Jag tog fram en plan skiva som tillhör svarven och där fanns det precis 8 gängor som jag kunde mäta på . Visserligen invändigt och lite svårt att se men det borde ge en fingervisning. Så fram med skjutmåttet och mät mellan topparna på dessa 8 gängor och måttet var 25,4 mm lika med 1" hur hänger det ihop?
Enligt SMS 1716 (svensk mekaniker standard) så har 1 1/4 UNC 7 gängtoppar och det har svarven men inte plan skivan och dom passar?

Jag mätte igen över gängorna på svarven. Mätte över fyra gängtoppar och delade det med tre fick samma mått som jag fått tidigare ca 3,6 mm. Men plan skivan passar i alla fall utmärkt. Jag förstår ingen ting jag måste missa något uppenbart. Man kanske räknar gängorna på olika sätt utvändigt och invändigt ?. Men inte enligt min lilla blåa bok om jag förstått korrekt.
Kan någon klok person förklara.

Hej Pär

På en sträcka av 25,4 mm räknar Du till 8 gängtoppar. Första och sista gängan är halv, de mellanvarande är 6 till antalet. Tillsammans blir det 7 hela gängor.

Svarvchucken Du kikat på, SK114, har 8 gängor per tum och har så beroende på att den skall passa på Axminsters svarv. Man verkar ha en egen gänga på samma sätt som solbergasvarven har sin.

Mitt råd är att Du köper en chuck i Sverige och ett bakstycke till den.

per

Ah så klart, jag visste att det var något jag inte kom på. Tack Per.
Vart hittar jag bakstycke som då passar till min svarv och en svarvchuck i sverige. Jag har visserligen bara gjort en liten googling men såg inget med den gängan.

Pär

Det är en Solberga svarv som jag har modellen med avtagbar topp där man växlar remmarna klassiska skolmodellen.
Jag försöker googla mig fram vad T23 är för gänga, vad den har för stigning men hittar ingen info enligt Axminster heter den T23 1,1/4" 8tpi.

Är det någon som är duktig på att söka som kan hjälpa mig.

Har även skickat ett mejl till Axminster. Frågade om gängstigningen (hoppas jag) på deras gänga T23.

Pär

Tack ceson men den hade jag sett.

hej Pär!

Jag tror att den svarv Du har inte är av fabrikat Solberga, de har nog alltid haft tvåhastighetsmotor och varvtalsregulator.

Solbergasvarvens axel har diameter 40 mm och gängbeteckningen är 6 gängor per tum.

Beteckningen T23 - 1 + 1/4 tum och 8 gängor per tum .........

T23 är ett referensnummer

1 + 1/4 tum är gängans ytterdiameter = 31,75 mm

8 gängor per tum innebär att varje gänga har stigningen 25,4 dividerat med 8 = 3,175 mm

och den stigningen passar inte Din svarv eftersom den har stigningen 25,4 dividerat med 7.

per

Pernitta du har rätt det är ingen solberga svarven heter REX VF225.

Pär

Precis jag har set det skall ringa dom i morgon

Pär

pär h skrev:
Jag kollade på axminsters svarvchuck som heter Evolution SK114 som jag vill ha och där finns det 25 olika storlekar på gängor att välja emellan.
Pär. Köpte du svarvchucken från Axminsters? Missade att kolla när jag var hos dig.

Har kollat på den till min svarv också. På den svarven är det i alla fall en känd gänga. 1"-12tpi. (T03). Vad jag har kommit fram till.. :)

jackt skrev:
På den svarven är det i alla fall en känd gänga. 1"-12tpi. (T03). Vad jag har kommit fram till.. :)
Tog några bilder också, tänkte att någon bara kunde bekräfta att jag tänker rätt ang gängan.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag måste också reda ut vad jag har för gänga på min svarv. Verktyget på sista bilden ser smutt ut, var har du köpt det?

Gängtolk, finns bl.a. på biltema.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.