Som skrivet i rubriken så har jag en "handdusch för intimhygien" som läcker.
Har gått igenom 3st under ett års tid. Kan det vara att trycket är för högt?
Jag tror även att små "stötar" från annan användong i huset trycker på handduschen.
Vi började använda ballofixen för att stänga av mellan användningarna.
Läckaget kommer från handdusch delen.
Kan ballofixen vara otät då lite vatten ändå verkar komma igenom eftersom det läcker trots att vi alltid tömmer handduschen? Det läcker inga mängder, inte så man kan se några droppar eller så. Men är tillräckligt för att det skall bli blött på golvet efter några timmar.
Jag funderar på att låta gamla ballofixen sitta kvar så jag kan stänga av vattnet. Sedan sätta en "vinkel" med en efterföljande ballofix med ett större handtag (befintlig ballofix är trög och lite långt bort från toaletten så man får luta sig mycket för att nå).
Sen kanske bygga på mer "vvs grejer" kanske även en backventil?
Finns det något som kan sättas för att minska trycket? Eller något som blandar in mer luft då det kommer enbart varmvatten och det leder till att man bränner sig efter att det spolas fram allt varmare vatten?
Är som ni märker ny inom området så behöver några bra tips eller lösningar.
Tack på förhand och god fortsättning.
Har gått igenom 3st under ett års tid. Kan det vara att trycket är för högt?
Jag tror även att små "stötar" från annan användong i huset trycker på handduschen.
Vi började använda ballofixen för att stänga av mellan användningarna.
Läckaget kommer från handdusch delen.
Kan ballofixen vara otät då lite vatten ändå verkar komma igenom eftersom det läcker trots att vi alltid tömmer handduschen? Det läcker inga mängder, inte så man kan se några droppar eller så. Men är tillräckligt för att det skall bli blött på golvet efter några timmar.
Jag funderar på att låta gamla ballofixen sitta kvar så jag kan stänga av vattnet. Sedan sätta en "vinkel" med en efterföljande ballofix med ett större handtag (befintlig ballofix är trög och lite långt bort från toaletten så man får luta sig mycket för att nå).
Sen kanske bygga på mer "vvs grejer" kanske även en backventil?
Finns det något som kan sättas för att minska trycket? Eller något som blandar in mer luft då det kommer enbart varmvatten och det leder till att man bränner sig efter att det spolas fram allt varmare vatten?
Är som ni märker ny inom området så behöver några bra tips eller lösningar.
Tack på förhand och god fortsättning.
Största och kanske enda anledningen att inte göra detta är att det ser fult ut och är ivägen mer än nuvarande "lösning".Intet skrev:
Största och kanske enda anledningen att inte göra detta är att det ser fult ut och är ivägen mer än nuvarande "lösning".Intet skrev:
Jag vet faktiskt inte. Det satt så när vi köpte huset. Badrummet är 10år gammalt. Inte särskilt snyggt tyvärr. Men nytt badrum är dyrt och inte prio för tillfället.Farstatjej90 skrev:
Upprepa det när den duschen går isönder och det sprutar vatten överallt eller när du inte kan sitta ner på en vecka.Hugo den andre skrev:
Det är en vanlig duschslang som inte är gjord för att vara ständigt trycksatt. För du glömmer väl då och då att stänga Ballofixen?
Nej glömmer inte balofixen men jag förstår din poäng.Intet skrev:
Vad sägs om att koppla ihop något under handfatet istället? Skulle bli mindre fult.
Kan du reglera vattentemperatur på din dusch? Underlig koppling.
Jag har liknande handdusch som är inkopplat till tvättställ blandare ( under tvättställ) och regleras med tvättställs reglage. Jag öppnar kranen och ställer in vattentemp och sen trycker på duschknappen och använder duschen. För att kunna koppla det så här måste man köpa en armatur som är anpassat till detta. Vi har Mora. Surfa och kolla om du kan acceptera priset av ny armatur i stället för dom för föreslagna lösningar som också kostar och ser ....... ut.
sök på Mora Cera B6 med Handdusch. Pris ca 4000kr som ett exempel
Jag har liknande handdusch som är inkopplat till tvättställ blandare ( under tvättställ) och regleras med tvättställs reglage. Jag öppnar kranen och ställer in vattentemp och sen trycker på duschknappen och använder duschen. För att kunna koppla det så här måste man köpa en armatur som är anpassat till detta. Vi har Mora. Surfa och kolla om du kan acceptera priset av ny armatur i stället för dom för föreslagna lösningar som också kostar och ser ....... ut.
sök på Mora Cera B6 med Handdusch. Pris ca 4000kr som ett exempel
Nej går ej att reglera, det blir varm efter ett tag 😆. Jag tänker en billigare lösning. Kanske enbart en ny ballofix med större handtag. Sen betala en hantverkare för att flytta handfatet närmare toaletten, sätta en kommod under som döljer ledningarna. (Handfatet och dessblandare är fult och gammalt).G gaia skrev:Kan du reglera vattentemperatur på din dusch? Underlig koppling.
Jag har liknande handdusch som är inkopplat till tvättställ blandare ( under tvättställ) och regleras med tvättställs reglage. Jag öppnar kranen och ställer in vattentemp och sen trycker på duschknappen och använder duschen. För att kunna koppla det så här måste man köpa en armatur som är anpassat till detta. Vi har Mora. Surfa och kolla om du kan acceptera priset av ny armatur i stället för dom för föreslagna lösningar som också kostar och ser ....... ut.
sök på Mora Cera B6 med Handdusch. Pris ca 4000kr som ett exempel
I samband med detta koppla på intimduschen enligt konstens alla regler med skydd mot vattenstötar samt rätt blandad temperatur. Komoden kan ju dölja allt detta och badrummet kommer bli lite större så att vi får plats med ett badkar på vänster sida om handfatet. Tänker det kan bli en kostnad på ca 15k så får spara lite till det.
Vad sägs om denna lösning?
Akta dig så ni inte skadar era intima delar med för högt tryck🙈Hugo den andre skrev:
Som skrivet i rubriken så har jag en "handdusch för intimhygien" som läcker.
Har gått igenom 3st under ett års tid. Kan det vara att trycket är för högt?
Jag tror även att små "stötar" från annan användong i huset trycker på handduschen.
Vi började använda ballofixen för att stänga av mellan användningarna.
Läckaget kommer från handdusch delen.
Kan ballofixen vara otät då lite vatten ändå verkar komma igenom eftersom det läcker trots att vi alltid tömmer handduschen? Det läcker inga mängder, inte så man kan se några droppar eller så. Men är tillräckligt för att det skall bli blött på golvet efter några timmar.
Jag funderar på att låta gamla ballofixen sitta kvar så jag kan stänga av vattnet. Sedan sätta en "vinkel" med en efterföljande ballofix med ett större handtag (befintlig ballofix är trög och lite långt bort från toaletten så man får luta sig mycket för att nå).
Sen kanske bygga på mer "vvs grejer" kanske även en backventil?
Finns det något som kan sättas för att minska trycket? Eller något som blandar in mer luft då det kommer enbart varmvatten och det leder till att man bränner sig efter att det spolas fram allt varmare vatten?
Är som ni märker ny inom området så behöver några bra tips eller lösningar.
Tack på förhand och god fortsättning.



