Jag önskar att bygga ett hus (ca 200 -250 m2) på min mark och har fått blandade besked från kommunen. Markområdet är lite större så jag måste (efter vad jag förstått, stycka av en tomt). Området har ingen detaljplan. Först fick jag information om att det behövdes förhandsbesked. Sen fick jag höra att jag måste börja med att ansöka om en detaljplan, vilket skulle kosta mellan 330 000 och 530 000 och då kunde jag inte vara säker på att få bygga. Jag tycker det sistnämnda låter helt orimligt. Är det någon som har några tips?

Tack på förhand

Att du skulle vara tvungen att stycka av mark låter väldigt konstigt det är nog ett missförstånd, du kan möjligen behöva ange i ansökan den markyta som blir din privata tomt/trädgård speciellt om det är strandskyddat.

Skicka in en ansökan förhandsbesked det är den rätta vägen att gå.

Kommunen kan kräva detaljplan men det är ovanligt.

Kräv en handläggare som fattar något.
I kommunen jag bor i är det sån omsättning på folk så det är första dagen på jobbet varje dag,

larsbj skrev:
Att du skulle vara tvungen att stycka av mark låter väldigt konstigt det är nog ett missförstånd, du kan möjligen behöva ange i ansökan den markyta som blir din privata tomt/trädgård speciellt om det är strandskyddat.

Skicka in en ansökan förhandsbesked det är den rätta vägen att gå.

Kommunen kan kräva detaljplan men det är ovanligt.
Tack för snabbt svar. Jag tycker att det hela lät väldigt märkligt. Jag kan ta kontakt med kommunen igen för att reda ut ev. missförstånd. Jag äger inte marken själv utan är "delägare", påverkar det ditt svar ang. avstyckning?

Nej som jag har uppfattat det så har avstyckning och bygglov inget samband åt det hållet, däremot får du inte göra avstyckning utan förhandsbesked eller bygglov då det inte ska finnas en massa tomter som inte går att bygga på.

I ditt fall skulle det möjligen vara en fördel att stycka av så du äger tomten själv. Mindre risk för framtida osämja.

Det låter betydligt rimligare. Tack för hjälpen. Jag håller definitivt med om avstyckningen. Så får vi se vad kommunen säger om förhandsbesked!

Jag håller er uppdaterade!

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.