Nej - riktigt så illa är det inte. Men förra ägaren till huset verkar ha skruvat skruven till täckplåten längst ner på maskinen för långt in och punkterat en behållare (vad den nu heter?) så att vattan nu läcker all världens väg.

Till saken hör att maskinen verkar ha fungerat bra med skruven fast i hålet i flera år nu och det är först när jag lossat på plåten vid renovering av köket som jag släppt ut vattnet på nytt. Troligen har det stått och smådroppat innan och torkat upp igen i udnerredet mellan diskningarna.

Visst borde den ersättas med ny men eftersom den fungerat så pass länge så vill jag ändå testa att ta en klick silikon i hålet och skruva dit skruven igen och kolla vad som händer.

Vänder mig dock hit om det av någon anledning är en idiotisk idé eller om det finns någon bättre "reparationsmassa" att använda i sådana här fall?

Se bild:
bild uppd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det en trycksatt tank? Försiktighet anbefalles - du kan få en onödig vattenskada i ditt kök.
Har tanken atmosfärstryck? Ja, då skulle åtminstone jag nöja med ditt reparationspatent :)

Precis. Men eftersom skruven sannolikt pluggat igen hålet bör den ej vara trycksatt?

Sätt dit lite silicon och dra i en lämplig skruv :o

Jag skulle ha köpt en ny diskmaskin. Säg att tanken har lite tryck och att materialet i tanken klarade en skruvning men försvagas så mycket av nummer två att skruven ramlar ut helt efter en månad och vattnet står och sprutar i köket medans du är ute på tomten, sover eller eller gör något annat. Du har du en vattenskada helt i onödan. Jag undrar hur försäkringsbolaget skulle resonera också om de får veta att du valt att köra med en läckande diskmaskin. Vill du inte köpa en ny DM nu, köp en begagnad på blocket.

Vad är det för behållare som punkterats?
Något för sköljmedel eller liknande?

Kanske den finns som reservdel eller helt enkelt kan kopplas bort.

eller köpa ny tank ? ser väldigt dåligt på bilen, kan det vara så att det är tanken till saltet ?

/R

Jag tippar på kondensvatten.

Är det saltbehållaren?
Om du inte använder den funktionen på maskinen kan du säkert stänga av den och förhoppningsvis slippa läckaget. Har gjort så på en maskin en gång
(Om det nu är saltbehållaren alltså)

Smältlim

Eller kanske bara smälta igen utloppspipen med en lödkolv.

pelpet skrev:
Jag skulle ha köpt en ny diskmaskin. Säg att tanken har lite tryck och att materialet i tanken klarade en skruvning men försvagas så mycket av nummer två att skruven ramlar ut helt efter en månad och vattnet står och sprutar i köket medans du är ute på tomten, sover eller eller gör något annat. Du har du en vattenskada helt i onödan. Jag undrar hur försäkringsbolaget skulle resonera också om de får veta att du valt att köra med en läckande diskmaskin. Vill du inte köpa en ny DM nu, köp en begagnad på blocket.
Diskmaskinavstängaren ska var på av. Så sprutar det ut vatten i ditt kök pga att det är tryck till diskmaskinen så räkna med förhöjd självrisk eller ingen ersättning alls.

Jag skulle tro att risken för vattenskada är störst när maskinen kör (och avstängingen följaktligen är i öppet läge).

Funkar maskinen så hade jag tätat det med en skruv som man eventuellt kortat ned och sillikon och sen även sillikonat igen huvet. du har ju förhoppningsvis diskmaskinsunderlägg under så börjar det droppa så rinner det ned på det och ut. Men hade det varit tryck där så hade det nog läckt mycket innan du tog bort skruven.

huggan skrev:
Diskmaskinavstängaren ska var på av...
En gång till, lite långsammare, tack!

• Gilla
Kalle Johanson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.