P
Alfredo Alfredo skrev:
Du är rolig du. :crysmile:

Du säger själv:

Men du kallar det "personangrepp och förtal" när någon antar att även du är klok nog att som andra utbildare ta betalt för dina tjänster... :p
Så tala nu om.
Jag har gjort detta för att hjälpa de som vill ha utbildning utan att det ska kosta skjortan att få hugga veden..
Då är jag dum i huvudet för att jag inte tagit betalt?

När säkerskog kurs kostar dig ca 3000-4500 kr för kortet minst..
Samma utbildning..
Jag kritiserar dock inte andra utbildare för att ta betalt... Där är skillnaden..
Att då hävda att jag har ekonomisk vinning på att skriva saker här, hur tolkar du det?
juridikens talare... När jag inte tar betalt..
Vad är det isåfall?

P
för er som inte vet så skänkte jag bort en motorsåg handbok till en här på forumet..
Skulle jag ha gjort detta om jag enbart ville ha pengar för min utbildning?

Maskintok skrev:
Så tala nu om. Jag har gjort detta för att hjälpa de som vill ha utbildning utan att det ska kosta skjortan att få hugga veden. Då är jag dum i huvudet för att jag inte tagit betalt?
Var har jag skrivit det? Nej jag tycker det är väldigt reko av dig att hjälpa andra och än mer reko om du gör det gratis! (y) Dock antar jag vi är överens om de flesta inte kan erbjuda sin yrkesskicklighet gratis i alla lägen och alltid, utan faktiskt måste ta betalt för sin tjänster rätt ofta. Det är väl inget som är konstigt med det?

P
Alfredo Alfredo skrev:
Var har jag skrivit det? Nej jag tycker det är väldigt reko av dig att hjälpa andra och än mer reko om du gör det gratis! (y) Dock antar jag vi är överens om de flesta inte kan erbjuda sin yrkesskicklighet gratis i alla lägen och alltid, utan faktiskt måste ta betalt för sin tjänster rätt ofta. Det är väl inget som är konstigt med det?
precis som jag skrivit.
Jag klandrar dem inte, eller anser att det är fel. däremot så slår det fel att betala höga avgifter för att få kapa sig lite ved...

Maskintok skrev:
Så tala nu om.
Jag har gjort detta för att hjälpa de som vill ha utbildning utan att det ska kosta skjortan att få hugga veden..
Då är jag dum i huvudet för att jag inte tagit betalt?

När säkerskog kurs kostar dig ca 3000-4500 kr för kortet minst..
Samma utbildning..
Jag kritiserar dock inte andra utbildare för att ta betalt... Där är skillnaden..
Att då hävda att jag har ekonomisk vinning på att skriva saker här, hur tolkar du det?
juridikens talare... När jag inte tar betalt..
Vad är det isåfall?
Komiskt... oftast klagas det på priser i detta forum, när det är gratis är det också fel

• Haha
1
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
Komiskt... oftast klagas det på priser i detta forum, när det är gratis är det också fel
Jajemän.. avundsjuka kanske.. :thinking:
jag tyckte ju förut att vi kunde skapa utbildning här på forumet...

skoge skoge skrev:
när det är gratis är det också fel
Vem har skrivit något sådant? Var?

P
Alfredo Alfredo skrev:
Vem har skrivit något sådant? Var?
antydan herr Watson antydan;)

Maskintok skrev:
Jag är instruktör ja, men inte åt säkerskog..
Och vad jag vet så är det inte lag på att utbilda folk gratis..du får dokumentation på avklarade godkända prov.
vilket är lagkravet.
Jag får be om ursäkt att jag gjorde det felaktiga antagandet att du tog betalt. Men av vad du skrev i det jag citerar ovan så måste du kunna förstå att jag kunde tro att du tog betalt. Varför annars skriva att det inte är lag på att utbilda folk gratis? Jag tolkade i alla fall det som att du inte jobbade gratis.

Sen tycker jag att det är rätt överdrivet att börja tala om förtal för det. Särskilt med tanke på att du inte alltid är så fin i mun heller.

Men faktum kvarstår att du kör med skrämselpropaganda då du menar att all sågning på annans mark riskerar att leda till åtal för markägaren.
Med din logik så måste du anse att en villaägare som arrenderar sin tomt av kommunen riskerar att anses som anställd av kommunen och att kommunen då riskerar att åtalas för arbetsmiljöbrott om han skadar sig vid motorsågning på tomten.

C
Maskintok skrev:
Jag är instruktör ja, men inte åt säkerskog..
Och vad jag vet så är det inte lag på att utbilda folk gratis..du får dokumentation på avklarade godkända prov.
vilket är lagkravet.
Låter trevligt, hur anmäler man sig till utbildningen? :rofl:

• Haha
1
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Låter trevligt, hur anmäler man sig till utbildningen? :rofl:
Ja jag kan fixa fram det teoretiska provet.
Men du behöver någon som bevittnar att du tagit detta och att det är godkänt.

Blir samma sak med det praktiska provet.
Men där är det avståndet som kan vara problemet...

P
L lbgu skrev:
Jag får be om ursäkt att jag gjorde det felaktiga antagandet att du tog betalt. Men av vad du skrev i det jag citerar ovan så måste du kunna förstå att jag kunde tro att du tog betalt. Varför annars skriva att det inte är lag på att utbilda folk gratis? Jag tolkade i alla fall det som att du inte jobbade gratis.

Sen tycker jag att det är rätt överdrivet att börja tala om förtal för det. Särskilt med tanke på att du inte alltid är så fin i mun heller.

Men faktum kvarstår att du kör med skrämselpropaganda då du menar att all sågning på annans mark riskerar att leda till åtal för markägaren.
Med din logik så måste du anse att en villaägare som arrenderar sin tomt av kommunen riskerar att anses som anställd av kommunen och att kommunen då riskerar att åtalas för arbetsmiljöbrott om han skadar sig vid motorsågning på tomten.
näpp jag har talat om detta så många gånger... Så det blev alldeles för mycket tjat istället för att ha läst..

näpp ingen skrämselpropaganda heller..
mer upplysningar om vad som kan ske..
Och det är du inte bäst på att visa att det aldrig kan göra heller...

ta i beaktning att du inte framstått som vidare värst intresserad av utbildning på sågen... mer åt det hållet att denna utbildning är skit..

Och jag har aldrig skrivit att man inte får ta betalt för utbildningen, utan att jag har aldrig gjort detta.

Jag har 145 utskrivna dokumentationer på godkända prov.
Så detta är inget jag gör varje timme ..
men det är för att utbilda och förhindra onödiga olyckor som jag bjuder på detta..

P
Maskintok skrev:
Det må jag isåfall gå tillbaka och leta efter.
Jag gick vidare i livet istället..
I find you lack of faith disturbing.

P
skoge skoge skrev:
Du är fortfarande på skogsägares mark, StoraEnso kräver kort även om du köper ved på rot,de har nog rätt bra koll på lagar och regler
Framförallt har nog StoraEnzo koll på hur hur illa det skulle se ut i kvällspressen om någon sågade sig i benet på deras mark …

P
skoge skoge skrev:
kan du bedömma ett träd i spänn?
Jag bedömer det som en spännande situation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.