15 879 läst ·
64 svar
16k läst
64 svar
Jag försöker räkna på om jag tjänar på timavtal, räknar jag rätt?
Jag har inte argumenterat för att alla kan tjäna på byte till timpris, och framförallt inte att man skall byta utan att ha funderat på hur det lämpar sig för de egna förutsättningarna. Men det kommer ofta väldigt tramsiga påståenden om hur eländigt livet blir när man har timpris. Att man är tvungen att alltid ha ett öga på spotpris och klockan och att man inte kan laga mat till barnen när de är hungriga för att det är dyrtimme. Många kan göra en måttlig besparing utan att nämnvärt ändra sitt beteende och utan investeringar i ny teknik och nöjer sig med det, de stressar inte upp sig över om tvätten kostar marginellt mer än under den billigaste timmen. Om någon låter sina barn gå med kurrande magar för att spara en krona på att laga maten när elpriset är lägre så hävdar jag att problemet inte handlar om valet av elavtal.dd88 skrev:
Ja det ser rätt ut, tom lite sämre än vad det borde bli. Anledningen, du har utelämnat alla påslag, och ett påslag skiljer sig alltid (iaf vad jag upptäkt) mellan rörligt och timpris. Det är det ”rörliga påslaget” kallas även volympådlag/inköpspåslag och liknande. Kollar man Vattenfall så skiljer det idag ca 5öre exkl moms, obs detta påslag varierar månad till månad.S samuel99 skrev:Igår gjorde jag en räkneövning.
Jag hämtade hem alla timpriser från [länk] för nov 2024 - februari 2025.
Jag hämtade sedan ner min förbrukning i timupplösning för samma period ifrån min elleverantör, i mitt fall Skellefteå kraft.
Sedan räknade jag ihop vad varje timme kostat mig i ören genom att ta timpriset gånger timförbrukningen för varje dag de fyra månaderna och slog ihop allt per månad.
Detta jämförde jag sedan med att titta på totala månadsförbrukning och ta det gånger det rörliga månadspriset på [länk]
För att förenkla har jag utelämnat saker som moms, elcertifikat, påslag, skatter och månadskostnad eftersom de inte påverkar om jag tjänar eller förlorar på att byta, de gör bara skillnaden större eller mindre.
Innan jag byter till timavtal vill jag bara höra med er här om jag tänker rätt.
Här är min Excel: [länk]
Förklaring:
* Flikarna "Spotpris nov|dec|jan|feb" är timpriset i öre för respektive månad.
* Fliken "Förbrukning" är min förbrukning kilowatttimmar per timme över hela perioden nov-feb.
* Fliken "Förbrukning per månad" är min förbrukning kilowatttimmar uppdelat per månad.
* Flikarna "Kostnad timpris nov|dec|jan|feb" är vad jag betalar per timme i öre.
* Och slutningen är fliken "Kostnad månad totalt" är en jämförelse mellan rörligt avtal och timprisavtal där jag ser ut att spara mellan 150-340 kr i månad på det rena elpriset.
Ser det rätt ut?
Problemet i mina ögon är just att den där "måttliga besparingen utan att nämnvärt ändra sitt beteende" snabbt kan bli en dålig affär om man har otur. Speciellt då jag inte tror att vi slipper rubriker om rekordhöga timpriser de kommande åren. Det är ju definitivt en hobby som man inte bara kan släppa hur som.A alfista skrev:Jag har inte argumenterat för att alla kan tjäna på byte till timpris, och framförallt inte att man skall byta utan att ha funderat på hur det lämpar sig för de egna förutsättningarna. Men det kommer ofta väldigt tramsiga påståenden om hur eländigt livet blir när man har timpris. Att man är tvungen att alltid ha ett öga på spotpris och klockan och att man inte kan laga mat till barnen när de är hungriga för att det är dyrtimme. Många kan göra en måttlig besparing utan att nämnvärt ändra sitt beteende och utan investeringar i ny teknik och nöjer sig med det, de stressar inte upp sig över om tvätten kostar marginellt mer än under den billigaste timmen. Om någon låter sina barn gå med kurrande magar för att spara en krona på att laga maten när elpriset är lägre så hävdar jag att problemet inte handlar om valet av elavtal.
Sen håller jag med om att det är olyckligt att många tibber-förespråkare beter som pappan i den norska Tesla-sketchen.
Om du har elbil så är saken klar. Då ska du definitivt ha timpris. Jag har Tibber och smartladdning plus Grid Revards. Vissa månader får jag betalt för att ladda andra inte. Snittet blir rätt Ok. Detta är SE3 och jag kör ca 1800 mil.
Jag gör inget manuellt, utan det sköts helt automatiskt av Tibber.
Det var bra laddpris. Jag kör 2500mil i SE3, men håller mig också under 7.5kW pga effekttaxa, så får inte lika mycket GR antar jag...lilytwig skrev:
Om du har elbil så är saken klar. Då ska du definitivt ha timpris. Jag har Tibber och smartladdning plus Grid Revards. Vissa månader får jag betalt för att ladda andra inte. Snittet blir rätt Ok. Detta är SE3 och jag kör ca 1800 mil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag laddar med 12A (blir väl 8kW), men har inte effekttaxa ännu. Försöker klura ut hur mycket jag ska ladda när effekttaxan införs. Förmodligen får det bli 1-fas laddning. Verkningsgraden är bättre ju mer ström man kör.Attitudeswe skrev:
Jag har räknat ut mitt effektuttag exkl bil. Lagt effektbudget aningen över det och låter bilen fylla upp. Mitt effektbehov för villa som drar 14000kWh/år exkl bil:lilytwig skrev:
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.log
Det där verkar avancerat.Attitudeswe skrev:
Jag har ett flow i Homey som håller koll på peakarnas storlek och beräknar effektavgiften.
Den lägsta peaken använder jag ochså som max i ett flow som agerar effektvakt. Maxinställningen är på det sättet dynamisk. Om jag skulle bränna 5kW tidigt i månaden så finns ju ingen anledning att ligga lägre än så de resterande dagarna. Bättre att optimera för lågt pris.
Jag kommer eventuellt att komplettera mitt flow med att styra laddboxens maxström och ev växling mellan en och tre faser, men hitintills så har Tibbers styrning fått råda. Det fungerar ok, men jag har inte effekttaxan ännu, så jag har inte kunnat testa den biten i Tibber ännu.
Jo, vi har det i sommarstugan som har direktel. Det mesta av förbrukningen är på vintern (underhållsvärme). Det är svårt att styra eller påverka.rotbackarn skrev:
I normalfallet kommer det gå på ett ut med timpris - men med möjligheten att lägga viss förbrukning på lågpris.
Har man behov av förutsebart elpris kan man betala premien för fasta priser, eller om man har en förbrukning koncentrerad till morgon och tidig kväll.
Den sämsta elprismodellen rörligt pris (dvs fast pris per månad men där taxan fastställs först efter månaden har gått) förstår jag inte varför någon alls använder.
Men för normal villakonsumtion är timpriset oftast det bästa. Fast om du inte kan, eller vill, styra din förbrukning så blir det meningslöst. Enligt min mening så är det iofs ganska litet du behöver göra för att spara några tusenlappar.
Hej,lilytwig skrev:
Det där verkar avancerat.
Jag har ett flow i Homey som håller koll på peakarnas storlek och beräknar effektavgiften.
Den lägsta peaken använder jag ochså som max i ett flow som agerar effektvakt. Maxinställningen är på det sättet dynamisk. Om jag skulle bränna 5kW tidigt i månaden så finns ju ingen anledning att ligga lägre än så de resterande dagarna. Bättre att optimera för lågt pris.
Jag kommer eventuellt att komplettera mitt flow med att styra laddboxens maxström och ev växling mellan en och tre faser, men hitintills så har Tibbers styrning fått råda. Det fungerar ok, men jag har inte effekttaxan ännu, så jag har inte kunnat testa den biten i Tibber ännu.
Kan du dela screen shot på detta flow. Är intresserad!
(för tyvärr finns det väll inget bra sätt att dela ett helt flow i Homey)
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Många bra råd för intresserade här. Coolt att sjäva bygga och programmera styrning för tex VVB. Hade jag haft tiden och velat gå ned mig i den detaljen så hade jag gjort det...men dygnet har ju bara 24h
Men hur gör man om man vill ha "två hål i väggen till bra pris" ?
Jag känner att det här med el blivit för komplicerat. Vill man nörda ner sig så absolut. Men även om man bara är lite "sparsam" så borde man inte ligga högre än säg 10% mer ...annars är det ngn systematisk fel för vad som måste betecknas som en grundläggande tjänst till hushållen skulle jag säga
Men hur gör man om man vill ha "två hål i väggen till bra pris" ?
Jag känner att det här med el blivit för komplicerat. Vill man nörda ner sig så absolut. Men även om man bara är lite "sparsam" så borde man inte ligga högre än säg 10% mer ...annars är det ngn systematisk fel för vad som måste betecknas som en grundläggande tjänst till hushållen skulle jag säga
Tibbers effektvakt på laddbox har funkat 18 av 20 månader (inte haft HAN port så länge). Ligger 0.2kW från gränsen för det mestalilytwig skrev:
Det där verkar avancerat.
Förstår inte vad du menar med otur. Hur priserna fördelar sig (dyrt/billigt) över dygnet respektive året varierar inte mycket, uppfattar att det är svängningens storlek som skiljer mest, så har man kommit fram till att man med nuvarande förbrukning sparar sett över sikt så ser jag det som ganska osannolikhet att det plötsligt kan vändas till en dålig affär med mindre än att man ändrar sitt beteende. Om man har en situation då man emellanåt behöver använda mycket el under dyrtid så får man ju bedöma/beräkna om timpris är rätt val, ingen har påstått att det är en bra affär för alla.dd88 skrev:
Gör många verkligen det? Tycker mest det är de som inte kan tänka sig timpris som målar upp den bilden. OK, en del går in rätt hårt på den tekniska utmaningen i att optimera sitt system via olika typer av automation, men de är nog inte mer fixerade vid spotpris i sin vardag än andra.dd88 skrev: