17 480 läst ·
41 svar
17k läst
41 svar
Jag vill äga en tomt och fastighet som ingen äger; hur gör jag?
Hahah nä egentligen var det bara en tanke jag kom på, det jag främst vill är självklart att någon river den kåken.S Stadsfiskalen skrev:
Men om man kan få nån liten slant för kåken kan man ju lika gärna ta den och tror alla skulle gör det hahah
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
vad är det för förmyndarkommun du bor i? Var har de stöd i lagen för det?Niklasloow skrev:
2 hobbybilar... 3 bruksbilar... blir matt...
Det ligger kanske 3m nedanför rälsen och det är därför en brant upp till rälsen från huset. Men skulle gissa på 5-10m mellan räls och fasad.Q jope84 skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Banverket finns inte, det var längesen.Chiper13 skrev:
Hej!
Är osäker på om min fråga rätt nu, men ber om ursäkt på för hand om det är fel och också om jag använder felaktiga begrepp.
Bor nära ett väldigt risigt hus som jag vill ska rivas av antingen banverket eller kommunen, men eftersom dom inte kan bevisa vem som står som äger på huset får dom inte riva det och enligt lantmäteriets hemsida är det inte heller någon som äger tomten huset står på.
Och då till min fråga, skulle inte jag kunna ansöka om lagfart över fastigheten och tomten, och på så vis ge dom tillåtelse för rivandet?
Eller hur gör man om ingen varken äger tomt eller fastighet? Någon måste väll äga den.
Tack på förhand![]()
Om grannen har 11 skrotbilar parkerade med registreringsskyltar så kan du begära av kommunen att de låter ägaren till fordonen avhysa dom!Chiper13 skrev:
Bor inte grannen i huset och har han inte lagfart kan du ordna en försäljning genom att begära en kopia på den registerändring som du rapporterar in!
Om du begär registerändring på fastigheten och kan komma åt posten kan ingen hindra dig att stjäla fastigheten från den verklige okände ägaren
Då måste jag in och spana.S Stefan1972 skrev:
Problemet med bilarna är att inte en enda av dom är registrerad i sverige utan i olika länder ( främst finland) och det har grannen gjort för att undvika skatt o.s.v. Det går därför inte att bevisa att det är hans bilar.B byggarätt skrev:Om grannen har 11 skrotbilar parkerade med registreringsskyltar så kan du begära av kommunen att de låter ägaren till fordonen avhysa dom!
Bor inte grannen i huset och har han inte lagfart kan du ordna en försäljning genom att begära en kopia på den registerändring som du rapporterar in!
Om du begär registerändring på fastigheten och kan komma åt posten kan ingen hindra dig att stjäla fastigheten från den verklige okände ägaren
Han har alltså köpt bilar i andra länder och sen kört dom till dom gått sönder eller polisen tagit han.
Intressant om det där med registreringsändring, hur gör man det? Vart ansöker man om sådana papper?
FastighetsregistretChiper13 skrev:
Problemet med bilarna är att inte en enda av dom är registrerad i sverige utan i olika länder ( främst finland) och det har grannen gjort för att undvika skatt o.s.v. Det går därför inte att bevisa att det är hans bilar.
Han har alltså köpt bilar i andra länder och sen kört dom till dom gått sönder eller polisen tagit han.
Intressant om det där med registreringsändring, hur gör man det? Vart ansöker man om sådana papper?
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Om det inte finns någon ägare registrerad så borde det vara "Svenska staten" som är "ägare till fastigheten, tycker jag som är amatör i sammanhanget.Chiper13 skrev:
Har kollat på lantmäteriets hemsida och där står det:
Lagfart
Organisation
* kommun
Tomträttsinnehav
Fastigheten har inga tomträttsinnehavare.
Tidpunkt för beslut: 2020-04-10 10:37
* Kommunen det gäller.
Eftersom han hävdar ägande rätt till fastighet borde väl jag kunna göra samma sak?
Alla i bostadsområdet skulle nog bli glad om det huset togs bort, då det bara ser skabbigt ut och att massa olagligheter sker där.
Tydligen är det fritt fram att hävda äganderätt till fastigheter som ingen annan gör anspråk på?connywesth skrev:
Allmänna arvsfonden o politiska partierna stjäl egendom hej vilt
Klicka här för att svara