Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Det finns dom som ger rabatt om man bor på ett ställe där kön är kort för att få vapenlicensen.
Borde gå att få rabatt om man har ett inköpstilstånd med.
Ringer man runt lite borde man kunna pressa priset rätt bra.
Den kostar ca 24 000 kr och 22 000 kr ska man kunna få ner den till iaf.
Kanske tom mer för dom tar heller någon tusing i vinst snabbt och enkelt än köper in ett vapen för dyra pengar som står i månader innan dom får några pengar.
Bara ringa runt och höra när inköpstillståndet kommer och spela ut butikerna mot varandra.
Borde gå att få rabatt om man har ett inköpstilstånd med.
Ringer man runt lite borde man kunna pressa priset rätt bra.
Den kostar ca 24 000 kr och 22 000 kr ska man kunna få ner den till iaf.
Kanske tom mer för dom tar heller någon tusing i vinst snabbt och enkelt än köper in ett vapen för dyra pengar som står i månader innan dom får några pengar.
Bara ringa runt och höra när inköpstillståndet kommer och spela ut butikerna mot varandra.
Hittills har offerterna legat närmare 28000 för en vänster. 29-30 med justerbar kolvkam och 30-32 med gängad pipa.
Hoppas på att komma ner närmare 22-23 för en vänster, kanske 24-25 med justerbar kolvkam.
Skickade papprena idag. Hoppas det inte tar allt för lång tid
Hoppas på att komma ner närmare 22-23 för en vänster, kanske 24-25 med justerbar kolvkam.
Skickade papprena idag. Hoppas det inte tar allt för lång tid
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Missade det var en vänster du skulle ha
26.995 för en vänster http://www.widforss.se/blaser-r8-professional-vanster-p-1062-c-154.aspx
När du har inköpstillstånder är det bara pruta för kunder med inköpstillstånd är hög intressanta att sälja till istället för ha en bössa som bara står i månader till licensen dimper ner.
26.995 för en vänster http://www.widforss.se/blaser-r8-professional-vanster-p-1062-c-154.aspx
När du har inköpstillstånder är det bara pruta för kunder med inköpstillstånd är hög intressanta att sälja till istället för ha en bössa som bara står i månader till licensen dimper ner.
Idag var en bra dag 
Lillgrabben åkte med en kompis hem och det blev en liten lucka i schemat
Passade på att utnyttja drop in på skyttebiografen.. 250kr för en halvtimme =P
Blev skytte på vildsvin med aimpoint. Riktigt kul att testa det siktet

Han puffra iväg en ask ammo. Insåg att jag skjuter för högt och hade lite svårt med svepet. Skotten tog oftast i ryggrad eller huvudet. Några i lungparti.
Riktigt sköj o få öva utan att faktiskt skadeskjuta något
Grymt också att man fick en genomgång av instruktör på vad jag ska tänka på
Gissa bössan?
Lillgrabben åkte med en kompis hem och det blev en liten lucka i schemat
Passade på att utnyttja drop in på skyttebiografen.. 250kr för en halvtimme =P
Blev skytte på vildsvin med aimpoint. Riktigt kul att testa det siktet
Han puffra iväg en ask ammo. Insåg att jag skjuter för högt och hade lite svårt med svepet. Skotten tog oftast i ryggrad eller huvudet. Några i lungparti.
Riktigt sköj o få öva utan att faktiskt skadeskjuta något
Grymt också att man fick en genomgång av instruktör på vad jag ska tänka på
Gissa bössan?
Ja, det borde vara såGöran.W skrev:
Har man redan tillståndet så är det ju en kund som ska köpa och inte bara vara frågapriskompis
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Ja pipan tar stryk om du skjuter den för varm.
En 15-20 skott ska vara lugnt men sen måste den svalna en 30 minuter.
Är det varmint pipa på den kan man skjuta fler skott.
Du skulle haft min .223 varmint för den går nästan inte skjuta varm.
Smällde av 220 skott på 3 timmar med den och kunde hålla i pipan hela tiden men då är pipan med 20 mm tjock till den fjutt kulan.
Det går åt massor med ammo när min 11 åriga dotter är med på skjutbana
En 15-20 skott ska vara lugnt men sen måste den svalna en 30 minuter.
Är det varmint pipa på den kan man skjuta fler skott.
Du skulle haft min .223 varmint för den går nästan inte skjuta varm.
Smällde av 220 skott på 3 timmar med den och kunde hålla i pipan hela tiden men då är pipan med 20 mm tjock till den fjutt kulan.
Det går åt massor med ammo när min 11 åriga dotter är med på skjutbana
en fråga om aimpoint
Som jag förstått det så ska kulan komma där röda pricken är.
Även om man inte tittar exakt rakt in i pipan.
Kunde inte släppa varför skotten tog högre än var punkten var.
Kan det vara så enkelt att siktet inte var helt inställt allt det skjutits in med annan ammo?
Det var så på varje skott. Kändes ovant att svepa med och nästan sikta under grisen för att få träffbilden i lungparti
Som jag förstått det så ska kulan komma där röda pricken är.
Även om man inte tittar exakt rakt in i pipan.
Kunde inte släppa varför skotten tog högre än var punkten var.
Kan det vara så enkelt att siktet inte var helt inställt allt det skjutits in med annan ammo?
Det var så på varje skott. Kändes ovant att svepa med och nästan sikta under grisen för att få träffbilden i lungparti
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Troligen är det in skjutet med jakt ammo och då tar skotten högre med övnings ammo.
Det normala är att man skjuter in bössan med jakt ammo på 80 meter så den tar 3 cm för högt för då kan man skjuta på 35-150 meter utan att kompensera i höjdled.
Så 3-6 cm för högt är helt normalt med övnings ammo.
Jag hoppas verkligen inte du tittar in i pipan när du siktar
Här är en länk där du kan sen kulbanan http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Ballistik/iframe/
Det normala är att man skjuter in bössan med jakt ammo på 80 meter så den tar 3 cm för högt för då kan man skjuta på 35-150 meter utan att kompensera i höjdled.
Så 3-6 cm för högt är helt normalt med övnings ammo.
Jag hoppas verkligen inte du tittar in i pipan när du siktar
Här är en länk där du kan sen kulbanan http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Ballistik/iframe/
Började du fundera på ett annat märke?D09 skrev:
Hur funkar en skyttebiograf? Skjuter man med skarp ammo? Inte nån laser eller nåt sånt?
För optimal träff ska bössan vara inskjuten av dig själv.
Om du och jag skjuter med samma bössa är det inte säkert vi träffar samma fläck eftersom våra kroppar är olika byggda visavi kolven, och vi håller bössan på olika sätt.
Ha ha nä, det blev Blaser r8 igen
Jag tycker det är riktigt kul och samtidigt nyttigt att öva in på "riktigt" vilt ( så nära det går ).
Vi skjuter med vanlig ammo, helmantlade
Kan varmt rekommendera Stjärnåsen
Finns soffor, kaffe, öppen spis/eld etc så man kan sitta o tjöta före o efter
Jag tycker det är riktigt kul och samtidigt nyttigt att öva in på "riktigt" vilt ( så nära det går ).
Vi skjuter med vanlig ammo, helmantlade
Kan varmt rekommendera Stjärnåsen
Finns soffor, kaffe, öppen spis/eld etc så man kan sitta o tjöta före o efter
Naturligtvis ska i teorin kulan komma där den röda pricken är och det fina med aimpoint är ju att de är konstruerade för att ge ett minimalt parallaxfel och det är därför mindre viktigt att du har ögat exakt lika vid varje skott. Dvs den röda pricken är rätt för de normala skjutavstånd som vi använder oavsett var du tittar i kikaren.
Men det som kan hända och nog händer oss alla är att vi kan ha små "tix" för oss precis i skottögonblicket, vissa drar tex omedvetet ner ner pipan när dom trycker av, vissa blundar precis i skott ögonblicket osv men det är mycket en träningssak. Likaså att inte rycka iväg skottet som är ganska vanligt i början vilket kan ge en sådan effekt som du nu märkte. Man blir helt enkelt så ivrig när man hittat det "optimal läget" att skjuta att man rycker i avtryckaren istället för att sakta krama iväg skottet, träning och åter träning.
Jag brukar ha en framförhållning så att jag tycker av i höjd med trynet på grisen då brukar det bli ganska bra på en springande gris. Svingar in bakifrån och går fram och förbi tills jag når trynet och trycker av.....ungefär så ;-)
Men det som kan hända och nog händer oss alla är att vi kan ha små "tix" för oss precis i skottögonblicket, vissa drar tex omedvetet ner ner pipan när dom trycker av, vissa blundar precis i skott ögonblicket osv men det är mycket en träningssak. Likaså att inte rycka iväg skottet som är ganska vanligt i början vilket kan ge en sådan effekt som du nu märkte. Man blir helt enkelt så ivrig när man hittat det "optimal läget" att skjuta att man rycker i avtryckaren istället för att sakta krama iväg skottet, träning och åter träning.
Jag brukar ha en framförhållning så att jag tycker av i höjd med trynet på grisen då brukar det bli ganska bra på en springande gris. Svingar in bakifrån och går fram och förbi tills jag når trynet och trycker av.....ungefär så ;-)