52 273 läst ·
423 svar
52k läst
423 svar
"Jag har bra försäkringar, så jag struntar i andras liv..."
Som privatperson får man får väl köra motorsåg utan kort så länge man inte gör det yrkesmässigt. Så det problemet kan man nog bortse ifrån.H heimlaga skrev:Jag tycker du skall radera den här tråden illa kvickt. Sedan fäller du trädet och så håller alla käft och problemet är löst.
Markägaren lär knappast kräva dig på arboristkvitto. Han är bara nöjd att trädet är borta. Du behöver inte heller arboristkvittot till någonting. Det enda olagliga är om du saknar motorsågskörkort men vem vet någonting om det bara du raderar tråden och håller tyst.
Inte när det är på någon annans mark. Utan motorsågskort kan du köra på egen mark eller på familjemedlems mark. Som familjemedlem räknas familj i rakt nedstigande led.L lob skrev:
Jag hyr ut ett hus till som ungdomsgård, där stod en enorm björk som jag ville ha bort innan den blåste omkull.
Ingen ville fällla pga storleken, frågade då kommunen om dom kunde vara behjälpliga med att fälla med tanke på att det var ungdomsgård där.
Men nej nej vi har så dyr självrisk om det händer nåt var svaret jag fick...
Ringde in några riktiga proffs som varit med i VM, dom tog ner den perfekt tror det kostade 2-3000 för 2pers samt att det var 7-8mil enkel resa, väl investerade pengar och nattsömnen förbättrades avsevärt
Ingen ville fällla pga storleken, frågade då kommunen om dom kunde vara behjälpliga med att fälla med tanke på att det var ungdomsgård där.
Ringde in några riktiga proffs som varit med i VM, dom tog ner den perfekt tror det kostade 2-3000 för 2pers samt att det var 7-8mil enkel resa, väl investerade pengar och nattsömnen förbättrades avsevärt
Om trädet lutar och uppenbart riskerar att falla vid en storm samtidigt som markägaren är underrättad så är det markägarens ansvar.
Upplys markägaren om detta.
Upplys markägaren om detta.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Det är troligen en företgsförsäkring med ansvarsskydd. Den täcker om företaget blir skadeståndsskyldigt. Spelar inte så stor roll hur vårdslös någon varit. Bolagets ägare behöver skydda sig även mot att någon anställd gör något direkt kriminellt i bolagets namn.Viktor.J skrev:
Låter som champs of loggings..nino skrev:
Jag hyr ut ett hus till som ungdomsgård, där stod en enorm björk som jag ville ha bort innan den blåste omkull.
De var med i en serie som hette farlig fritid på svt
mats och Anders tror jag... Men minns ej...
Har du nåt exempel över huvud taget på detta.JonasZent skrev:
Om jag hjälper en vän/granne/bekant och fäller ett träd så är jag helt lugn att polisen inte kommer insladdande och arresterar mig trots att jag inte har motorsågskörkort.
För övrigt ser ju trädet ut att stå ganska långt från huset.
/ATW
Inget lagtvång på kortet..A ArneTW skrev:
dokumentation på teoretiskt och praktiskt prov.. det är kravet..
motorsågskörkort är en produkt av säkerskog...
Det är arbetsmiljöverket som isåfall kommer ut och kollar... risken är liten på privat mark..
Om de inte fått tips..
Märkligt inställning.
I mitt fall om jag tycker att markägaren ska göra jobbet så hade jag dokumenterat alltihop gärna med utlåtande från någon med kunskap.
Sen om inget händer hade jag kontaktat hans försäkringsbolag och ditt egna.
Men....
I ditt fall (jag kan fälla träd) så hade jag startat motorsågen och fällt trädet. Antingen hela eller en så stor bit att det inte längre kan träffa huset.
I mitt fall om jag tycker att markägaren ska göra jobbet så hade jag dokumenterat alltihop gärna med utlåtande från någon med kunskap.
Sen om inget händer hade jag kontaktat hans försäkringsbolag och ditt egna.
Men....
I ditt fall (jag kan fälla träd) så hade jag startat motorsågen och fällt trädet. Antingen hela eller en så stor bit att det inte längre kan träffa huset.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Om Maskintok säger att det knepigt att fälla skulle jag aldrig i livet ge mig på det råder utan anlitat proffs. Min bild av Maskintok är att han har stenkoll på sådana saker. Ja vi har bara en bild så det kanske ser värre ut än vad det är, men är man inte säker med sågen och är rädd att det ramlar på huset så skulle åtminstone jag ta in hjälp.
Nja och ja..Fairlane skrev:
Om Maskintok säger att det knepigt att fälla skulle jag aldrig i livet ge mig på det råder utan anlitat proffs. Min bild av Maskintok är att han har stenkoll på sådana saker. Ja vi har bara en bild så det kanske ser värre ut än vad det är, men är man inte säker med sågen och är rädd att det ramlar på huset så skulle åtminstone jag ta in hjälp.
Det knepiga är att stammen är rutten där brytmån ska vara och det påverkar trädets hållfasthet..
sätter man kedjan i detta träd och fäller som vanligt så går det inte bra...
inte skulle jag heller klättra i detta träd..
utan..
kapa 3 skär..
Ha fäst en vajer först.
Sedan dra ner trädet åt det håll jag vill.
skäret heter v skär.
Och är just ett v sett efteråt..
Detta är bland det farligaste träd som man kan fälla... Då dessa kan gå av ovanför huvudet och slå ihjäl dig direkt..
hände en herre för något år sedan..