Maarii05 skrev:
Nu har fakturan kommit och jag vill veta om detta känns rimligt i priser osv? Har ju som sagt var inte den bästa erfarenheten av hantverkare överlag så vill bara veta. Ska jag säga att vi kommer dra av 1000kr för den slangen vi skulle köpa som sedan inte behövdes? Och allt annat som fick lämnas tillbaka för den delen...
- varför inte säga att han ska betala er istället, så blir du nöjd och slipper klaga på precis allt du kan komma på....

• Gilla
lillatorpet93 och 1 till
  • Laddar…
M
I ItWasntMe skrev:
- varför inte säga att han ska betala er istället, så blir du nöjd och slipper klaga på precis allt du kan komma på....
Fast va nej stopp här! Så du menar på fullaste jävla allvar att jag som kund ska köpa grejer sen när det inte passar och behövs så ska jag stå och betala för det? När grejerna inte ens går att lämna tillbaka.

det är inte vi i ett forum som ska tala om för dig vad som är rimligt eller inte. Detta borde du klara av att lösa själv er sinsemellan. E juh bara att du tar dialogen själv och lägger fram vad du tycker är rimligt. Eller hur. Vi har inte det minsta koll på vad du sagt och vad han har sagt osv osv gällande arbetet. Så vad vi säger handlar enbart om spekulationer och envägsinformation.

M
I ItWasntMe skrev:
det är inte vi i ett forum som ska tala om för dig vad som är rimligt eller inte. Detta borde du klara av att lösa själv er sinsemellan. E juh bara att du tar dialogen själv och lägger fram vad du tycker är rimligt. Eller hur.
Fast vänta nu, är inte forum till för att ställa frågor och diskutera? Vad är det annars till för? :rofl: Eller vad anser du att det är till för? Scrolla vidare istället om du inte har ett svar på min fråga, tack! :poop:

du har fått ett svar. Men man märker att du snarare är en person som vill bråka.

• Gilla
lillatorpet93 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag tycker inte att TS verkar vara en person som vill bråka, utan bara ställer frågan om fakturan är rimlig.

Jag måste säga att jag är förvånad över både timpris och priset för bilen. 500 kr/timme och 125 kr för servicebil är billigt. Hur övriga delar är vet jag inte, då jag inte har någon erfarenhet av detta. Detsamma gäller antalet timmar. Det känns spontant helt ok, men jag vet som sagt inte.

Vad gäller slangen som ni fick köpa in i onödan så beror det lite på er överenskommelse. Om du drar av inköpspriset så tycker jag att slangen tillhör rörmokaren så det är denne som då betalat den.

Fakturan i sig känns helt rimlig. 500:- i timmen ink moms. När ni köpt materialet. Det är billigt. I Sthlm kostar det utan tvekan 800:- i timmen om du ens får en rörmokare att montera tillhandahållet material

T Tim Svensson skrev:
Fakturan i sig känns helt rimlig. 500:- i timmen ink moms. När ni köpt materialet. Det är billigt. I Sthlm kostar det utan tvekan 800:- i timmen om du ens får en rörmokare att montera tillhandahållet material
Min gissning till ts problem ligger till stor del i att de själva köpt in material, utfört arbetet själva och låter rörmokaren reda ut det de själva inte klarade av.

Det är inte bara i Stockholm som det är svårt att få hantverkare att använda sig av kundens inhandlade material.

Jag hade inte åtagit mig arbetet hos ts, om ts hade de förutsättningarna som bilderna visar, aldrig att jag hade lämnat garanti på hela installationen utan att ha utfört den.

Hur tänker kunden om inte hantverkaren vill ge garanti på arbetet, garantin omfattar även arbetet som ts utfört.

Svårt läge för ts, tycker synd om er men jag förstår att erat projekt inte är högprioriterat, rörisen kanske skulle tala om att han inte vill ha arbetet hos er.

/P-A

• Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
M
Tycker fakturan är ganska rimlig, lite lagom ”VVS-saltade” priser på material som vanligt men bra timpeng.

Hur många timmar det tar att provtrycka vet jag inte, men han har väl provtryckt alla slangarna? I så fall är nog även dem rätt.

Fairlane
P Pagno skrev:
Min gissning till ts problem ligger till stor del i att de själva köpt in material, utfört arbetet själva och låter rörmokaren reda ut det de själva inte klarade av.
/P-A
I första inlägget står det att de köpt det material som rörmokaren sagt att de ska köpa, så jag tolkar det som att de var överens om detta

Sen är det såklart värre att reda ut där någon annan misslyckats, men det får man klara av i sin profession, även om det kan ta mer tid. Jag har dock tolkat det som att de inte gjort något själv, men jag kan ha misstolkat.

S
T Thomas_Blekinge skrev:
Skriv till honom att ni avbryter allt samarbete med honom och inte tänker betala. Hitta en annan.
Lycka till :) dom får nog glatt vetala för det han gjort iaf.

S
Maarii05 skrev:
Fast va nej stopp här! Så du menar på fullaste jävla allvar att jag som kund ska köpa grejer sen när det inte passar och behövs så ska jag stå och betala för det? När grejerna inte ens går att lämna tillbaka.
Jag menar iallafall på fullaste allvar att självklart är det du som får ta smällen när materialet inte går åt ifall du agerar inköpare själv. Hade du köpt materialet av rörmokaren så är det han som får stå för överblivet material.

Tycker faktiskt det är riktigt skönt att se att någon faktiskt får se nackdelarna av att hantera material, skönt för rörmokaren att slippa lagerhålla det där nu :)

• Gilla
ItWasntMe och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jag menar iallafall på fullaste allvar att självklart är det du som får ta smällen när materialet inte går åt ifall du agerar inköpare själv. Hade du köpt materialet av rörmokaren så är det han som får stå för överblivet material.

Om Jag tolkar inläggen rätt så har rörmokaren tänkt att ha slangen till anslutning mellan kopparrören och nya delar.

Om nu ts köpt dem på inrådan av rörmokaren men rörmokaren inser att det inte var bästa lösningen och väljer att fortsätta med kopparrör istället så förstår jag att ts inte vill betala slangen.
Självklart vill inte rörmokaren köpa slangen och ha den i lager heller, så då blir det ts som får betala.
Ts kan inte heller göra avdrag på material som ts fått över från eget inköp.
Egna inköp av material, även felaktiga inköp på inrådan av hantverkaren betalas av kunden.

Nackdelen med att köpa material som kund är att man får mycket oanvändbara delar över.

Hur många tar med sig egen fyllning och bedövning till tandläkaren.....
Självklart skall ts få vädra sina åsikter på forumet men vill ts inte få mothugg, föreslår jag att ts bara ställer frågor.

Sedan har ingen av oss någon aning om hur detta avtalats från början.

Hur som helst är det ett tråkigt läge för ts som är i behov att installationen slutföra.

Mvh P-A

• Gilla
1
  • Laddar…
M
tack för utförligt svar :) det var avtalat att vi skulle köpa in materialet som behövdes utom kopparrören

Det är märkligt hur man kan sympatisera med någon annan än den som i huvudsak upplever ett problem. Denna tråden är för mig ett typexempel på detta.

Hade inte den du bott med varit en jävla mes så skulle denne antagligen gnällt på ett forum istället och problemet skulle löst sig redan samma dag?

Rörisen som skämdes som en hund när du berättat hur mycket billigare du skaffat material själv, skulle naturligtvis stå risken också när materialvalet blir fel, han borde rent av bjuda på alltihop...

små saker som flyttar min sympati...

• Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.