Jag vill sätta upp ett extra lager gips på en gipsvägg.
Då skall man väl lägga de med förskjutna skarvar?
Men det innebär att jag inte kommer få reglar i skarvarna för de nya gipsskivorna?
Räcker det att limma fast de nya gipssivorna och dra i gipsskruv där det går att komma in en en regel?
Och vad för lim i så fall?
Det är en vägg i köket jag måste göra tjockare (rödamrkerad) så att det nya kökets längs skall passa. Väggen där jag skall byta ut köket är bara 240,5 cm. Men den behöver vara ca 241,3cm (eftersom det nya köket avslutas med en täckskiva, vilket inte det gamla köket behövde).
Då skall man väl lägga de med förskjutna skarvar?
Men det innebär att jag inte kommer få reglar i skarvarna för de nya gipsskivorna?
Räcker det att limma fast de nya gipssivorna och dra i gipsskruv där det går att komma in en en regel?
Och vad för lim i så fall?
Det är en vägg i köket jag måste göra tjockare (rödamrkerad) så att det nya kökets längs skall passa. Väggen där jag skall byta ut köket är bara 240,5 cm. Men den behöver vara ca 241,3cm (eftersom det nya köket avslutas med en täckskiva, vilket inte det gamla köket behövde).
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Börjar du med en halv skiva så bör du ju få en regel bakom skarven
http://www.knaufdanogips.se/index.p...yta-presentation/limning-av-gipsskiva-pa-vagg
Jag har dock använt vanligt vitt trälim när jag satt gips på gips och det verkar sitta som berget flera år senare.
Jag har dock använt vanligt vitt trälim när jag satt gips på gips och det verkar sitta som berget flera år senare.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Vitlim och gipsens papper är väl alldeles utmärkt men det behöver press under tiden det torkar så det går att dra skruv bara i gipen i skarvarna, skruvarna tar man bort sedan.
Protte
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vill sätta upp TV på väggen, blir inte klok på reglarna
Inredning -
Vill sätta upp en ringklocka, hur gå tillväga?
Teknik -
Har två taklampor jag vill sätta upp, men vet inte hur jag ska fästa dem?
Belysning -
Vill sätta upp min nya jordade lampa ovanför köksbordet men uttaget är ojordat. Hur gör jag?
Frågor och svar om el och teknik -
Vill ha tips på slå ut eller sätta upp väggar kök/vardagsrum
Planlösningar