3 017 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Jämför elavtal, hur hade ni tänkt?
Jag har två elabonnemang.
1) Bixia. Beräknad årsförbrukning 885kWh - den fasta årskostnaden står för stora utgifterna.
Så jag skulle alltså spara ungefär 1000kr på att byta till Borås Elhandel.
2) Fortum. Beräknad årsförbrukning 6604kWh
Kan alltså spara ungefär 1000kr på att byta till Vattenfall.
Men så läser jag extremt negativa åsikter om Borås elhandel. Egentligen om Fortum också. Tänker att sålänge man betalar så är det sak samma var elen kommer ifrån, den är stabil vilketsom. Eller?
Har stört mig många gånger på Fortums dåliga webbsida. Jag beställde tim-avläsning i tro om att jag skulle få just-in-time statistik men ack nej, fortfarande får jag vänta en extra månad för se dom staplarna. Vet inte hur vattenfalls sida är? Eller om något elbolag ens kan påverka detta?
1) Bixia. Beräknad årsförbrukning 885kWh - den fasta årskostnaden står för stora utgifterna.
- Borås Elhandel = 358kr
- Fortum 455kr
- Bixia = 1150kr
Så jag skulle alltså spara ungefär 1000kr på att byta till Borås Elhandel.
2) Fortum. Beräknad årsförbrukning 6604kWh
- Vattenfall 4506kr
- Fortum 4783kr
Kan alltså spara ungefär 1000kr på att byta till Vattenfall.
Men så läser jag extremt negativa åsikter om Borås elhandel. Egentligen om Fortum också. Tänker att sålänge man betalar så är det sak samma var elen kommer ifrån, den är stabil vilketsom. Eller?
Har stört mig många gånger på Fortums dåliga webbsida. Jag beställde tim-avläsning i tro om att jag skulle få just-in-time statistik men ack nej, fortfarande får jag vänta en extra månad för se dom staplarna. Vet inte hur vattenfalls sida är? Eller om något elbolag ens kan påverka detta?
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är väldigt vanligt att elhandelsbolagen erbjuder "rabatt" de första 12 månaderna.
Då slipper man alltså från den fasta avgiften, och betalar endast kilowattkostnaderna.
Så år två stiger priset.
Egentligen borde man alltså byta leverantör varje år, men vem orkar med det
PS
Hade varit bättre om du redovisat kWh-priserna och fasta månadspriserna.
Gärna inklusive energiskatt, certifikatavgift och moms.
Då slipper man alltså från den fasta avgiften, och betalar endast kilowattkostnaderna.
Så år två stiger priset.
Egentligen borde man alltså byta leverantör varje år, men vem orkar med det
PS
Hade varit bättre om du redovisat kWh-priserna och fasta månadspriserna.
Gärna inklusive energiskatt, certifikatavgift och moms.
Så här tänker jag när jag orkar byta varje år.
Tar alltid ettårsavtal.
Väljer aldrig något avtal där man ifall man glömmer säga upp det blir bunden på ett år till. Då ska det bli löpande.
Utefter det väljer jag det billigaste, kvittar om de fått dåligt omdöme.
Om det bara skiljer några ören hit eller dit undviker jag de stora drakarna, läs vattenfall fortum/ellevio och eon.
Jag skulle heller aldrig välja fortum på grund av andra skäl.
Tar alltid ettårsavtal.
Väljer aldrig något avtal där man ifall man glömmer säga upp det blir bunden på ett år till. Då ska det bli löpande.
Utefter det väljer jag det billigaste, kvittar om de fått dåligt omdöme.
Om det bara skiljer några ören hit eller dit undviker jag de stora drakarna, läs vattenfall fortum/ellevio och eon.
Jag skulle heller aldrig välja fortum på grund av andra skäl.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
den med lilla förbrukningen skulle jag ta kundkraft då slipper man fasta avgiften och de struntar i hur liten/stor kund man är. Då förhandlas avtalet om en gång per år utan att man behöver göra nåt typ.
annars kör jag treårsavtal för jag orkar inte byta så ofta, och då blir jag tvungen att byta var tredje år, är inne på andra perioden utan fast avgift nu.
annars kör jag treårsavtal för jag orkar inte byta så ofta, och då blir jag tvungen att byta var tredje år, är inne på andra perioden utan fast avgift nu.
Klicka här för att svara