20 090 läst ·
61 svar
20k läst
61 svar
Jag ska bygga altandäck på min semester, hur gör jag?
Vilket påhopp! Vad är syftet med altan och semester om en inte ska ha det lite gott och njuta av livet? Obs retorisk fråga, du behöver inte besvara.Davidbagare skrev:
Det finns inget likhetstecken mellan plattor och att fuska med underarbetet.
Fuskbyggen uppmuntrar jag till endast i undantagsfall.
Räkna med att grundarbetet kommer att ta fruktansvärt mycket tid.
Jag håller på att bygga en altan och det tog mig närmare 1,5 månad att få ordning på alla plintar. Dock så jobbade jag bara på helger och vissa vardagskvällar då så det kanske motsvarar 1,5-2 arbetsveckor om man kör effektivt.
Personligen så gillar jag att gjuta egna plintar så blir det riktigt stabilt. Om du hyr en jordborr så går det fort att få till alla hål och du kan gjuta rakt i hålen och bara använda en stump gjutrör i toppen för att få biten ovan mark rak och snygg. Om du bara vill ha altanen ca 30 cm ovan mark så är det dock smidigare att gräva ur en ruta på 50x50cm och ca 25 cm djupt och fylla med 0-16 kross. Då kan du lägga en trädgårdsplatta på toppen och använda justerbara fötter som du redan fått tips om. Det är bara om du vill komma upp högre som plintar verkligen behövs.
Jag håller på att bygga en altan och det tog mig närmare 1,5 månad att få ordning på alla plintar. Dock så jobbade jag bara på helger och vissa vardagskvällar då så det kanske motsvarar 1,5-2 arbetsveckor om man kör effektivt.
Personligen så gillar jag att gjuta egna plintar så blir det riktigt stabilt. Om du hyr en jordborr så går det fort att få till alla hål och du kan gjuta rakt i hålen och bara använda en stump gjutrör i toppen för att få biten ovan mark rak och snygg. Om du bara vill ha altanen ca 30 cm ovan mark så är det dock smidigare att gräva ur en ruta på 50x50cm och ca 25 cm djupt och fylla med 0-16 kross. Då kan du lägga en trädgårdsplatta på toppen och använda justerbara fötter som du redan fått tips om. Det är bara om du vill komma upp högre som plintar verkligen behövs.
Drack du mest öl då eller blev den väldigt stor?Janus82 skrev:
Räkna med att grundarbetet kommer att ta fruktansvärt mycket tid.
Glöm alla tips om att bara lägga plattor på gräset. Efter ett par år kommer hela verandan bestå av toppar och dalar. Regn och tjällossning kommer att höja och sänka plattorna.
Vidare vill man inte att gräset ska växa upp genom verandan.
Men sen behöver man inte heller vara för noggrann. Gräv ca 40cm fyll sedan med grus drygt 10cm ovan mark, och padda ordentligt. Sedan kan du lägga platta, istället för plint. Lägg sedan en plast så att så lite vatten som möjligt rinner ner i under plattan. Lägg även en markduk så gräset slutar växa.
Men sen behöver man inte heller vara för noggrann. Gräv ca 40cm fyll sedan med grus drygt 10cm ovan mark, och padda ordentligt. Sedan kan du lägga platta, istället för plint. Lägg sedan en plast så att så lite vatten som möjligt rinner ner i under plattan. Lägg även en markduk så gräset slutar växa.
I vilken ordning ska allt det där läggas?A AG A skrev:Glöm alla tips om att bara lägga plattor på gräset. Efter ett par år kommer hela verandan bestå av toppar och dalar. Regn och tjällossning kommer att höja och sänka plattorna.
om byggs fristående.. är en ide att borra ner till frostfrit med jordborr och sätta rör... sen bygga ramen och fyra hörnen sätter du justerbar stolpskor och när det stämmer kan du sätta stumma stolpskor och gjuta fast den och sen börja regla med golvvassorna.
finns lika många sätt som det finns medlemar i detta forum ^^
finns lika många sätt som det finns medlemar i detta forum ^^
Markduk läggs först, för att skilja gruset från jorden och göra det mer stabilt när man paddar.A AG A skrev:
TS: Googla på lägga plattor/marksten så hittar du instruktioner för att göra en stabil grund, om du ska bygga altanen på plattor.
En gräsmatta som inte är van med hundratals kilo på en yta av en marksten. Sen kärle och tining på det så kan jag garantera att de flesta (läs alla) gräsmattor rör sig.F Freddedan skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 606 inlägg
Tyvärr kan det bli skateramp ändå; vi har ren lera som efter en tid kom in under plinten och tryckte upp ett hörn. Med plattor under hade jag kunnat såga av och få mindre lutning.raveper skrev:
Allt beror på underlaget vad som är lämpligast.
Mvh