Som skrivet i rubriken så har jag en "handdusch för intimhygien" som läcker.

Har gått igenom 3st under ett års tid. Kan det vara att trycket är för högt?
Jag tror även att små "stötar" från annan användong i huset trycker på handduschen.
Vi började använda ballofixen för att stänga av mellan användningarna.
Läckaget kommer från handdusch delen.
Kan ballofixen vara otät då lite vatten ändå verkar komma igenom eftersom det läcker trots att vi alltid tömmer handduschen? Det läcker inga mängder, inte så man kan se några droppar eller så. Men är tillräckligt för att det skall bli blött på golvet efter några timmar.
Jag funderar på att låta gamla ballofixen sitta kvar så jag kan stänga av vattnet. Sedan sätta en "vinkel" med en efterföljande ballofix med ett större handtag (befintlig ballofix är trög och lite långt bort från toaletten så man får luta sig mycket för att nå).
Sen kanske bygga på mer "vvs grejer" kanske även en backventil?
Finns det något som kan sättas för att minska trycket? Eller något som blandar in mer luft då det kommer enbart varmvatten och det leder till att man bränner sig efter att det spolas fram allt varmare vatten?
Är som ni märker ny inom området så behöver några bra tips eller lösningar.

Tack på förhand och god fortsättning.
 
  • Handdusch och toalett i ett badrum, med handduschslang som ligger delvis på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rövduschen skall kopplas till tvättställskranens utlopp, så du kan reglera temperatur och tryck efter behag.
Den är alltså felkopplad.

Såhär.

Handhållen bidédusch kopplad till ett tvättställ, vatten strömmar ut med reglering av temperatur och tryck via tvättställskranen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går givetvis även att koppla till andra blandare.
 
  • Gilla
  • Haha
Foliehatten3 och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Om du tror trycket är för högt kan du testa monter en ventil för reducering av trycket.
Typ denna nedan.
Du behöver också en hane-hane-adapter för att kunna skruva på duschen
 
  • Tryckreduceringsventil i mässing med manometer, gänga DN15 och medföljande verktyg samt PTFE-tejp för att justera vattentryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hugo den andre
  • Laddar…
Farstatjej90
Men man blir nyfiken på vad som suttit där innan, varför sticker det ut bara varmvatten ur väggen vid golvet liksom?🤔
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Rövduschen skall kopplas till tvättställskranens utlopp, så du kan reglera temperatur och tryck efter behag.
Den är alltså felkopplad.

Såhär.

[bild]

Går givetvis även att koppla till andra blandare.
Största och kanske enda anledningen att inte göra detta är att det ser fult ut och är ivägen mer än nuvarande "lösning".
 
Intet Intet skrev:
Rövduschen skall kopplas till tvättställskranens utlopp, så du kan reglera temperatur och tryck efter behag.
Den är alltså felkopplad.

Såhär.

[bild]

Går givetvis även att koppla till andra blandare.
Största och kanske enda anledningen att inte göra detta är att det ser fult ut och är ivägen mer än nuvarande "lösning".

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men man blir nyfiken på vad som suttit där innan, varför sticker det ut bara varmvatten ur väggen vid golvet liksom?🤔
Jag vet faktiskt inte. Det satt så när vi köpte huset. Badrummet är 10år gammalt. Inte särskilt snyggt tyvärr. Men nytt badrum är dyrt och inte prio för tillfället.
 
Farstatjej90
Tio år gammalt? Det var tuffa tio år i så fall.
 
  • Haha
  • Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
Hugo den andre Hugo den andre skrev:
Största och kanske enda anledningen att inte göra detta är att det ser fult ut och är ivägen mer än nuvarande "lösning".
Upprepa det när den duschen går isönder och det sprutar vatten överallt eller när du inte kan sitta ner på en vecka.
Det är en vanlig duschslang som inte är gjord för att vara ständigt trycksatt. För du glömmer väl då och då att stänga Ballofixen?
 
  • Gilla
Hugo den andre
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Upprepa det när den duschen går isönder och det sprutar vatten överallt eller när du inte kan sitta ner på en vecka.
Det är en vanlig duschslang som inte är gjord för att vara ständigt trycksatt. För du glömmer väl då och då att stänga Ballofixen?
Nej glömmer inte balofixen men jag förstår din poäng.

Vad sägs om att koppla ihop något under handfatet istället? Skulle bli mindre fult.
 
  • Vattenrör och avloppskopplingar under ett handfat med kakelvägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Foliehatten3 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tio år gammalt? Det var tuffa tio år i så fall.
Kan hända, jag hade inte låtit renovera badrummet på detta sätt. Någon "sparade" väl pengar. Men vi har vad vi har och får jobba med det.
 
Kan du reglera vattentemperatur på din dusch? Underlig koppling.
Jag har liknande handdusch som är inkopplat till tvättställ blandare ( under tvättställ) och regleras med tvättställs reglage. Jag öppnar kranen och ställer in vattentemp och sen trycker på duschknappen och använder duschen. För att kunna koppla det så här måste man köpa en armatur som är anpassat till detta. Vi har Mora. Surfa och kolla om du kan acceptera priset av ny armatur i stället för dom för föreslagna lösningar som också kostar och ser ....... ut.
sök på Mora Cera B6 med Handdusch. Pris ca 4000kr som ett exempel
 
  • Gilla
Hugo den andre och 3 till
  • Laddar…
G gaia skrev:
Kan du reglera vattentemperatur på din dusch? Underlig koppling.
Jag har liknande handdusch som är inkopplat till tvättställ blandare ( under tvättställ) och regleras med tvättställs reglage. Jag öppnar kranen och ställer in vattentemp och sen trycker på duschknappen och använder duschen. För att kunna koppla det så här måste man köpa en armatur som är anpassat till detta. Vi har Mora. Surfa och kolla om du kan acceptera priset av ny armatur i stället för dom för föreslagna lösningar som också kostar och ser ....... ut.
sök på Mora Cera B6 med Handdusch. Pris ca 4000kr som ett exempel
Nej går ej att reglera, det blir varm efter ett tag 😆. Jag tänker en billigare lösning. Kanske enbart en ny ballofix med större handtag. Sen betala en hantverkare för att flytta handfatet närmare toaletten, sätta en kommod under som döljer ledningarna. (Handfatet och dessblandare är fult och gammalt).
I samband med detta koppla på intimduschen enligt konstens alla regler med skydd mot vattenstötar samt rätt blandad temperatur. Komoden kan ju dölja allt detta och badrummet kommer bli lite större så att vi får plats med ett badkar på vänster sida om handfatet. Tänker det kan bli en kostnad på ca 15k så får spara lite till det.
Vad sägs om denna lösning?
 
Foliehatten3
Hugo den andre Hugo den andre skrev:
Som skrivet i rubriken så har jag en "handdusch för intimhygien" som läcker.

Har gått igenom 3st under ett års tid. Kan det vara att trycket är för högt?
Jag tror även att små "stötar" från annan användong i huset trycker på handduschen.
Vi började använda ballofixen för att stänga av mellan användningarna.
Läckaget kommer från handdusch delen.
Kan ballofixen vara otät då lite vatten ändå verkar komma igenom eftersom det läcker trots att vi alltid tömmer handduschen? Det läcker inga mängder, inte så man kan se några droppar eller så. Men är tillräckligt för att det skall bli blött på golvet efter några timmar.
Jag funderar på att låta gamla ballofixen sitta kvar så jag kan stänga av vattnet. Sedan sätta en "vinkel" med en efterföljande ballofix med ett större handtag (befintlig ballofix är trög och lite långt bort från toaletten så man får luta sig mycket för att nå).
Sen kanske bygga på mer "vvs grejer" kanske även en backventil?
Finns det något som kan sättas för att minska trycket? Eller något som blandar in mer luft då det kommer enbart varmvatten och det leder till att man bränner sig efter att det spolas fram allt varmare vatten?
Är som ni märker ny inom området så behöver några bra tips eller lösningar.

Tack på förhand och god fortsättning.
Akta dig så ni inte skadar era intima delar med för högt tryck🙈
 
  • Haha
Hugo den andre
  • Laddar…
Vad du behöver är en ny korrekt kranarmatur. Punkt.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Vad du behöver är en ny korrekt kranarmatur. Punkt.
Jo så är det nog. Men det får bli som en del av handfatetets uppgradering och flytt. Billigare "tillfälligt plåster" blir nog en ny ballofix. Då kan det ju inte läcka då denna skall sluta tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.