Jag har länge velat koppla in lite nya saker på mitt larm.
Någon borde skriva ut en manual för DSC:banghead:
Har försökt lära mig att förstå mig på det hela.
Larmet är installerat av en larm firma för några år sedan och jag h ar nu kollat vad som är vad.

Nu till saken!
Mitt larm heter DSC pc 1864
Jag har tre nya branddetektorer som jag vill lägga till.
Idag har jag redan två och två av dem nya kan ligga på samma sektion om det går.
Sen har jag två nya ir som jag skulle vilja lägga in.
Har heller ingen betydelse om dem ligger på samma sektion.
Jag har nog heller ingen plats om jag förstår rätt nu.
Kan jag koppla in fler ir deckare på samma sektion?

Ska försöka fota några bilder på utgångarna + tilllägskortet
 
Ja du kan lägga flera detektorer på en slinga men nackdelen med det är ju att du inte vet vilken av dem det är som har löst ut.

Lite foton är som sagt guld värda i ett sånt här läge.
Iom att du har en 1864 central så kan du ju hänga i ett expansionskort för att få fler ingångar också. De brukar tyvärr vara rätt dyra i Sverige men kostar $30-$35 I usa plus frakt och moms (runt halva priset mot sverige ändå)
 
DSC_0349.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Här kommer en bild.
Jag har idag ett expansionskort i skåpet.
Kan man ha fler sådana kort?
 
DSC_0344.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
DSC_0347.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan ha upp till 7st sektionskort/expansionskort (PC5108). 1864 betyder helt enkelt (1)8-64 sektioner på DSC-språk.
 
Som jag ser det så har du 5 lediga ingångar på det där expansionskortet :)
Alla där det sitter motstånd idag bör vara lediga. Anledningen till att det sitter motstånd där är den som har satt upp din central har valt att köra med dubbelbalanserade sektioner vilket är det bästa.
På så sätt kan man se om någon försöker klippa kabeln eller tjuvkoppla och man kan också vara säker på vad som är ett riktigt larn
 
Ser också att du har 5 lediga sektioner på exp.kortet...

Edit: Två lika svar samma minut :-)
 
Redigerat:
Säg att jag ska koppla in en ir-deckare
Då går det fyra ledare i kabeln.
Plus och minus måste alltid gå till deckaren givetvis men
Ska en ledare sitta på tex på ett z1 och en annan bredvid på COM?
 
Ja, precis så.

Går även att "sparkoppla" och köra samma minus för spänningsmatning och slingan, och därmed kunna koppla två detektorer på samma kabel.
 
Vad menar du med slingan?
Om jag använder en sektion där det idag sitter ett motstånd.
Ska jag då plocka bort det bara eller ska det användas?
 
Hej så mycket El_Rickard!
Tack men jag har den manualen är bara hur jag ska tyda den :screwy:
Tror mig nu ändå förstå lite hur det ska vara.
 
el_richard skrev:
[länk] src="data:image/gif;base64,R0lGODlhAQABAIAAAAAAAP///yH5BAEAAAAALAAAAAABAAEAAAIBRAA7" class="smilie smilie--sprite smilie--sprite7" alt=":D" title="Skrattar :D" loading="lazy" data-shortname=":D" />SC_PC1864_Installation_Manual.pdf


Hjälper lite

Vad tidigt du är uppe :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.