Hej där!

Renoverar en sommarstuga (som nämnt i tidigare trådar) och håller på att förbereda inför ett nytt gipstak. Tidigare satt där spontat innertak rakt på takstolarna så jag tänkte sätta upp glespanel. Stötte relativt snabbt på att takstolarna sviktar och dessutom är ojämna i höjd i två riktningar vilket innebär att kompensera med shims/distans/brickor i två dimensioner blir något av ett frustrerande projekt 😅

Jag fick då två idéer; Antigen hyvla befintliga takstolsbalkar jämna eller köpa nya för innertaket. Det förstnämnda kändes dumt för eventuellt tumma på bärsäkerheten så jag tänker mig det sistnämnda.

Jag tänker att om jag karvar ut en bit från balkarna och sedan sätter dem i "ramen" (bärlina? vet inte vad det heter riktigt) att de då når ner under befintliga takstolsbalkar och att jag därför kan få till en jämnare. Se bilder nedan.

Insida av sommarstuga under renovering, med träbalkar i taket, synlig isolering i väggarna och en ny ljus träregel monterad tvärs över takstolarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämna takstolar och träbalk med grön tråd visar lutning vid renovering av sommarstuga.
Skapa konto
Närbild på träbalkar i en sommarstuga, visar ojämnheter och diskussion om förstärkning för gipstak.
Skapa konto

Mina funderingar är:
* Är det en bra eller dum idé?
* Kommer det hålla glespanel, gips och isolering? Regel 45x120 C14
* Hur monterar jag det bäst? Med vinkeljärn (orange i illustrationen), eller skruv rakt uppifrån eller skråskruvat? Ska jag även förankra den i sidled i befintlig takstolsbalk? (tänker det då mindre benäget att svikta?)

Träbalkar i sommarstugetak med orange och blå markeringar visar planerad montering av ny balk för jämnare tak.
Skapa konto

Eller ska jag ta virket jag köpt, såga ut det i bitar och fästa mot befintliga balkar och på så sätt sänka nivån jämt? (icke-skalenliga illustrationer).

Illustration av ramtakskonstruktion med ojämna takstolsbalkar, glest virke och förslag på lösningar för ett jämnt gipstak i sommarstuga.
Skapa konto
Illustration av två träbjälkar fastsatta mot en rektangulär träbit på ett gipstak, mot ett rutnät som visar jämn montering.
Skapa konto
3D-modell av takstolar och stöttor för sommarstugerenovering, visar konstruktion och montering av glespanel och bärlina.
Skapa konto

Tar tacksamt emot alla möjliga tips och hjälp! Ett läroprojekt detta.

Tack på förhand och trevlig långhelg!

Jag hade gjort som ditt första förslag.
Sen hade jag tatt minst en storlek högre balk än vad som redan sitter där då den bevisligen vart för klen. Sätt fast den nya med vinkeljärn och i befintliga.

T Tjrex skrev:
Jag hade gjort som ditt första förslag.
Sen hade jag tatt minst en storlek högre balk än vad som redan sitter där då den bevisligen vart för klen. Sätt fast den nya med vinkeljärn och i befintliga.
Ok tack! Det borde ju hålla med tanke på extra förankring i nuvarande balk också bör förhindra svikt.

Behövs det ett vinkeljärn på var sida? Eller kanske det räcker på en sida (fast på motsatt sida i andra änden.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
[länk]

Kan det här tipset hjälpa kanske?
Det såg intressant ut! Det lär ju bli det enklaste men håller det tillräckligt undrar jag 🤔 Balkarna idag är på CC mellan 80-90 så det är ju snävare än dagens standard vilket bör öka hållfastheten något.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Lovensson Lovensson skrev:
Hej där!

Renoverar en sommarstuga (som nämnt i tidigare trådar) och håller på att förbereda inför ett nytt gipstak. Tidigare satt där spontat innertak rakt på takstolarna så jag tänkte sätta upp glespanel. Stötte relativt snabbt på att takstolarna sviktar och dessutom är ojämna i höjd i två riktningar vilket innebär att kompensera med shims/distans/brickor i två dimensioner blir något av ett frustrerande projekt 😅

Jag fick då två idéer; Antigen hyvla befintliga takstolsbalkar jämna eller köpa nya för innertaket. Det förstnämnda kändes dumt för eventuellt tumma på bärsäkerheten så jag tänker mig det sistnämnda.

Jag tänker att om jag karvar ut en bit från balkarna och sedan sätter dem i "ramen" (bärlina? vet inte vad det heter riktigt) att de då når ner under befintliga takstolsbalkar och att jag därför kan få till en jämnare. Se bilder nedan.

[bild][bild][bild]

Mina funderingar är:
* Är det en bra eller dum idé?
* Kommer det hålla glespanel, gips och isolering? Regel 45x120 C14
* Hur monterar jag det bäst? Med vinkeljärn (orange i illustrationen), eller skruv rakt uppifrån eller skråskruvat? Ska jag även förankra den i sidled i befintlig takstolsbalk? (tänker det då mindre benäget att svikta?)

[bild]

Eller ska jag ta virket jag köpt, såga ut det i bitar och fästa mot befintliga balkar och på så sätt sänka nivån jämt? (icke-skalenliga illustrationer).

[bild][bild][bild]

Tar tacksamt emot alla möjliga tips och hjälp! Ett läroprojekt detta.

Tack på förhand och trevlig långhelg!
Vad ritade du upp med för 3D-program?

J JK Granit skrev:
Vad ritade du upp med för 3D-program?
Har gjort det i Blender, ett generellt 3D modellerings/renderingsprogram. Inget som är knutet till bygg eller så alls 👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.