983 läst ·
4 svar
983 läst
4 svar
Jag behöver lite förklaring...
Hej jag är 16 årig tjej med lite för mycket intresse att göra listor och planera i förväg allting. Nu har jag tydligen fått för mig att planera alla steg för att bygga ett hus även om jag vet att det dröjer minst 10 år innan den drömmen uppfylls. Nu när du har lite bakgrundsinformation så kommer frågorna. I del av mina uträkningar utgår jag ifrån att jag köper ett redan existerande sunkigt hus bara för att det redan har ett uppsatt vatten system. Jag håller på att utforska webben för svar med hur jag gör sedan, hur får jag detta vatten rör att bidra till alla mina vattenkällor. Hur skall den värmas? Så jag vände mig till min kära mamma men hon är tyvärr inte tillräckligt kunskapsbemannad inom området och därför sa till mig att vända mig hit. Jag har läst på om olika värmesystem och förstår att det används mer mekaniskt nu i modernare tid än förr pga bättre isolering. Jag läser också att man ska installera systemet korrekt angående hur luften kommer in och jag förstår så klart inte vad "korrekt installerat" är pga detta är första kvällen jag läser om detta ämne och varje gång jag vänder mig till min pålitliga Google för att få tips så får jag bara rekommendationer till olika företag.
1. Jag läste på en sida som berättade om värmesystem och sa att nu för tiden används mekanisk ventilation eller "fläktar med återvinning", ofta vattenburet system och frånluftsvärmepump eller fjärrvärme. Sidan berättar alltså bara om vad som är populärt men inte om vilka saker som används. Används mekanisk ventilation+vattenburet system+fjärrvärme eller hur många används. Vilken är bäst
2. Hur vanligt är det med fjärrvärme?
3. Hur vet jag vad som är en bra installation beroende på vilket av värmesystemen jag använt. När jag har valt redan vilket system jag vill ha uppe så vet jag ju inte på vilket sätt eller vis jag ska installera det. Har det med vinden och göra? Med hur det blåser? Vad ska jag ha i åtanke är nog frågan. För av det jag förstår så kan det vara mer energi effektivt att installera det "rätt", ekonomiskt också. (jag märker också min okunnighet inom området i hur otydligt jag skriver och ber om ursäkt)
4. Jag har ett genuint intresse för detta nu och tyckte ämnet var kul så skriv gärna olika idéer på hur man skulle kunna göra det mer ekonomiskt som ex solceller eller bara vad som helst. Vad är mest miljösnällt?
1. Jag läste på en sida som berättade om värmesystem och sa att nu för tiden används mekanisk ventilation eller "fläktar med återvinning", ofta vattenburet system och frånluftsvärmepump eller fjärrvärme. Sidan berättar alltså bara om vad som är populärt men inte om vilka saker som används. Används mekanisk ventilation+vattenburet system+fjärrvärme eller hur många används. Vilken är bäst
3. Hur vet jag vad som är en bra installation beroende på vilket av värmesystemen jag använt. När jag har valt redan vilket system jag vill ha uppe så vet jag ju inte på vilket sätt eller vis jag ska installera det. Har det med vinden och göra? Med hur det blåser? Vad ska jag ha i åtanke är nog frågan. För av det jag förstår så kan det vara mer energi effektivt att installera det "rätt", ekonomiskt också. (jag märker också min okunnighet inom området i hur otydligt jag skriver och ber om ursäkt)
4. Jag har ett genuint intresse för detta nu och tyckte ämnet var kul så skriv gärna olika idéer på hur man skulle kunna göra det mer ekonomiskt som ex solceller eller bara vad som helst. Vad är mest miljösnällt?
Hej och välkommen till Byggahus!
2. Jättevanligt, speciellt i lägenheter och småhus i städers utkanter. Många är väldigt nöjda med fjärrvärme, då det är bekvämt och man själv inte behöver göra nått mer än att betala räkningen ( autogiro fullt möjligt)
Själv skulle jag nog känna mig låst med fjärrvärme då jag inte skulle kunna välja leverantör och vara tvungen att acceptera det pris och de vilkor som leverantören erbjuder.
2. Jättevanligt, speciellt i lägenheter och småhus i städers utkanter. Många är väldigt nöjda med fjärrvärme, då det är bekvämt och man själv inte behöver göra nått mer än att betala räkningen ( autogiro fullt möjligt)
Själv skulle jag nog känna mig låst med fjärrvärme då jag inte skulle kunna välja leverantör och vara tvungen att acceptera det pris och de vilkor som leverantören erbjuder.
Välkommen till forumet!L Lussebullee skrev:Hej jag är 16 årig tjej med lite för mycket intresse att göra listor och planera i förväg allting. Nu har jag tydligen fått för mig att planera alla steg för att bygga ett hus även om jag vet att det dröjer minst 10 år innan den drömmen uppfylls. Nu när du har lite bakgrundsinformation så kommer frågorna. I del av mina uträkningar utgår jag ifrån att jag köper ett redan existerande sunkigt hus bara för att det redan har ett uppsatt vatten system. Jag håller på att utforska webben för svar med hur jag gör sedan, hur får jag detta vatten rör att bidra till alla mina vattenkällor. Hur skall den värmas? Så jag vände mig till min kära mamma men hon är tyvärr inte tillräckligt kunskapsbemannad inom området och därför sa till mig att vända mig hit. Jag har läst på om olika värmesystem och förstår att det används mer mekaniskt nu i modernare tid än förr pga bättre isolering. Jag läser också att man ska installera systemet korrekt angående hur luften kommer in och jag förstår så klart inte vad "korrekt installerat" är pga detta är första kvällen jag läser om detta ämne och varje gång jag vänder mig till min pålitliga Google för att få tips så får jag bara rekommendationer till olika företag.
Finns väl inga dumma frågor utan bara dumma svar 😃
1. Alla hus behöver ventilation, de som är bäst för inomhusklimatet och miljön är de som tar värmen från luften som skickas ut ur huset och värmer något i huset. T.ex. Så kan man värma vattnet man använder eller den kalla (ny fräsch luft) luften som man tar in.
Att värma hus finns många olika sätt att göra och valet ligger lite i vart man bor och vad man är beredd att betala.
Vanligt är att man genom att värma vatten och leda detta till element så värms huset på detta sätt. Vattnet kan värmas på många olika sätt, t.ex. bergvärme, fjärrvärme, luft-vatten värmepump m.m.
Går även att värma med luft-luft värmepump då man värmer luften och denna fördelas ut I huset. Finns så klart ännu flera metoder.
Vattnen kan värmas på olika sätt och fördelas via vanliga rör för vatten till andra delar av huset.
2. Fjärrvärme finns oftast i städer och i närheten av dem.
Förr var självdrag vanligt, det baserades på relativt otäta hus som skapade ventilation. En variant är baserad på att man eldar och den varma luften från eldningen vill då stiga uppåt i skorstenen men för att det ska vara möjligt måste ny luft komma in för att ersätta den varma luften och det sker genom otätheter i väggar, dörrar och fönster och/eller ventiler.
Nyare hus är ofta för täta för att självdrag ska fungera, dessutom så vädrar du ut varm luft och ersätter med kall (dvs du förlorar energi). Då krävs någon slags mekanisk ventilation.
Värmeåtervinning är att föredra och tanken är då att den varma luften som skickas ut värmer upp den nya luften på ett eller annat sätt, då förlorar du mindre energi.
Fjärrvärme är rätt vanligt och har sina fördelar, den stora nackdelen är i min mening att man förlitar sig på en aktör som har monopol och kan reglera priserna bäst dom vill mer eller mindre.
Fjärrvärme förutsätter (tror jag?) vattenburen värme då fjärrvärme är just varmt vatten som levereras till huset via isolerade ledningar.
Nyare hus är ofta för täta för att självdrag ska fungera, dessutom så vädrar du ut varm luft och ersätter med kall (dvs du förlorar energi). Då krävs någon slags mekanisk ventilation.
Värmeåtervinning är att föredra och tanken är då att den varma luften som skickas ut värmer upp den nya luften på ett eller annat sätt, då förlorar du mindre energi.
Fjärrvärme är rätt vanligt och har sina fördelar, den stora nackdelen är i min mening att man förlitar sig på en aktör som har monopol och kan reglera priserna bäst dom vill mer eller mindre.
Fjärrvärme förutsätter (tror jag?) vattenburen värme då fjärrvärme är just varmt vatten som levereras till huset via isolerade ledningar.
4. Vad som är mest "miljösnällt" vet jag inte, men jag kan tycka att hus som redan har fullt fungerande uppvärmning typ kakelugn eller vedpanna med självcirkulation är "snälla" då det inte krävs någon ny värmeanläggning eller ventillationsanläggning. Modet föreskrifter passivhus eller hus med låg energiförbrukning men lösningar som håller en eller ett par mansålder och kan och får installeras av husägaren tror jag är mer ekonomiska. Kan man köpa lokalodlad ved och själv kapa och klyva kan man ha en i princip koldioxidneutral uppvärmning med liten miljöpåverkan.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Badrumsrenovering med byte av golvbrunn, behöver jag byta avloppsrör ?
Vatten & Avlopp -
Hjälp Behöver 3 sovrum.
Planlösningar -
Behöver en rimlig förklaring av Vatten och avlopp
Vatten & Avlopp -
behöver hjälp med förklaring hur jag ska koppla DSC
Villalarm & Hemautomation -
Behöver shuntförklaring (vedeldning)
Värme allmänt