Om lägenheterna är nyligen byggda/inredda i den gamla ekonomibyggnaden gäller alla moderna krav på lägenhet oavsett hur gammalt ”skalet” är. Kolla med kommunen om det ens finns bygglov.

Däremot är det antagligen inte privatuthyrning om det finns flera lägenheter. Privatuthyrning gäller bara den första lägenheten man hyr ut. Resten är helt vanlig uthyrning och räknas som näringsverksamhet oavsett om man har företag eller inte. Så tyvärr gäller nog kontraktets uppsägningstid och det kan vara värt att istället gräva i om lägenheten är laglig till att börja med.

• Gilla
  • Haha
emilvikstrom och 8 till
  • Laddar…
Fast om den som hyr ut gör det i eget namn och inte från ett företag är det privatuthyrning vad gäller uppsägningstid. Att den som hyr ut borde gjort det som en näringsverksamhet straffar inte TS här.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Otippat att det är på en hästgård :rolleyes: Knepig bransch, knepiga människor.

• Gilla
  • Älska
GlennB och 19 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Otippat att det är på en hästgård :rolleyes: Knepig bransch, knepiga människor.
Och alla är lika av dem ^^

• Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Fast om den som hyr ut gör det i eget namn och inte från ett företag är det privatuthyrning vad gäller uppsägningstid. Att den som hyr ut borde gjort det som en näringsverksamhet straffar inte TS här.
Det finns inget ”borde bedrivas som näringsverksamhet”. Det är näringsverksamhet både juridiskt och skattetemässigt. Dom ”borde” kanske ha F-skattsedel, men jag är inte säker på att det behövs för uthyrning av bostäder.

Om fastigheten innehåller fler än två bostäder är det skattetekniskt alltid en näringsfastighet och man får en NE-bilaga att fylla i med deklarationen. Förutsatt att lägenheterna inte är svartbyggen som man har mörkat för myndigheterna.

Själv äger jag en liten värdelös obebyggd jordbruksfastighet. Eftersom fastigheten inte ger några inkomster och jag inte lyfter ett finger när det gäller den behöver jag inte ha F-skatt eller registrera mig för moms, men likförbannat får jag fylla i lämpliga nollor och kryssa för ”passiv näringsverksamhet” i NE-bilagan varje år. Dvs jag bedriver (passiv) näringsverksamhet vare sig jag vill eller inte enbart genom att äga fastigheten. Det går inte att se på namnet om någon är näringsidkare eller ej.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Lägenheten är byggd för 4år sedan, och innan var det ett klassiskt gammalt gris-stall med murade boxar och fåror i golvet. Det vet jag för att mitt förråd ligger brevid i samma typ av byggnad. Alla gamla attribut är kvar där.

Det är en murstock du ser, gammal skorsten med en lampa, med utanpåliggande kabel, ej rör. Nej, det finns inte EN SPRINGA! Endast ytterdörren som är så gammal att det endast är en gammal "skåpsnyckel" och i det "hålet", drar det

Alla värmekällor är på max värme. Element så heta att jag ej kan "ta på dom". Luft-luft, inställd på max, 30grader och fläkt riktad nedåt i sitt maxläge. Jag står på en stol och känner fläkt draget med handen, men det når ej ned mer än 2m. Observera att luft luft sitter 3-4m upp på väggen, ovanför bjälkar. Med ett oisolerat tak och superkalla väggar så försvinner den värmen innan den ens har "kommit ner" i min lägenhet/ytan där jag bor. Dock! Är det olidligt varmt på mitt sovloft. Kryper ner under täcket 20.30 varje dag. Kommer hem 19.00, lagar mat i jacka och underställ, sen lägger jag mig under täcket. Får sån vätske brist för det är så hett på loftet. Sen går jag till jobb nästa dag. Nu är bägaren fylld, när nya grannen är superhögljudda.

Januari-februari 2023 var bra. Kallt men bra! Nu, när jag går och lägger mig i värmen 20.30, stör jag mig sedan en månad tillbaka på högljudd familj med enda toalett under mig. Deras rutiner är upp till dom, MEN nu känns det som att jag är en del av deras familj, när jag hör ALLT dom gör. Det går jag ej med på. Har hittat ny lägenhet och flyttar faktiskt imorgon. MEN vill absolut inte betala för tre månaders uppsägningstid. Jag HADE kunnat göra det, men jag har blivit putt! Arg, sur, irriterad. Jag är trött och därmed irriterad, inte likt mig sökte ny lägenhet i tisdags, gick på möte på eftermiddagen, jag fick den, MEN flyttar imorgon och har dubbel hyra i tre månader. (Därför skriver jag av mig i forumet, för att få guidning och hjälp med nästa steg, vad än det kan vara!)

Hyresvärden var inne hos mig i veckan. Han trodde ej på mig, han talar som en "översittare, en farfar, en "veta bättre än dig" personlighet. Lyssnade ej färdigt på mina meningar, överröstade och pratade "bort". Trots att jag visar bilder på temperatur säger han: Pääh, ähh, du har väl inte dratt upp golvvärmen, har du verkligen satt på element, konstigt? Vi har aldrig haft problem med hyresgästen innan dig."

1. Golvvärmen funkar ej, knappen på väggens lampa, flimmrar som att den ej har el kontakt tillräckligt. Borde lysa med fast grönt sken. Liten lampa, flimmrar till....sen stängs lampan helt. Jag försökte påtala, hann bara med halv mening innan han avbryter mig. Började till och med gråta i frustration över att det jag sa, ej lyssnades på. Jag känner mig hopplös, som att "jag" inte har en chans.

Att grannens toalett och tvättmaskin stör, svarar han: "Jag har sagt till dom. Sköter dom inte sig, vilket betyder: max tvätta fram till 22.00, åker dom ut. Men jag vill helst ha kvar dom, mannen jobbar för mig, trädgårdsmästare, med släp och verktyg (hästgård). Ja ni kan väl försöka komma överrens, han är bra at ha!"

Hopplös känsla, då hyresvärd inte lyssnar och serbiska högljudda grann-familjen, trumfar mig, då mannen är "bra att ha på gården".

Jag känner mig ju bara gnällig.

Dessutom, inne i min lägenhet, förra veckan, säger hyresvärden, när jag har tårar i ögonen. "Är du en sån där jobbig, gnällig? Gnäller du på allt?" (Eeeh vaaaaa?!! Jag har STÅTT UT! Tvärtom gnällig)

"Jag en fråga till" säger han: "Är du rasist? Är det därför du inte gillar grannen?".

Alltså DROPPEN! Min bästa kompis är kroat/serb (detta hör ej till saken dock!!) Jag gnäller ej på deras ursprung/land. Jag bara konstaterar att "NU hör jag dom (svenska/serber/danskar/I don't care!), hörde ej tanten tidigare. De är MYCKET mer högljudda naturligt, dessutom tre stycken som samtalar, ja även gråt-skriker på varandra. Så det är inte konstigt att jag påtalar detta nu, och ej i januari/februari när tant bodde där.

Inte deras fel. Det är den tunna väggens fel och plan lösningen. Det är situationen jag ej kan stå ut med. Inte grannens fel.

Droppen i förrgår, när grann frun, som tvättar varenda kväll 21-22. Säkerligen somnar, utan att stänga av tvättmaskin. Direkt under min säng, går trumman igång, en gång i kvarten, för att vända på fuktig tvätt antar jag, och dessutom spelar en liten alarm trudelutt var 15min. Detta fortsatte iallafall till 02.00, då packade jag ihop och körde hem till min mamma mitt i natten.

Det var två dagar sedan. Jag är fortfarande sömnig och "bakfulla trött".

Så glad att jag ska flytta imorgon. Men vill få slippa att betala tre månader till. Ja jag vill faktiskt även ha tillbaka pengar om jag blivit lurad.

Känner såhär:

•Har JAG bott utan ventilation?

•Har mitt boende ens varit godkännt?

•Jag skrev kontrakt för boende, ej kall, dyr, skrubb!

•Dessutom tråkigt att bli "kallad gnällig och rasist, vid mitt eget köksbord", när jag ej gnällt, förrän just den dagen. Ville stå ut i två månader för att se om det var så att jag ställer in elementen "fel".

Bifogar bilder. En av bilderna visar, skrattretande att det är 12grader UTOMHUS från bilens termometer och samtidigt 11grader, inomhus, hos mig.

mrsnhp mrsnhp skrev:
Om lägenheterna är nyligen byggda/inredda i den gamla ekonomibyggnaden gäller alla moderna krav på lägenhet oavsett hur gammalt ”skalet” är. Kolla med kommunen om det ens finns bygglov.

Däremot är det antagligen inte privatuthyrning om det finns flera lägenheter. Privatuthyrning gäller bara den första lägenheten man hyr ut. Resten är helt vanlig uthyrning och räknas som näringsverksamhet oavsett om man har företag eller inte. Så tyvärr gäller nog kontraktets uppsägningstid och det kan vara värt att istället gräva i om lägenheten är laglig till att börja med.
P Putte 9497 skrev:
Varför kollar man inte upp alla fel och brister innan man skriver på kontrakt?

Hyran var 6500 från början och nu 9000, det tyder ju på att det är kallhyra.

Jag har 6500:- i hyra. Självklart frågar jag vad föregående hyresgäst betalat i elkostnad, fram till december 2022. Jag vill inte få en chock säger jag. Uthyraren svarar: Emma har max betalat 500:- för el. Dom skriver till och med ner det på ett papper framför mig när vi sitter i deras kök för att skriva kontrakt.

När jag tittade på lägenheten, tog känslorna över. Jag hade lämnat pojkvän, husdjur och hem, och bott hos min mamma i två månader. Jag tar hand om kunder (är frisör) varje dag och behöver bara "lugn och ro". Ett litet boende på landet var allt jag önskade och det "såg bra ut vid första anblick". Ärligt talat så tänkte jag inte ens på ventilation. Första mötet, visningen på lägenhet varade bara 10min och dumt nog, sa jag JA, direkt. Jag hade ingen aning om att sovloftet låg direkt ovanför grannens toalett och tvättinrättning. Hur ska man se det under en lägenhetsvisning. Förra grannen (jan, feb) var faktiskt tystlåten. Hon gick på toalett tyst, tvättade antagligen på dagar, ej kring 21-22 på kvällen. Så januari och februari var tyst, men kall. Och ventilationen tänkte jag inte ens på, mer än att det är väldig kondens i fönster efter dusch. Jag trodde det berodde på temperaturen, mellan 8-12 grader. (elementet inne i lilla duschrummet står på 28grader, men termostaten visar att det endast kommer upp i 15grader)

Nu har en serbisk barn familj flyttat in. Dom kommer direkt från Serbien. Jobbar ej, pratar ej svenska, ÄR högljudda, allmänt, barnet skriker alltid, varje kväll, deras rutin, 23.30, kring tandborstning? Frun tvättar (gud vet vad???) varenda kväll. Nu har både jag och hyresvärd skarpt sagt till att det endast är fram till 22.00, sen tyst!!! Men eftersom hon antagligen somnar innan tvättprogrammet är klart, och hennes sovrum är på andra sidan huset. När hon inte stänger av maskinen, så ljuder den, en gång i kvarten, med en trudelutt, likt en väckarklocka. I förrgår skrev jag här i forumet. Då hade jag fått nog. Värmen/rättare sagt kylan, stod jag ut med. Jag var glad för mitt krypin, påpälsad men glad. Grannen står jag ej ut med. Jag måste få sova. Är riktigt sömnig på mitt arbete senaste månaden. Det är droppen. Jag tar det på största allvar då jag driver egen salong. Jag MÅSTE ta hand om min kropp och vara pigg.
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag har kikat igenom tråden men hittar inte den uppenbara frågan: Vad säger hyresvärden ?
Om du har sagt allt detta och dessutom sagt att du vill säga upp, med omedelbar verkan (eller iaf max 1 mån) - vad säger hyresvärden ?

Det kanske är helt ok ?

Han har varit inne i lägenheten och tittat. Ljudet till grannarna får man stå
A Alexn72 skrev:
Stopp och belägg.
1 ovk....
Nä det krävs ingen ovk hos dig.
2 du skriver att det inte finns ventilation, hur vet du vet?
Kolfilterfläkt är godkänt i kök och då har du ingen frånluft i fläkten
Jag tycker mig se ett rör ut i loftet men kan vara något annat.
3 varför så kallt, den pumpen borde klara av att värma, gissningsvis behöver pumpen ställas in rätt för att värmen ska cirkulera, ironiskt nog kan dina värmeelement förvärra problemet.
Igensatt filter?
4 varför skulle det vara ett svartbygge?
Det kan ha varit bostad där sen 1800talet.

Missförstå mig rätt dina problem ska lösas oavsett vilket[/

Lägenheten är byggd för 4år sedan, och innan var det ett klassiskt gammalt gris-stall med murade boxar och fåror i golvet. Det vet jag för att mitt förråd ligger brevid i samma typ av byggnad. Alla gamla attribut är kvar där.

Det är en murstock, gammal skorsten du ser, med en lampa, med utanpåliggande kabel, ej rör. Nej, det finns inte EN SPRINGA! Endast ytterdörren som är så gammal att det endast är en gammal "skåpsnyckel", i det "hålet", drar det

Alla värmekällor är på max värme. Element så heta att jag ej kan "ta på dom". Luft-luft, inställd på max, 30grader och fläkt riktad nedåt i sitt maxläge. Jag står på en stol och känner fläkt draget med handen, men det når ej ned mer än 2m. Observera att luft luft sitter 3-4m upp på väggen, ovanför bjälkar. Med ett oisolerat tak och superkalla väggar så försvinner den värmen innan den ens har "kommit ner" i min lägenhet/ytan där jag bor. Dock! Är det olidligt varmt på mitt sovloft. Kryper ner under täcket 20.30 varje dag. Kommer hem 19.00, lagar mat i jacka och underställ, sen lägger jag mig under täcket. Får sån vätske brist för det är så hett på loftet. Sen går jag till jobb nästa dag. Nu är bägaren fylld, när nya grannen är superhögljudda

• En väggmonterad termostat med vred och indikatorlampa i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termostat visar 28 grader Celsius, tidsinställning aktiverad, varm hus Komfort, väggmonterad, modern uppvärmningskontroll.
    Skapa konto
  • Digital termostat visar 15 grader Celsius med tid 13:34, placerad på vit vägg.
    Skapa konto
  • Fjärrkontroll för klimatanläggning med display visar inställd temperatur på 30 grader Celsius.
    Skapa konto
  • Halvrunt fönster, utsikt över vatten, växt, dekorationer, fruktskål med citrusfrukter, interiör.
    Skapa konto
  • Trätermometer på träbakgrund visar cirka 21 grader Celsius.
    Skapa konto
  • Trätermometer hållen i hand visar cirka 21 grader Celsius med köksredskap i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Bilens instrumentbräda på natten med hastighetsmätare, varvräknare, och digital display som visar tid och temperatur.
    Skapa konto
  • Trähållare med termometer visar cirka 20 grader Celsius. Hand håller termometer. Inomhusbelysning. Närbild.
    Skapa konto
  • Bil täckt av snö, soligt, klarblå himmel, hästar och ett hus med snö på taket.
    Skapa konto
  • Trätermometer visar inomhustemperatur, tulpaner i bakgrunden, hand håller termometern.
    Skapa konto
  • Suddig bild av en bilinstrumentbräda med hastighetsmätare, varvräknare och en röd digital display.
    Skapa konto
  • En hand håller en trätermometer som visar inomhustemperatur i Celsius, med oskarp bakgrund av ett rum.
    Skapa konto
  • Termometer i trä visar temperatur i Celsius på träbord; hand håller i den.
    Skapa konto
  • Mysig vindsvåning med snedtak, trägolv, inredningsdetaljer, matplats och arbetsplats. Modern och hemtrevlig atmosfär.
    Skapa konto
  • Trevligt vardagsrum med snedtak, trädetaljer, matta, bord med stolar, konst, och mysig belysning.
    Skapa konto
  • Vitrum med trätrappa, takfönster, skateboard, brandsläckare, mattor, spegel på bord, klädhängare.
    Skapa konto
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Klass0n och 6 till
  • Laddar…
Får det ens vara sådär små fönster med avseende på utrymningsvägar? Ljusinsläppsregler? Lider med dig, inte ok med 12 grader. Jag hade nog ringt bygglovsavdelningen och sen tagit ett snack med hyresvärden.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
A Alle123 skrev:
Får det ens vara sådär små fönster med avseende på utrymningsvägar? Ljusinsläppsregler? Lider med dig, inte ok med 12 grader. Jag hade nog ringt bygglovsavdelningen och sen tagit ett snack med hyresvärden.
Ja, jag har ju försökt prata med hyresvärd. Som inte lyssnar på mig. 1.Jag står ut med kyla. 2.Sen blir jag kallad gnällig dessutom.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Anja Jönsson Anja Jönsson skrev:
Ja, jag har ju försökt prata med hyresvärd. Som inte lyssnar på mig. 1.Jag står ut med kyla. 2.Sen blir jag kallad gnällig dessutom.
Jag tänkte mer om bygglov saknas eller du får. Pratat med miljökontoret kring temperatur så kanske du kan påtala skyldigheterna för din hyresvärd.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Kan du inte ta med en vän, dina föräldrar eller någon annan när du pratar med hyresvärden.

En qlima LVP köpt på Jula för en billig peng och elementen är på tok för små för det stora utrymmet. För elen du betalat skulle du köpt ett antal byggfläktar för 199 kr och stängt av hyresvärdens el. Du hade med timer garanterat fått ner både elkostnad och fått upp värme till 20 grader.

Om hyran är 6 500 och du betalar 9 000 så är 2 500 för el. Har du kollat elfakturan så du inte betalar både grannens el och hyresvärdens. 2 500 i el känns väldigt mycket för det lilla utrymmet.

Betala sista hyran och bestrid resterande fakturor. Lider med dig.:heart:

• Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Blicka framåt istället.

Du ska ju flytta snart och du har bara en månads uppsägning. Om du vill ekonomisk kompensation av hyresvärden är det ändå något du får ta i efterhand och den vägen är antagligen inte helt lätt.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Stor chans att det är 3 månaders uppsägningstid som gäller så lita inte blankt på alla som skriver 1 månad i tråden.
https://lagen.nu/dom/rh/2020:41
om uthyrning av egen bostad framgår att om fler än en lägenhet upplåts, gäller lagen(
om uthyrning av egen bostad)
endast den första upplåtelsen.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Anja Jönsson Anja Jönsson skrev:
Jag hyr ut ett komplementeshus på tomten och har lite tankar och visdomar som jag kan dela med mig av. Till att börja med är det viktigt med tillräcklig värme och ventilation. En luft-luftvärmepump anses inte som en komplett uppvärmningslösning utan brukar sägas vara ett kompletterande system. Vi har således el-element i sovrum samt elektrisk golvvärme i badrum. Temperaturen får man ställa in själv men jag kan tycka att 21 grader borde vara minimum man kan förvänta sig. Ventilation är superviktigt. Där människor bor alstras co2 och fukt. Får man inte ett utbyte av luften kommer det leda till högt co2 värde= dålig luft = trötthet och huvudvärk. Får man inte bort fukten kan den kondensera mot fönster och andra mindre isolerade delar och på sikt bilda mögel.

När man hyr ut en typ attefallare så brukar man hyra ut enligt privatuthyrningslagen. Den ger 1 månads uppsägningstid för hyregästen. Har man fler än 1 bostad som man hyr ut kan man inte hyra ut den andra enligt den lagen och då gäller hyreslagen med 3 månaders uppsägningstid. Hyr man ut tre eller fler bostäder räknas det som näringsverksamhet. 9000 låter ganska mycket. Om det är rimligt eller ej beror på marknadsläget på orten. Det är ingen ovanlig hyra i t.ex. områden nära eller i Stockholm, snarare standard

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Privatuthyrningslagen gäller mycket riktigt den första uthyrningen men av TS berättelse framgår att hennes grannar flyttade in efter henne varför lagen är relevant (om det nu inte finns fler fastigheter).

TS har inget att förlora på att häva 1 månad men skulle hyresvärden börja knorra utifrån ditt resonemang är det en bra förhandling att ta upp alla brister och frankt förklara för denne att om han står på sig om 3 månaders uppsägning så drar TS igång kontroll av bygglov hos bygglovsenheten på kommunen, miljö och hälsa utifrån ventilationen och kontroll att hyresintäkterna skattas på rätt sätt hos skatteverket och så vidare.

I det perspektivet inser hyresvärden antagligen snabbt att en månads uppsägning är bra även för honom.

• Gilla
Dowser4711 och 9 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Jag hyr ut ett komplementeshus på tomten och har lite tankar och visdomar som jag kan dela med mig av. Till att börja med är det viktigt med tillräcklig värme och ventilation. En luft-luftvärmepump anses inte som en komplett uppvärmningslösning utan brukar sägas vara ett kompletterande system. Vi har således el-element i sovrum samt elektrisk golvvärme i badrum. Temperaturen får man ställa in själv men jag kan tycka att 21 grader borde vara minimum man kan förvänta sig. Ventilation är superviktigt. Där människor bor alstras co2 och fukt. Får man inte ett utbyte av luften kommer det leda till högt co2 värde= dålig luft = trötthet och huvudvärk. Får man inte bort fukten kan den kondensera mot fönster och andra mindre isolerade delar och på sikt bilda mögel.

När man hyr ut en typ attefallare så brukar man hyra ut enligt privatuthyrningslagen. Den ger 1 månads uppsägningstid för hyregästen. Har man fler än 1 bostad som man hyr ut kan man inte hyra ut den andra enligt den lagen och då gäller hyreslagen med 3 månaders uppsägningstid. Hyr man ut tre eller fler bostäder räknas det som näringsverksamhet. 9000 låter ganska mycket. Om det är rimligt eller ej beror på marknadsläget på orten. Det är ingen ovanlig hyra i t.ex. områden nära eller i Stockholm, snarare standard
Nu finns det element , värmepumpen är alltså inte primär. Men nu spelar det ingen roll eftersom om den lägger net en iskall dag när man åkt iväg några dagar och allting fryser sä är det enbart i intressant för fastighetsägaren.
Märket är också oväsentlig. Det är omöjligt att tala om ifall lv/vp räcker till med hänvisning till en bild på fjärrkontrollen och märket. Ska du hjälpa till så är märket helt oviktig Primär värmekälla är oväsentlig. Att lv/vp inte verkar hålla mer än 17grader är ett fel Man brukar säga att 17-18 grader är okej. Känslor är oväsentlig.
Ventilationen är viktig, men framförallt är den tillför fastigheten. en fläkt på toaletten hade varit okej. med lagom täta fönster och dörrar självdrag....
Mitt råd är att flytta. Inget kommer bli bättre.
Däremot skippa alllt vad ersättning heter.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.