Intet Intet skrev:
Här är det en pensionsfondförsäkring. Så jag får bara ta ut 5000 i månaden, om jag minns rätt. Så i praktiken kan jag vara flytta medlen bland fonderna. Dessutom. Om jag tar ut dom blir det skatt på det mesta. Tvärs emot vad jag förutsåg när jag tog den för 30 år sedan.

Så, frågan är vilka fondtyper är mest okänsliga på kort sikt för börsens svängningar?
Ja då är det såklart svårare. Jag har lite förhoppning om att räntefonderna ska gå lite bättre ett tag framöver om de har räntor som har bundits nu under högränteperioden. Jag vill ju inte flytta pengar som har gått back.
 
Intet Intet skrev:
Om jag tar ut dom blir det skatt på det mesta. Tvärs emot vad jag förutsåg när jag tog den för 30 år sedan.
Tänka sig. Skatten blev inte lägre fram som man sålde försäkringarna med som argument. Du är inte ensam att ha tänkt och trott så. Vi är nog många som tänkt fel där.
Intet Intet skrev:
Så, frågan är vilka fondtyper är mest okänsliga på kort sikt för börsens svängningar?
Det beror på.😄
Vad menar du med kort tid. 1/2 sekund? Då är det nog ingen större skillnad. 5år? Det kan nog ses som en kort tid när det gäller att förvalta pensionskapital. Sedan är frågan hur stora svängningar man kan acceptera.

Diversifiering är en bra princip mot svängningar.

Annars är likvida medel en mycket stabil och bra placering för kapital som skall betalas ut som pension inom det kommande 1/2-året.

När det gäller förvaltning av pensionskapital brukar man snarare tänka på långsiktig stabilitet än att fokusera på kortsiktiga fördelar. Dvs kortsiktig långsiktighet på ca 3-5år kan nog vara ett vettigt perspektiv, som man kan kalla kortsiktigt.

Men för att svara på frågan: om man tänker branscher skulle jag tro att försvarsindustri, läkemedel, fastigheter, kärnkraftbygge, telefonbolag, och elproduktion kommer att ha en god efterfrågan på denna tidshorisont. 1-3år. Och längre än så. Sådant som behövs både i bra och dåliga tider. Och sådant som måste ersättas under och efter Ukrainakriget.

Men det är bara (kloka?) spekulationer och (intelligenta?) gissningar. Vill man ha ett exakt svar om framtiden får man invänta att den inträffar, tyvärr.😇
 
P
O O skrev:
Tänka sig. Skatten blev inte lägre fram som man sålde försäkringarna med som argument. Du är inte ensam att ha tänkt och trott så. Vi är nog många som tänkt fel där.
Det var nog rätt tänkt då, men när spelreglerna ändras är det svårt att retroaktivt ändra sig.

Man kan helt enkelt inte lita på att staten är långsiktigt pålitlig.
 
mrsnhp mrsnhp skrev:
Jag vill ju inte flytta pengar som har gått back.
Min filosofi har varit att omfördela även av det som backat om "min tro" varit att det finns andra alternativ som ger bättre utdelning. Så min fokusering har varit framåt oberoende tidigare utveckling för hur kapital skulle placeras/omfördelas. Men har alltid gjort bedömning på lite längre sikt.
 
  • Gilla
mrsnhp och 2 till
  • Laddar…
Nu öppnar jag pungen på vid gavel och köper silver och guldgruveaktier.
Köpläge, med andra ord. Rätt eller fel? Det får framtiden utvisa.
 
Intet Intet skrev:
Nu öppnar jag pungen på vid gavel och köper silver och guldgruveaktier.
Köpläge, med andra ord. Rätt eller fel? Det får framtiden utvisa.
Guld idag är ju lite som krypto.
Mindre än 10% av allt guld som grävs fram varje år går till industrin/elektronik och till smycken.
Resten är spekulation och hamnar i "bankvalven".

Tror det har gått ner ordentligt om 4år.
 
Hörde för nån månad sen innan guldet gick ner, att Sveriges guldreserv var 1.450:- per person.
 
Intet Intet skrev:
Nu öppnar jag pungen på vid gavel och köper silver och guldgruveaktier.
Köpläge, med andra ord. Rätt eller fel? Det får framtiden utvisa.
Det beror ju på vilka bolag du köper nu samt tidshorisont.
Det skiljer sig enormt mellan bolag både vad gäller risk och potential.

De lätta pengarna gjorde man för ett år sedan innan var och varannan började prata om ädelmetaller.
 
10års perioden visar ju iaf. en tydlig kurva

Graf över guldpriset i USD/uns från 2016 till 2026 visar en uppåtgående trend med en tydlig ökning mot slutet av perioden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bortsett från det som används i smycken, elektronik och liknande är guld en värdelös metall. Det är bara vår föreställning om dess dyrbarhet som lever kvar sen urminnes tider.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Älskar alla nyskapade konton där någon skriver något bara för att få så många reaktioner som möjligt....

Vad skulle för övrigt "tredubblad lön + lite till" betyda 😂

Nä...sluta svara på nyskapade konton av denna typ 😁
Hallå @@ndreas:
Jag är fortfarande här 😁
 
Düsseldorff
Jag brukar köpa jättedyra saker för överskottet. Alltså sånt som är så dyrt att det är pinsamt att berätta om.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Bortsett från det som används i smycken, elektronik och liknande är guld en värdelös metall. Det är bara vår föreställning om dess dyrbarhet som lever kvar sen urminnes tider.
@MagHam
Precis. "Den lever kvar sen urminnes tider". Du har aldrig undrat varför?

Guld är en begränsad tillgång, vilket i sig ger ett högt pris.

Själv tror jag mer på silver, som är mer av en industriell metall.

Jag har såväl silver som guld i ett bankfack samt aktier i en gruva.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag brukar köpa jättedyra saker för överskottet. Alltså sånt som är så dyrt att det är pinsamt att berätta om.
De sakerna brukar jag dricka upp.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.