Snart blir jag pensionär. Är lite trött på att skotta snö och klippa gräs. Jag skulle vilja resa bort och kanske lämna huset obebott i två månaders perioder.
Har pratat med mina grannar som tröttnat på att bo i villa p.g.a. allt jobb med tomten och att man inte kan lämna huset obebott längre perioder.
Jag och mina grannar har absolut ingen lust att flytta till ett hyreshus med störande grannar.
Jag skulle vilja bo i en liten stugby med ca 100 hus, utanför huset skulle jag vilja ha en naturtomt. Husen skulle vara på ca 70 kvadratmeter och ha helt öppen planlösning och bara ett barkök. Avstånden mellan husen skulle vara ca 25 meter. Det skulle inte finnas några vägar mellan husen. Vi kunde snitsla upp naturstigar mellan husen.
Om man placerar husen en bit från storstaden och på improduktiv mark borde det gå att få ner priset rejält. Förslagsvis bjuder man in några leverantörer som får i uppdrag att ta fram några hustyper som vi kan välja mellan till ett fast pris. Det är helt ok om det blir en stugby modell Skansen eller något modernt helt i glas. Skulle inte bli förvånad om folk som besöker byn själva skulle vilja flytta till en liknande by och då kunde man skapa olika tema byar.
I mitten av stugby för minst 60 +:are skulle vi ha en egen pub. Där skulle vi umgås, smida planer på aktiviteter, läsa tidningar, böcker, titta på tv. Om alla betalar ca 500:- i månaden skulle vi kunna anställa en kokerska som på kvällen kunde servera god och lättlagad mat alt sallader. Lite senare skulle vi slinka in på puben och ta in en fika, bulle eller en god kall öl och allt detta till självkostnadspris.
Jag kan tänka mig att byn skulle ligga någonstans mellan Norrtälje och Nynäshamn. Någon kilometer från kusten eller någon större sjö.
Kommer att uppvakta några politiker. Som ofta klagar över bostadsbristen. Jag har gått med i boframtid.se och lagt fram mitt förslag men inte fått något svar. Jag har förstått att det är många som står i kö och är intresserade av att bo kollektivt och ha massor med trevliga människor i sin omgivning.
Skulle vara kul att få ett bu eller bä. Skulle också vara kul att få tips om hur jag ska driva mitt projekt framåt. Vem skall jag uppvakta?

Prata med någon av bostadsrätts organisationerna, eller de företag som skapar bostadsrätter.

Jag tror att du nästan måste bygga ett sådant kollektiv som bostadsrätter eller hyresrätter. Om var och en istället äger sin egen stuga som fastighet så är det svårare (omöjligt?) att sätta ex. ålderskrav på de som köper.

Kommunerna är troligen måttligt intreserade att få ett sådant kollektiv alltför otillgängligt. Även om ni alla som startar kollektivet är "unga" friska pensionärer så kommer många av er att ha stort behov av hemtjänst, färdtjänst osv. om 15 - 20 år.

• Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Jag skall försöka ge ett svar, men du får ta det för vad det är:
Inte särskilt genomtänkt, spontant och bitvis förmodligen lite småelakt :p

Först till frågan, vem som skall driva detta projekt: Du själv naturligtvis!
Du har arbetat fram dessa idéerna, och har tänkt framlänges och baklänges på ett sånt här projekt.
Vem är bättre skickad?

Som jag förstår behöver du 500-600 kvm x 100 plus allmän mark = 6 - 8 ha för "ditt" projekt.
Det är nog inte så svårt att komma över från någon lantbrukare med olönsamma småskiften i skogarna.

Du behöver ordna all infrastruktur i form av vägar, vatten, avlopp, el, tele och dessutom busslinjer, närbutik och sophantering.

Det är en hel del, och ingen lantmätare med självaktning skulle signera en sådan fastighetsförrättning utan en av kommunen godkänd detaljplan.

Men sätt igång! Den som inte vågar vinner inget :)

Nu till mina negativa synpunkter:
Jag befinner mig själv ungefär i samma livsskede som du beskriver.
Har bosatt mig långt ute på landet, med de närmaste grannarna 100 - 500 meter bort.
Och där bor unga, medelålders och äldre folk.
Somliga med barn, andra utan. Och på mina dagliga ( nästan i alla fall :o ) långpromenader träffar jag unga och gamla, från kanske 4 till 80 års ålder. Och dessa möten förgyller min vardag :)

Det skulle aldrig falla mig in att bosätta mig bland bara 60 - 80-åringar, nej fy vad tråkigt!
Det skulle kännas som att man redan gett upp och hamnat på hemmet :(

En annan sak: Du "drömmer" om ett liv som liknar att bo på ett servicehus, fast ute på landet.
Full service med gräsklippning, matlagning (sophämtning?, städning?).
Det låter för mig som ett väldigt passiviserande liv.
Vill man hålla sig frisk och vital på ålderns höst skall man vara aktiv!
Det är nog A och O för ett hälsosamt åldrande.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Om du går vidare med planerna kanske formen kooperativ hyresrätt (googla!) kan var något. Hör med Coompanion (Coompanion.se) så får du råd och hjälp!

Nu handlar det inte om att packa ihop en massa griniga pensionärer som tillbringar all sin vakna tid framför tv:n där man surt och buttert kan kommentera livet utanför reservatet.
Problemet är att det inte finns något vettigt boende för oss som tröttnat på att klippa gräs, buskar och häckar. På vintern skulle vi gärna slippa skotta snö. Inne i huset skulle vi vilja slippa städa fem sovrum när vi kanske bara behöver att stort rum med öppen planlösning och kanske ett sovloft.
Det handlar mer om ett attraktivt och billigt boende i en attraktiv miljö med massor med människor som vill ha ett socialt liv. Att få loss pengar så man kan ha ett aktivt liv. Resa, gå på konserter, teatrar och mycket annat som förgyller livet.
Det byggs 55+ boende men för oss en persons hushåll blir hyrorna lite för höga. Jag blev erbjuden ett sådant boende till kostnaden 10500:- i månaden.
Kunde man skapa ett attraktivt småvillaboende med småhus på ca 70 kvadratmeter Så finns möjligheten att behovet av nya stora dyra villor minskar eftersom utbudet av äldre villor kommer att öka. Kanske finns det ett behov av sådana hus för folk redan i 45 års åldern då barnen flyttat ut.

I Falun finns något i den vägen, Tersen. De som bor där är vuxna utan hemmavarande barn. Kolla upp för inspiration! Det är dock ett lägenhetshus med en hel del gemensamma utrymmen, inte flera stugor på landet som du tänker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.