Medlem
· Blekinge
· 12 235 inlägg
Jag ska uppgradera belysning i en våning i samband med renovering. Kanske finns det möjligheter att slippa dra nya ledningar mm. Om man nu vill styra en taklampa från en väggbrytare, vilka är möjligheten att använda trådlös? Hörde NEXA eller sånt. Finns det något enkelt att läsa på?
Appar går bort.
Appar går bort.
Nexa är i sin gamla och halvgamla tappning envägskommunikation. Billigt men inte så bra skulle jag säga. Att jag säger gamla (433 MHz) och halvgamla (Pro, 868 MHz eller så) beror på att nexa numera också säljer Z-wavegrejer som klarar dubbelriktad kommunikation.
Jag skulle personligen troligen satsat på ZigBee som är den standard som bl.a. IKEA ställt sig bakom. Det var en del snack i någon tråd nyligen om att detta ska övergå i DotDot och något annat men att det skulle vara möjligt att uppgradera. Det trista med IKEAs grejer är att aktorerna är fula som stryk, en stor ful puck.
Jag skulle undvika Plejd då det är ett helt slutet ekosystem utan möjlighet att styra på något annat sätt än med deras app (och brytare samt deras egen trådlösa brytare). Om de öppnar upp sitt API skulle jag omvärdera det eftersom det är trevliga produkter i övrigt (svenska dessutom).
Jag skulle personligen troligen satsat på ZigBee som är den standard som bl.a. IKEA ställt sig bakom. Det var en del snack i någon tråd nyligen om att detta ska övergå i DotDot och något annat men att det skulle vara möjligt att uppgradera. Det trista med IKEAs grejer är att aktorerna är fula som stryk, en stor ful puck.
Jag skulle undvika Plejd då det är ett helt slutet ekosystem utan möjlighet att styra på något annat sätt än med deras app (och brytare samt deras egen trådlösa brytare). Om de öppnar upp sitt API skulle jag omvärdera det eftersom det är trevliga produkter i övrigt (svenska dessutom).
Medlem
· Blekinge
· 12 235 inlägg
Varför ska man ha dubbelriktad kommunikation mellan en väggströmbrytare och en taklampa?
Sen några dagar tillbaka fungerar de med Google Home. Har även hört att Plejd fungerar bra med Homey, inte provat dock. Ska även gå att integrera med hass.io med lite pill.tommib skrev:
Nexa är i sin gamla och halvgamla tappning envägskommunikation. Billigt men inte så bra skulle jag säga. Att jag säger gamla (433 MHz) och halvgamla (Pro, 868 MHz eller så) beror på att nexa numera också säljer Z-wavegrejer som klarar dubbelriktad kommunikation.
Jag skulle personligen troligen satsat på ZigBee som är den standard som bl.a. IKEA ställt sig bakom. Det var en del snack i någon tråd nyligen om att detta ska övergå i DotDot och något annat men att det skulle vara möjligt att uppgradera. Det trista med IKEAs grejer är att aktorerna är fula som stryk, en stor ful puck.
Jag skulle undvika Plejd då det är ett helt slutet ekosystem utan möjlighet att styra på något annat sätt än med deras app (och brytare samt deras egen trådlösa brytare). Om de öppnar upp sitt API skulle jag omvärdera det eftersom det är trevliga produkter i övrigt (svenska dessutom).
Medlem
· Blekinge
· 12 235 inlägg
Tack för alla svar sålänge. Jag är ingen tekniknörd (iaf hemautomation) utan bara lat och vill undvika nydragningar när man vill ha fler belysningsgrupper. Exempel: i ett rum vill jag ha tre dimbara spotgrupper och nu finns en strömbrytare i enkel dosa. Min tanke är att montera tre spotgruppskretsar med varsin driver/dimmer. Utöka brytarplatsen till trefack varav en är vägguttag och två blir sändare av något slag till dimrarna. Vilka delar rekommenderas?
Fråga till spotinstallation: Förra gången installerade jag spottar med 350 mA matning i taket. Spottarna sitter i apparatdosor och kablarna är biltemas svart-röda 0.75 mm2 kabelpar i flexslangar. Är det OK enligt bestämmelserna? Funktionsmässigt är det mycket lämpligt anser jag.
Fråga till spotinstallation: Förra gången installerade jag spottar med 350 mA matning i taket. Spottarna sitter i apparatdosor och kablarna är biltemas svart-röda 0.75 mm2 kabelpar i flexslangar. Är det OK enligt bestämmelserna? Funktionsmässigt är det mycket lämpligt anser jag.
Medlem
· Blekinge
· 12 235 inlägg
Nej, det tror jag inte. Logikkretsar har jag lekt färdigt med i min ungdom. När jag vill att en lampa är tänd så vill jag gå till en väggmonterad brytare och tända den lampan.nimhed skrev:
Nexa kan fallera. Det är irriterande och förvirrande för t.ex. gäster. Dubbelriktad kommunikation fungerar vanligen bättre men kostar mer i både pengar och energi.
Om du bara använder brytarna i rummet där du är så funkar 433 MHz grejer eftersom du bara trycker igen om den inte tände. Jag hade dock inte satsat på det.
Om du bara använder brytarna i rummet där du är så funkar 433 MHz grejer eftersom du bara trycker igen om den inte tände. Jag hade dock inte satsat på det.
Medlem
· Blekinge
· 12 235 inlägg
Jag tror att för ditt användningsfall så är Nexa 433 MHz helt rätt.
Personligen hade jag som sagt tittat på IKEAs grejer och Zigbee om jag ville ha något sådant. I huset finns just nu en Plejd (som enkom används med knapparna) och två IKEA Trådfri lampor (en undanlagd, en som används av barnen med tillhörande fjärr). Motorvärmaruttaget är kopplat via just en Nexa 433 MHz puck.
Anledningen till IKEA-grejerna var att jag ville testa lite samt att jag har ett gäng Zigbeesensorer som är kopplade via en ConBee sticka.
Lamporna tänds med strömbrytare samt att vissa fönsteruttag är kopplade via relä till ett astrour i centralen som tänder och släcker dem på schema.
Personligen hade jag som sagt tittat på IKEAs grejer och Zigbee om jag ville ha något sådant. I huset finns just nu en Plejd (som enkom används med knapparna) och två IKEA Trådfri lampor (en undanlagd, en som används av barnen med tillhörande fjärr). Motorvärmaruttaget är kopplat via just en Nexa 433 MHz puck.
Anledningen till IKEA-grejerna var att jag ville testa lite samt att jag har ett gäng Zigbeesensorer som är kopplade via en ConBee sticka.
Lamporna tänds med strömbrytare samt att vissa fönsteruttag är kopplade via relä till ett astrour i centralen som tänder och släcker dem på schema.
Jag har 20tal 433 MHz (nexa, jula, etc). Puckar bakom strömbrytare, fjärrisar, schemaläggning med tellstick, allt in i Google home.
Jag har inga problem med att det bara är envägskommunikation. Visst någon enstaka brytare som sitter långt bort fallerar 1/50 ggr. Men det känns oviktigt.
Om jag skulle använt plejd, zwave etc så skulle nog kosrnaden varit minst 5-faldig, utan att ge något för mig mervärde.
Kolla på nexa, jula anslut som är kompatibla mot tex tellstick om du mot förmodan vill schemalägga tänd/släck i framtiden.
De andra systemen funkar också. Men att betala 500 för en on/off istf 75 suger.
Jag har inga problem med att det bara är envägskommunikation. Visst någon enstaka brytare som sitter långt bort fallerar 1/50 ggr. Men det känns oviktigt.
Om jag skulle använt plejd, zwave etc så skulle nog kosrnaden varit minst 5-faldig, utan att ge något för mig mervärde.
Kolla på nexa, jula anslut som är kompatibla mot tex tellstick om du mot förmodan vill schemalägga tänd/släck i framtiden.
De andra systemen funkar också. Men att betala 500 för en on/off istf 75 suger.
Hej! Jag kan bara instämma med alla som rekommenderar dubbelriktad kommunikation. Jag har provat båda alternativen.
Jag har på ett ställe en Nexa väggbrytare som styr tre 433MHz väggpuckar som tänder varsin golvlampa. Det är inte ovanligt att 2 av 3 lampor tänds. Här hade dubbelriktad kommunikation med repeatrar varit mycket bättre
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Har kört lite zwave och allt annat möjligt och omöjligt... mysensors openhab och annat mer eller mindre turnkey.
men plejd tar verkligen priset. Enkelt, smidigt och ett begränsat antal funktioner. Funkar klockrent. deras brytare klarar av stora laster och deras vanliga puckar har 3st ingångar för tryckknappar.
men plejd tar verkligen priset. Enkelt, smidigt och ett begränsat antal funktioner. Funkar klockrent. deras brytare klarar av stora laster och deras vanliga puckar har 3st ingångar för tryckknappar.
