93 154 läst ·
384 svar
93k läst
384 svar
Jag är hyresgäst i ett svartbygge?
Flytta ut och betala inte en krona mer någonsin! Börjar ägaren leka rövare skriv enbart "fuck you". Han/hon kommer inte göra mer än att skrika och hota. Vi hjälper dig med stöd och det juridiska om du behöver. Var stark!
Du skriver redan i rubriken att det är ett svartbygge. Därmed gäller inga vanliga regler om uthyrning och uppsägning. Om du vill vara snäll, och hålla dina avtal så betala en månadshyra. Dock behöver du inte betala något alls. Det skulle inte jag gjort för den där kojan.
Nu tror jag ju i och för sig ”bestrides” är mer vedertaget korrekt i juridiska sammanhang. Man är ju rätt gammalmodig av sig.Jonatan79 skrev:
Anja Jönsson skrev:
Jag har en fråga till.
Kan han ha fått undantag eftersom det är en sån gammal gård.
Kan han ha rätt att hyra ut? Kan man kalla ett helt tätt rum utan ventilation, för bostad? Hur vet jag vad som gäller?
För mig känns det helt självklart 2023 att en ovk ska vara gjord. Jag själv är frisör och måste alltid göra det i mina lokaler, där min a kunder ska vistas. Det är en självklarhet.
Men jag, jag ska bo och sova i detta totalt stängda utrymme. Finns inte en springa där luften kan ta sig in (eller ut).
Stopp och belägg.
1 ovk....
Nä det krävs ingen ovk hos dig.
2 du skriver att det inte finns ventilation, hur vet du vet?
Kolfilterfläkt är godkänt i kök och då har du ingen frånluft i fläkten
Jag tycker mig se ett rör ut i loftet men kan vara något annat.
3 varför så kallt, den pumpen borde klara av att värma, gissningsvis behöver pumpen ställas in rätt för att värmen ska cirkulera, ironiskt nog kan dina värmeelement förvärra problemet.
Igensatt filter?
4 varför skulle det vara ett svartbygge?
Det kan ha varit bostad där sen 1800talet.
Missförstå mig rätt dina problem ska lösas oavsett vilket
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
hur ofta har 2 lägenheter samma adress ?A Alexn72 skrev:Stopp och belägg.
1 ovk....
Nä det krävs ingen ovk hos dig.
2 du skriver att det inte finns ventilation, hur vet du vet?
Kolfilterfläkt är godkänt i kök och då har du ingen frånluft i fläkten
Jag tycker mig se ett rör ut i loftet men kan vara något annat.
3 varför så kallt, den pumpen borde klara av att värma, gissningsvis behöver pumpen ställas in rätt för att värmen ska cirkulera, ironiskt nog kan dina värmeelement förvärra problemet.
Igensatt filter?
4 varför skulle det vara ett svartbygge?
Det kan ha varit bostad där sen 1800talet.
Missförstå mig rätt dina problem ska lösas oavsett vilket
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Även om man gärna vill ha massa pengar av olika anledningar, så är det enkelt Vill de inte ge dig pengar blir det inga pengar.
För då måste man stämma människan. Det kan kosta pengar för att inte ge några. De kommer säga att du har kunnat bo där under större delen. De har du gjort. Lyhört är svårt att få något, så då kommer vi till värme och ventilation. Då har du värmen så ett problem, men kan bli tuff väg. Risken finns att du bara får tillbaka en del. Ventilationen? Den är svår. Ventilationen är viktig för byggnaden först och främst.
Sitter det en fläkt i badrummet så räcker det troligtvis. Det krävs inte så mycket för att de ska vara okej.
Bygglov eller inte? Det är en fråga för sbk. ,Inte ett ärende om dålig ventilatiom och pengar tillbaka.
Hyresgästföreningen? Jag är ganska övertygad om att de inte gör något allsä
För då måste man stämma människan. Det kan kosta pengar för att inte ge några. De kommer säga att du har kunnat bo där under större delen. De har du gjort. Lyhört är svårt att få något, så då kommer vi till värme och ventilation. Då har du värmen så ett problem, men kan bli tuff väg. Risken finns att du bara får tillbaka en del. Ventilationen? Den är svår. Ventilationen är viktig för byggnaden först och främst.
Sitter det en fläkt i badrummet så räcker det troligtvis. Det krävs inte så mycket för att de ska vara okej.
Bygglov eller inte? Det är en fråga för sbk. ,Inte ett ärende om dålig ventilatiom och pengar tillbaka.
Hyresgästföreningen? Jag är ganska övertygad om att de inte gör något allsä
Varför inte bara flytta därifrån om du fått nog.Anja Jönsson skrev:
Jag har nu bott tre månader i ett gammalt gris-stall. Det är omgjort till lägenhet. Jag betalar 9000;- för en minimal lgh med sovloft.
Jag har tre problem:
•Luft luft, sitter tre meter upp i nock, bjälkar. Värmen försvinner genom tak direkt. Jag har oftast 12 grader, ibland 8grader om det varit snö/blåst.
Jag har stått ut, men nu har jag fått:
•Högljudda grannar (sen en månad tillbaka) dessutom ligger min säng, på ett hemmagjort loft, exakt kloss an, grannens tvättstuga (helt oisolerade väggar mellan oss) Hennes tvättande står jag ej ut med då hela mitt sovloft skakar. Ibland somnar grannen utan att tömma/stänga av tvättmaskin. Och då snurrar trumman, varje kvart och spelar en trudelutt, likt ett alarm. Igår var jag vaken till 02.00 och lyssnade på detta, innan jag, packade ihop och körde hem till min mamma för att sova.
Allt detta, var inte ens frågan. Detta är bara två problem jag upptäckt "efter hand". Det har nu gått tre månader.
Idag såg jag, när jag letade ett tredje problem:
•Gah! Här är absolut Noll ventilation. Inte en liten springa. Bifogar bild och video om det går.
Jag är så ledsen och lurad. Jag vill inte betala för detta skräp. Måste kunna komma till jobbet utvilad.
Vad har JAG för rätt i denna soppa?
/Anja
Det är nog snarare eluttaget som avses, självklart får man ha en tvättmaskin med rätt IP-klass så nära duschen. Osäker på vad som gäller med uttaget, kanske ok med ett jordat uttag eller måste det vara en fast anslutning?V Villaägarenr1 skrev:
Varför kollar man inte upp alla fel och brister innan man skriver på kontrakt?
Hyran var 6000 från början och nu 9000, det tyder ju på att det är kallhyra.
Hyran var 6000 från början och nu 9000, det tyder ju på att det är kallhyra.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Jag har kikat igenom tråden men hittar inte den uppenbara frågan: Vad säger hyresvärden ?Anja Jönsson skrev:
Jag har nu bott tre månader i ett gammalt gris-stall. Det är omgjort till lägenhet. Jag betalar 9000;- för en minimal lgh med sovloft.
Jag har tre problem:
•Luft luft, sitter tre meter upp i nock, bjälkar. Värmen försvinner genom tak direkt. Jag har oftast 12 grader, ibland 8grader om det varit snö/blåst.
Jag har stått ut, men nu har jag fått:
•Högljudda grannar (sen en månad tillbaka) dessutom ligger min säng, på ett hemmagjort loft, exakt kloss an, grannens tvättstuga (helt oisolerade väggar mellan oss) Hennes tvättande står jag ej ut med då hela mitt sovloft skakar. Ibland somnar grannen utan att tömma/stänga av tvättmaskin. Och då snurrar trumman, varje kvart och spelar en trudelutt, likt ett alarm. Igår var jag vaken till 02.00 och lyssnade på detta, innan jag, packade ihop och körde hem till min mamma för att sova.
Allt detta, var inte ens frågan. Detta är bara två problem jag upptäckt "efter hand". Det har nu gått tre månader.
Idag såg jag, när jag letade ett tredje problem:
•Gah! Här är absolut Noll ventilation. Inte en liten springa. Bifogar bild och video om det går.
Jag är så ledsen och lurad. Jag vill inte betala för detta skräp. Måste kunna komma till jobbet utvilad.
Vad har JAG för rätt i denna soppa?
/Anja
Om du har sagt allt detta och dessutom sagt att du vill säga upp, med omedelbar verkan (eller iaf max 1 mån) - vad säger hyresvärden ?
Det kanske är helt ok ?