Ok, jag vet att detta inte är ett mopedforum men jag är helt övertygad om att det finns en massa kompetens och kunskap inom området ändå.
Jag är på sluttampen med renoveringen av min Monark från 1991 men motorn går allt annat än bra. Alla eventuella tips mottages med stor tacksamhet!

När jag var i moppeåldern skruvade vi på ställbara munstycken för optimal effekt. Din moppe låter precis som det gjorde när de fick för mager bränsleblandning. Byt munstycke till något större eller ställbart

Tack så hjärtligt för ditt svar, hscn!
Mopeden fungerade tydligen innan den ställdes undan för många år sedan så problemet lär inte ligga i fel munstycke, den är nämligen helt oskruvad innan jag fick den i min ägo. Men jag är inne på ditt spår att den får för lite bränsle. Men vad tusan kan det bero på?

Har du rengjort förgasaren och nytt bränsle? Munstycke och gångar i förgasare har ju en tendens att sätta igen med tiden.
Kan vara att den drar tjuvluft vid förgasare eller någon annanstans kanske. Har du läst av tändstiftet och kollat vad det kan ge?

"Skit i förgasaren", låg flottörnivå, tjyvluft, dålig vevhuskompression.
Börja med att gå igenom förgasaren igen, se till att insuget är tätt.

Svar ja på dina första två frågor, MagnusKa. Tjuvluft kan vi nog också utesluta. Tändstiftet ser i mina ögon helt normalt ut, fast nu när du nämner det; vad tycker du att jag ska kolla efter där? Tusen tack verkligen för att du tog dig tid att svara!

Att motorn gick bra på 80-talet garanterar inte att den ska fungera med samma bränsletillförsel idag. Det är en helt annan ”soppa” man häller i tanken nu.
Se länk för tips
http://www.twostrokerider.se/artiklar/1046

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
God kväll, Fotografen, och tusen tack för ditt svar!
"Tjyvluft" kan jag nog med all säkerhet säga att det inte beror på. Kompressionen är det inte heller något fel på, har inte kollat iofs men motorn är ju i princip ny och kolvringarna likaså. Men förmodligen så lär jag väl få riva förgasaren igen.

Det som kan vara kinkigt på tvåtaktare är att vevhuset är tätt, och då brukar det läcka vid vevaxeln, sitter packboxar där. Men jag tror det är förgasaren som krånglar.

F
Nu låter det inte rimligt med tanke på att du gjort rent tank, blåst rent soppafilter mm.... men, jag hade liknande fel på min moppe när jag för många år sen var 15år. Efter att i princip ha vänt ut och in på den värdelösa Sachs-förgasaren så visade det sig vara rester från bränsleslangen till nån reserv som satte igen så det kom inte fram soppa från tanken. Det låter som sagt inte rimligt i ditt fall men det är så enkelt att kolla. Bara loss med bränsleslangen in i förgasaren och kolla att det kommer riktigt med soppa med kranen både i standard- och reservläge. Gör det det så måste det vara förgasarrelaterat. Det är inte sån där Kinesisk undertrycksaktiverad bränslekran utan en vanlig manuell? Är den automatisk så misstänker jag den men kan inte tänka mig att det sitter en dån på en gammal Monark.

Du har två munstycken i förgasaren. Ett för tomgång och ett huvudmunstycke. Har du skruvat bort båda och blåst rent?
Jag har lite samma fel på min 2:a moppe, där huvudmunstycket täpper igen ofta trots jag rengjort allt mycket väl många gånger. Det är bara att demontera igen och kolla.
Mvh Vespa

Är du säker på att tändningen är rätt inställd?

Har du någon choke på moppen?

Oj, vad många svar med en massa bra idéer det blev! Det var precis därför jag gjorde filmen och delade den bland annat på detta forum. Tack så hjärtligt, ni är bäst!
Nu har jag inte tid att citera och svara på precis allt just nu, men jag ska försöka att svara på några saker iaf:

1. Tack för länken, hscn, givetvis har du rätt och jag ska absolut läsa artikeln till morgonkaffet imorgon.
2. fsn: Det är en vanlig manuell (original) bränslekran och bränslet kommer fram till förgasaren.
3. Vespa: Jag tror det. Det var ett tag sedan jag plockade isär förgasaren och rengjorde den men plockade då isär den så mycket det bara gick och gjorte rent allt med högtryck. Angående tändningen så är jag inte 100% men gnistan ser fin ut.
4. EnarG: Japp, det finns en automatchoke.

Då måste det vara skit i huvudmunstycket igen eftersom den verkar gå på tomgång, om än dåligt.
Rengör munstyckena igen så går den säkert sen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.