Nissens
B bygges skrev:
Ja det innebär att man antingen utvecklat kanske världens bästa produkt från get go där generell utveckling/optimering av de enskilda produkterna avseende t.ex. kommunikation/latens etc inte behövs utan endast viss ny funktionalitet ex astrour. Eller så är trots allt andra skillnader/förbättringar i firmware från 2023 jämfört 2020 som man inte förtäljer.
Ja, men jag har faktiskt inte stött på en enda bugg hittills.
Ett tips är att aktivera nyare funktioner som för rörelsevakt tex. Då brukar uppdateringen hoppa igång. Men jag tror faktiskt att man inte behöver göra det av något annat skäl än att få en funktion som saknas…

• Gilla
Goti16
  • Laddar…
B
Nissens Nissens skrev:
Ja, men jag har faktiskt inte stött på en enda bugg hittills.
Ett tips är att aktivera nyare funktioner som för rörelsevakt tex. Då brukar uppdateringen hoppa igång. Men jag tror faktiskt att man inte behöver göra det av något annat skäl än att få en funktion som saknas…
Håller ju med dig, synnerligen stabilt system. Men just latens vid integration är t.ex. en sådan sak de skulle kunna förbättra. Det är förstås möjligt att förändring i FW i gateway inte kan avhjälpa.

I vilket fall kan man nu dock själv uppdatera OS och loggar man in med supportens plejd konto kan man uppdatera FW.

B bygges skrev:
I vilket fall kan man nu dock själv uppdatera OS och loggar man in med supportens plejd konto kan man uppdatera FW.
Just detta är ju det som är så fruktansvärt idiotiskt med Plejd. Allt är nedlåst, elektriker har sina konton, supporten sina, och användarna sina. Och går Plejd i konkurs eller liknande så är dina puckar värdelösa.

Det är ju här som Shelly skiner. Även om så hela företaget dör, så kan du köra HTTP-API, du behöver inte köra deras cloud. Dessutom är bootloadern öppen, du kan alltså flasha dina egna custom firmware i enheterna.
Finns ett otal fina firmware till shelly, t.ex.:
Tasmota: https://tasmota.github.io/docs/devices/Shelly-1/ - de flesta shelly enheter stöds.
Homekit: https://github.com/mongoose-os-apps/shelly-homekit
ESPHome: Skriv Shelly i sökrutan här: https://devices.esphome.io/

T.ex. kan man koda en multiknapp i i4 genom att skriva ett script som ser ut såhär:

binary_sensor:
- platform: gpio
name: "${device_name} Button 1"
pin:
number: GPIO12
mode:
input: true
on_multi_click:
# double click
- timing:
- ON for at most 1s
- OFF for at most 1s
- ON for at most 1s
- OFF for at least 0.2s
then:
# send double click event
- homeassistant.event:
event: esphome.button_pressed
data:
title: button 1 double click
# long click
- timing:
- ON for at least 1.5s
then:
- homeassistant.event:
data:
title: button 1 long click
# single click
- timing:
- ON for at most 1s
- OFF for at least 0.5s
then:
- homeassistant.event:
data:
title: button 1 short click

Går att skapa massvis av olika funktioner med lite enkel scripting, och detta helt utan att Shelly-företaget behöver godkänna något eller liknande.

Och det är detta som är så vackert med ett öppet system.

• Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Just detta är ju det som är så fruktansvärt idiotiskt med Plejd. Allt är nedlåst, elektriker har sina konton, supporten sina, och användarna sina. Och går Plejd i konkurs eller liknande så är dina puckar värdelösa.

Det är ju här som Shelly skiner. Även om så hela företaget dör, så kan du köra HTTP-API, du behöver inte köra deras cloud. Dessutom är bootloadern öppen, du kan alltså flasha dina egna custom firmware i enheterna.
Tasmota: [länk] - de flesta shelly enheter stöds.
Homekit: [länk]
ESPHome: Skriv Shelly i sökrutan här: [länk]

T.ex. kan man koda en multiknapp i i4 genom att skriva ett script som ser ut såhär:

Går att skapa massvis av olika funktioner med lite enkel scripting, och detta helt utan att Shelly-företaget behöver godkänna något eller liknande.

Därför väljer man z-wave istället för Shelly. Lika öppet, mer produkter, fler val, öppet api (för den som vill), stabilt så det förslår, beprövad teknik som funnits i massor av år, ström snålt, funkar alltid och lätt att använda.

Nja, jag körde Z-wave förut och är inte så imponerad. Det var alltid en irriterande fördröjning på mellan en halv och en sekund när man slog på eller av något och prylarna är omotiverat dyra på grund av de höga licenskostnaderna.
Med Zigbee har jag inte haft några problem. Lampan tänds i samma ögonblick som jag trycker på knappen i HA's webgränssnitt på mobilen, det finns hur mycket prylar som helst och det är minst lika öppet som Z-wave.

Det är möjligt att jag hade otur, men jag ville inte köpa fler Z-waveprylar och betala tre gånger mer än för motsvarande Zigbee bara för att testa.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nja, jag körde Z-wave förut och är inte så imponerad. Det var alltid en irriterande fördröjning på mellan en halv och en sekund när man slog på eller av något och prylarna är omotiverat dyra på grund av de höga licenskostnaderna.
Med Zigbee har jag inte haft några problem. Lampan tänds i samma ögonblick som jag trycker på knappen i HA's webgränssnitt på mobilen, det finns hur mycket prylar som helst och det är minst lika öppet som Z-wave.

Det är möjligt att jag hade otur, men jag ville inte köpa fler Z-waveprylar och betala tre gånger mer än för motsvarande Zigbee bara för att testa.
Jo Z-wave får nog det svårt i framtiden men de är ju kommunicerbara med den nya Matterstandarden.
Jag blev aldrig riktigt nöjd med de pryttlar jag hade till min Telldus inkl att de var för dyra.
https://en.wikipedia.org/wiki/Z-Wave

Nissens

På vilket sätt är Plejds puckar värdelösa om företaget Plejd försvinner?
Normalt jobbar Plejdsystemen helt offline, och de fungerar utmärkt.

Bortsett från funktionerna i appen så fungerar alltså Plejdsystemet precis som tidigare om företaget Plejd försvinner

De som fastnat för ”öppna system” verkar ha en nästan ångestfylld oro för det välmående företaget Plejd. Visst, man vet aldrig hur framtiden ser ut, men det ens scenariot är inte mer sant än det andra…

Sedan ett antal år tillbaka växer Plejd kraftigt organiskt, så de närmaste åren lär de hänga med bra.

Nissens Nissens skrev:

Bortsett från funktionerna i appen så fungerar alltså Plejdsystemet precis som tidigare om företaget Plejd försvinner

De som fastnat för ”öppna system” verkar ha en nästan ångestfylld oro för det välmående företaget Plejd. Visst, man vet aldrig hur framtiden ser ut, men det ens scenariot är inte mer sant än det andra…

Sedan ett antal år tillbaka växer Plejd kraftigt organiskt, så de närmaste åren lär de hänga med bra.
Kanske inte helt värdelösa. Men vad är mervärdet om inte appen funkar och man inte kan ändra konfigurationen?

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Kanske inte helt värdelösa. Men vad är mervärdet om inte appen funkar och man inte kan ändra konfigurationen?
Appen ser jag som en bonus, i normalfallet är systemet självgående, det är liksom det som är vitsen.

Ja, skall man bygga om elsystemet går det ju inte eftersom det inte finns nya Plejdenheter att köpa om Plejd inte finns. Då får man väl komplettera med ett annat system.

Min poäng är att påståendet att Plejds puckar blir värdelösa om företaget Plejd försvinner är grovt felaktigt. Om jag ser på mitt egna system så skulle jag sakna finesser med appen, men systemet skulle fungera som vanligt.

• Gilla
Drömmenomhus
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Jo nu får du visa mig fakta över att Plejd växer kraftigt!
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/649096/plejd

• Haha
  • Wow
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Min poäng är att påståendet att Plejds puckar blir värdelösa om företaget Plejd försvinner. Det är inte sant helt enkelt. Om jag ser på mitt egna system så skulle jag sakna finesser med appen, men systemet skulle fungera som vanligt.
Så länge dina enheter fungerar kommer nätet fungera. Men du kommer inte kunna lägga till nya enheter eller ersätta trasiga.

Plejd är ganska bra, men Zigbee är nutiden och Matter är framtiden. Om du sätter upp ett helt system med Plejd eller Zigbee kommer det att hålla länge. Det kanske kommer en Plejd-Matter gateway senare som gör att du kan använda dem ihop med moderna prylar.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
B

Just firmware delen förstår jag inte utan de kunde väl isf baka in en enkel och felfri autouppdateringstjänst.

I övrigt tror jag inte att Plejd riktar sig till dig. Du är en för avancerad användare och vill ha funktionalitet bortom ersättning av manuell lampknapp med lite enklare automatisering och röststyrning.

I min värld är det istället ett krav att "smarta" produkter inte får ta mer tid vid användning än de "dumma" produkterna de ersätter förutom möjligen en liten inlärningspuckel i början. Jag vill inte använda någon skripteditor och allt måste fungera som man förväntar sig även om det är småbarn som trycker på lampknapparna.

Jag kommer vara den första som ersätter Shelly firmware med deras Matter firmware och förlorar den funktionalitet du värnar 😉

Nissens Nissens skrev:
Antag att du ska köpa ett hus. I huset sitter ett ganska nytt plejdsystem som i inköp kostade 25 tkr. Antag vidare att Plejds moln är borta.

Vad värderar du plejdsystemet till i denna situation? För mig har det ett negativt värde och jag skulle se det som något som jag snart var tvungen att byta ut.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad värderar du plejdsystemet till i denna situation? För mig har det ett negativt värde och jag skulle se det som något som jag snart var tvungen att byta ut.
Det har fortfarande ett positivt värde för mig jämfört med ett traditionellt system: kablarna har dragits om så att systemet stöds - det gör det mycket lättare att byta till Zigbee/Matter/Thread i framtiden (hur många svär inte över att elektrikern gjort snålkopplingar överallt och att det därmed inte lämpas för puckar). Alla knappar kommer fungera för att tända släcka lampor med de fysiska strömställarna ändå.

• Haha
  • Gilla
pdov och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Jo nu får du visa mig fakta över att Plejd växer kraftigt!
[länk]
Omsättningen steg med 20% om du läser rapporten.
du får nog läsa på lite om hur aktier fungerar.
Kolla sådant som soliditet, EBIT, tillväxt Bruttomarginal och förklaringar i rapporten.

Kort sagt växer Plejd så det knakar, de har alltså ökad tillväxt (20%), minskade marginaler pga framtagning av nya produkter och lanseringar på nya marknader.

Aktiemarknaden går dock ofta hårt på siffror och struntar i förklaringarna, dessutom har allt relaterat till bygg bromsat kraftigt, du kanske har hört talas om det.
Du får läsa på lite om aktiemarknaden och företagsekonomi så kommer du att förstå.

För Plejd kan det bli riktigt bra om det går lika bra på de nya marknaderna som de gjort på de befintliga, men hur det blir vet ingen.

• Gilla
pdov
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.