller modernisera. Självklart ska du kunna få pannan i normal temp med det du har. Det kan ju vara så enkelt att nån försökt bromsa pelletsåtgången med att strypa allting men det kan ju som sagt slå åt andra hållet också om pannan aldrig kommer upp i temp. Då kanske den eldar på hela tiden och det mesta går upp i skorstenen.
Tack vare detta forum och alla svaren i denna tråd har jag lyckats ställa in pelletsbrännaren så att den kommer upp i temperaturer som den bör. Tackar alla som skrivit i denna tråd! Sjukt bra forum!
Kan du se på någon skylt när brännaren är tillverkad?
Efter november 1998 fick dom en elspiral för automatisk upptändning.
Om brännaren har elspiral, framgår det av texten vid andra lysdioden under effektomställningsvredet.
Kan fixa en manual till brännaren.
Efter november 1998 fick dom en elspiral för automatisk upptändning.
Om brännaren har elspiral, framgår det av texten vid andra lysdioden under effektomställningsvredet.
Kan fixa en manual till brännaren.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden