HOBBY ARCHITECT
Redigerat:
  • Gilla
ullak40 och 3 till
  • Laddar…
N
Hej - har 6 barn - med åren har jag lärt mig metoden - varg - vitkål - får. Dvs - var kan man placera det ena utan att det andra blir uppätet. Småbarn, tonåringar, vuxna går enligt samma metod. Jag skulle undvika sovrum bredvid varandra, lika så placering av dessa ovan kök/vardagsrum - anledning är vrålades gamare, hoppande småbarn och kompisspring i tid och otid. Självklart lagas det mat konstant med disk, smulor och kladd överallt.. Bra med ngt separat badrum vid tex magsjuka..
Långt att gå med tvätt från alla rum till tvättstugan.. / sett från en storfamiljsögon Otroligt läckert hus annars

• Gilla
  • Haha
ullak40 och 8 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Nej, ganska konstig planlösning
Inget sovrum på plan 1
Bara en toalett på våning 2 med alla sovrum
Och badrum och garderob på plan 3?

Nej. Men får jag gjuta igen poolen (kan tänka mej spara en smöjgrop) och bygga om utrymmet till garage så flyttar jag gärna in imorrn.

• Gilla
  • Haha
Jontha och 6 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Nej, ganska konstig planlösning
Inget sovrum på plan 1
Bara en toalett på våning 2 med alla sovrum
Och badrum och garderob på plan 3?
Vad är problemet med att det inte finns nåt sovrum på första plan tycker du? Jag hade helst haft föräldrarna sovrum på första plan, men fick inte ihop det. I värsta fall kan man göra om kontoret till sovrum, det är väl regel på att det måste finnas plats för sovrum på entreplan i fall någon skulle bli rullstolsbunden, men å andra sidan finns det hiss (E).

Det är två badrum på andra våning där alla sovrum är.

Du kanska trodde att källaren är plan 3?

Åsa Lund
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Vad är problemet med att det inte finns nåt sovrum på första plan tycker du? Jag hade helst haft föräldrarna sovrum på första plan, men fick inte ihop det. I värsta fall kan man göra om kontoret till sovrum, det är väl regel på att det måste finnas plats för sovrum på entreplan i fall någon skulle bli rullstolsbunden, men å andra sidan finns det hiss (E).

Det är två badrum på andra våning där alla sovrum är.

Du kanska trodde att källaren är plan 3?
Ah, såg bara det ena badrummet på plan 2, sorry
Du får inte bygglov i Sverige om det saknas sovrum på bottenvåningen
Lite nyfiken på totala boarean? De flesta rummen känns stora. Vad får huset kosta?

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ah, såg bara det ena badrummet på plan 2, sorry
Du får inte bygglov i Sverige om det saknas sovrum på bottenvåningen
Lite nyfiken på totala boarean? De flesta rummen känns stora. Vad får huset kosta?

Får man visst. Bara man kan visa vart det enkelt kan byggas ett sovrum. Och i detta fall kan ju arbetsrummet bli ett sovrum.

• Gilla
ullak40 och 2 till
  • Laddar…
Ser som master bedroom är över tvättstugan, inte säker på att det är helt optimalt men med bra isolering i mellantak kanske det inte blir ett problem men annars är det risk att man inte vill köra maskinen sent på kvällen för det kommer störa. Annars kan det vara optimalt ur el-pris att göra just det.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
T TypRätt skrev:
Ser som master bedroom är över tvättstugan, inte säker på att det är helt optimalt men med bra isolering i mellantak kanske det inte blir ett problem men annars är det risk att man inte vill köra maskinen sent på kvällen för det kommer störa. Annars kan det vara optimalt ur el-pris att göra just det.
Detta är ett lyxhus på 800 kvm, så jag tänker mig att allt är lyxigt även isoleringen. :)

• Gilla
ullak40
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Detta är ett lyxhus på 800 kvm, så jag tänker mig att allt är lyxigt även isoleringen. :)
Mjo men det är ju en del i arkitektens roll att optimera för dessa saker, att kombinera funktion och form för att kunna använda ytorna så bra som möjligt. Att behöva använda extra isolering i undertaket till tvättstugan och se till att väggen närmast maskinerna är avreglad så att vibrationer inte kan bilda stomljud upp på ovanvåningen skulle jag se som en nödlösning när man inte hittade något bättre, det är ju något som ökar komplexiteten och kostnaderna samt saker som kan gå fel. Att kasta ut rum på en karta är ju inte svårt det kan ju vem som göra. Det är ju att få helheten att fungera samtidigt som man skapar något visuellt stimulerande som är hantverket.

• Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
Jo, det skulle jag kunna göra.
Jag behöver ingen pool, möjligen en bubblis, och som ensamstående 50+ gubbe med katt kan smårummen inskränka sig till sovrum-kontor-gästrum.
Övervåningen skulle kunna växa ut till höger om sauna-hottub, stöka om lite med tvättstugan. Tillräckligt stor tvättstuga.
Takhöjd i garaget/verkstad, för billyft!

Hyfsat, men jag skulle hellre göra en master suite av ena större sovrummet uppe med eget badrum.
Bastu/badrum nere är onödigt litet, ta hellre från poolen (som är onödigt stor).
Jag skulle vilja ha ett separat rum som gym också.

• Gilla
ullak40 och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
T TypRätt skrev:
Att kasta ut rum på en karta är ju inte svårt det kan ju vem som göra.
:crysmile: Jo, men…

Ni får gärna rita om huset så som ni tycker det ska va.

• Gilla
ullak40
  • Laddar…
800 m2 boyta och bara tvåbilsgarage ?

• Gilla
ullak40 och 7 till
  • Laddar…
Måste vara badrum anslutet till stora sovrummet. Study är malplacerat.

• Gilla
ullak40
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.