Byggahus.se
Jag har ju sett dom här delarna men vet inte vilka butiker som säljer sådana och vilka märken som har tillverkat dom och så vore det trevligt om man kunde få lite uppdatering om hur man enklast kan koppla ihop dom vore jag väldigt tacksam.Henry.K.
 
Du glömde bilderna...
 
@
H Henry.K. skrev:
Jag har ju sett dom här delarna men vet inte vilka butiker som säljer sådana och vilka märken som har tillverkat dom och så vore det trevligt om man kunde få lite uppdatering om hur man enklast kan koppla ihop dom vore jag väldigt tacksam.Henry.K.
Det går knappt att förstå vad du menar 🤔 men menar de såna här: https://www.elbutik.se/product.html...rjaHZZd-WGpaFzTD3QSGyu-OEK0CLvBBoCZeYQAvD_BwE

Du behöver i så fall också en nolla .... och det måste du kolla om du har först. Det är troligast att du inte har det i din befintliga strömbrytare.
 
Det finns två tänkbara (troliga) problem med att sätta kombinerade brytare och uttag på ställen där det bara finns brytare idag.

Till en brytare går det normalt två trådar. Dels en med ström från centralen, kallas "fas ledare". Dels en tråd som går från brytaren till lampan, kallas "tändtråd". I den går det alltså ström som brytaren kopplar in när du vill tända lampan. Från lampan går det även en tråd som leder ström tillbaka till elcentralen, kallas "neutral ledare" eller "nolla", men den går oftast inte via brytaren.

Till ett vägguttag behövs det dels en fasledare som leder ström från elcentralen. Dels en neutralledare som strömmen går tillbaka igenom. Och oftast även en skyddsjord. Uttagen som Andreas länkade till är jordade och då måste det finnas skyddsjord till uttaget.

Där du idag har brytare behövs varken neutral eller skyddsjord. Därför finns det troligen inte heller framdraget till dosan där brytaren sitter.

Sedan behöver man även förstå tänket med skyddsjord, handlar om elsäkerhet. I äldre byggnader hade man inte jordade uttag, man får inte sätta jordade uttag i ett rum där inte alla uttag är jordade. Det blir farligare om bara en del uttag är jordade. I ett rum där det finns ojordade uttag, så får du inte sätta jordade uttag, det skulle öka risken för en olycka.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Jag hade tänkt typ något liknande sådana här kontakter.
 
  • En vit strömuttag på kakelvägg med tomma utrymmen för ytterligare knappar eller kontakter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Välkommen till Forumet Henry.K.

De delarna du är ute efter finns lite väl överallt, men det är en strömbrytare, ett vägguttag (envägs) och en tvåfacksram. Köper du av samma märke så kommer det fungera.

Exempel:
Schneider Exxact tvåfacksram
Schneider Exxact envägsuttag
Schneider Exxact strömbrytare

Men sen tillkommer såklart det som hempularen talat om ovan, att det ska finnas nolla och eventuellt jord också (det uttag jag länkat till är jordat och då ska övriga uttag i rummet också vara det och korrekt anslutna till jord). Sen räcker inte en dosa om det ska vara inbyggt.
 
  • Gilla
Henry.K.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.