62 687 läst ·
432 svar
63k läst
432 svar
Jämförelse: Plejd, Wiser och Shelly – styrkor och svagheter
Jag trodde att de systemen gjorde mer saker än att styra en lampa från en strömbrytare på väggen.useless skrev:
Men om det är som du säger så kan man väl byta de enheterna mot FK? 😊
Man kan fjärrstyra dem när man är hemma utan molnlösning... Kan vara så enkla saker som att ställa in exakta färgen eller styrka på ljuset en gång och sedan behålla detta och bara använda en Zigbee-lampa som en vanlig lampa efter det. Det har mervärde även om man inte kan styra allting från jobbet.Nissens skrev:
Precis som Plejd? Eller är dom smartare än en bit FK om dom inte kan prata med varandra?Nissens skrev:
Ja, jag vet att du kommer att svara att dom använder Bluetooth som aldrig slutar funka och inte är beroende av något annat. Men jag ska berätta en hemlighet - Zigbee funkar på samma sätt. Enheterna bygger automatiskt upp ett mesh-nät och kopplar man t ex en viss strömbrytare (eller flera) till en viss lampa/plugg/etc så funkar det utan någon central controller och oavsett om jag har något WiFi-nät i huset eller inte.
Håller med till stor del men jag tror att rätt många inte bryr sig om den där extra knappen. Själv kör jag lite blandat. Det är snabbt och lätt att slänga upp en extra knapp. Fördelen är ju att man ofta kan ta med sig knappen som en remote till soffan (för frun som inte bär runt på sin telefon med HA appen hela tiden). Sen är det ju snyggt om de vanliga boytorna har integrerade knappar om det bara är belysning vi pratar om. Har inte hittar inbyggnadsknappar med fler än 2-3 knappar.B bygges skrev:Fast det är väl just det som är fördelen, att det är ett slags mellansystem som är helt tillfyllest för den stora majoriteten av befolkningen.
Hur kul ser det ut i "IKEA-hem" eller "Philips Hue-hem" med en uppklistrad extra dosa ovanför varje traditionell lampknapp för att styra lampor? Hur vettigt är det att man ska springa och byta batterier i en lamp-knapp (Vet att Philips har en knapp som klarar sig utan batteri). Hur bra är det att all form av enkel automation/schema går om intet om en gäst tryckt på den traditionella lampknappen?
På detta sätt är Plejd superbt då det inte syns och endast rullar på i bakgrunden, vill man inte använda funktionalitet fungerar allt som ett vanligt hem från 70-talet.
Nu var det inte frågan om molnlösning, utan om de behöver wifi eller inte. Det skulle ju fungera i ett hem från 70-talet - och då fanns det inte mycket wifi i hemmen…S sjoelund skrev:
Varför skulle Zigbee behöva Wifi? Prylarna har inte ens Wifi inbyggt, så de har exakt lika stort behov av det som Plejd.Nissens skrev:
Priset hade varit irrelevant om gamla mamma ville ha en förbättring. 😉❤️A Anaii skrev:
Men visst, Ikea Trådfri eller Philips Hue, hade också kunnat vara alternativ men då hade man behövt byta ljuskällor och hantera dessa på ett nytt sätt framöver. Med Plejd skulle allt bara fungera som vanligt, men bättre, när elektrikern gått hem.
Nu spårar du.useless skrev:
Precis som Plejd? Eller är dom smartare än en bit FK om dom inte kan prata med varandra?
Ja, jag vet att du kommer att svara att dom använder Bluetooth som aldrig slutar funka och inte är beroende av något annat. Men jag ska berätta en hemlighet - Zigbee funkar på samma sätt. Enheterna bygger automatiskt upp ett mesh-nät och kopplar man t ex en viss strömbrytare (eller flera) till en viss lampa/plugg/etc så funkar det utan någon central controller och oavsett om jag har något WiFi-nät i huset eller inte.
Det handlade om att det skulle fungera utan wifi. Och någon påstod att shelly och zigbee gör det.
Jag är inte så övertygad om att det är riktigt så med Shelly…
Antagligen inte, tills de kommer till ett hem med ett mer integrerat system. Det ser och är helt enkelt budget med Ikea och Philips och mer av något slags övergångssystem. Det kräver mer hantering med separata fjärrkontroller, batteribyten, säkerställande att traditionella strömställare inte är avslagna. Men fungerar det för dig och andra finns förstås ingen anledning att byta bara för sakens skull.A Anaii skrev:Håller med till stor del men jag tror att rätt många inte bryr sig om den där extra knappen. Själv kör jag lite blandat. Det är snabbt och lätt att slänga upp en extra knapp. Fördelen är ju att man ofta kan ta med sig knappen som en remote till soffan (för frun som inte bär runt på sin telefon med HA appen hela tiden). Sen är det ju snyggt om de vanliga boytorna har integrerade knappar om det bara är belysning vi pratar om. Har inte hittar inbyggnadsknappar med fler än 2-3 knappar.
B bygges skrev:
Nissens skrev:
Vad är det för uppdateringar du @bygges saknar? Är det något i Plejd-puckarna som inte fungerar eller vad är det som du uppfattar som problem med Plejds implementering av firmware-uppdateringar?B bygges skrev:
Nej, Shelly behöver WiFi för att kunna prata med varandra och fjärrstyras. Men med alla puckar som har en knapp och en lampa anslutna direkt till sig går det utmärkt att styra lampan med knappen även om nätverket för tillfället skulle vara trasigt.Nissens skrev:
Det är inte som du tror att alla Shelly-enheter låser sig om dom inte kommer åt nätet.
Och Zigbee har ju som sagt var ingenting med WiFi att göra, så du kan sluta blotta din okunskap genom att upprepa det hela tiden.
Beskrev det i tidigare inlägg. Plejd är långsammast av de system jag har när det handlar om kommunikation från integration med gateway och ut mot enheter. Till den grad att gäster reagerar. FW uppdatering via support kanske förbättrade något alternativt placebo, kanske kan FW inte lösa detta. Jag hade gärna sett deras utvecklingsförmåga i release notes för att avgöra om detta är ett system att satsa på. Nu är beskedet via supporten att utvecklingen över ca 3 års tid är astrour, det ger mig inget förtroende att företaget bakom är teknikdrivet utan mer att de är ekonomidrivet. Plejd använder ett gammalt Blåtandsprotokoll, osäkert om hårdvaran tillåter senare, men det gör mig klart osäker på att expandera Plejd bortom centrala delar. Blåtand 5 har bättre räckvidd än 4.pdov skrev: