Ja du Damir, vet inte om jag ska gratulera eller beklaga, men ni verkar ha fått er beskärda del av dilemman vid ett husköp som många samlar på sig över längre tid ;-) Beklaga utifrån att ni fått allt "onda" på en gång, gratulera utifrån att ni statistiskt sett borde få en betydligt mer turbulensfri resa vid nästa försök om det nu (som det verkar) inte blir detta hus..

Som säljare hade jag dock blivit skogstokig om mäklaren "försvann" en vecka i detta läget..

P
Det finns väl ingen mäklare som tar ledigt och skjuter upp ett avslut en vecka. Såklart vill de försöka få fram fler spekulanter. Nästa gång han ringer så bjud ännu lägre.

damir skrev:
Mäklaren ringde för att meddela att han ska vara ledig fram till torsdag nästa vecka och återkoma först på fredag dan efter med besked. Jag bara skrattade i luren och tackade för oss. Herregud. Jag ska nog ta och skriva ett mail till deras VD då detta är ganska stor mäklarbyrå och förklara hela situationen. Tycker personligen synd om folk som får samma mäklare.
Det där är bara nåt han kör med. Om det nu varit så att han varit tvungen att vara ledig (han kanske ska opereras eller nåt) så hade han lämnat över affären till nån annan på byrån.

Känns riktigt skönt nu när vi har hoppat av. Nu börjar husletandet på riktigt med massa kloka råd i baggaget :)

Tack allihopa.

Lycka till med det fortsatta letandet. Ert hus finns därute någonstans :-)

Jag bara skrattar högt när jag läser det här.

Samtidigt som jag blir förbannad , det låter nästan som när kompisen köpte hus.

Objektet var utsatt för 2,9 miljoner eller högstbjudande, efter alla lånelöften hit och dit och budgivning så så är dom uppe i 3,3milj då säger säljare, jag vill ha minst 3,5.

Polaren ifrågasätter då "vad är det vi har gjort hela tiden och till vilken nytta , varför gör vi det här om du vill ha 3.5"
Polaren inforerade att dom har slösat både med deras egen och hans tid.

Jag blir så trött.
Detta är mäklarens uppgift, sätter man ut ett objekt så skall det säljas för utsatt pris om man ej komme överens om något annat.

Har en hel del grannar som försöker sälja och säljaren har satt "acceptpris" ingen vill ens ha det för utsatt pris.

När man budar så skall man vara beredd att det alltid kommer dyka upp en köpare helt plötisligt mitt från ingenstans.
Sätt en gräns "vi bjuder det här" och håll det om det verkligen fanns så många köpare så hade objektet var sålt för länge sedan.

Göran.W
När mäklaren ringer bjud 1,3 mile med hänvisning till allt strurl med klausuer och dyligt och att ni tittat på andra objekt dessutom är priserna är på väg ner.
Låt så klart budet bara gälla någon vecka.
Såna säljare ska man bara inte gå till mötes, det finns fler drömhus om man bara tar sig tid att leta.
Alla vet att priserna går ner så säljarna borde inse att dom måste sälja tämligen fort innan priset rasar ännu mer.

Håller med, detta låter helt korkat.

fråga gärna mäklaren varför man säljer en bostad om man inte är berred att flytta.

Klasulen vill dom ha med enbart för att slippa sälja , inte för att dom ej skaffat ny bostad.

Jag skulle ställa mäklaren mot väggen och fråga vad innebär "om dom ej hittat ny bostad"

Hej på er,

Vill bara informera er att vi efter att ha hoppat av det jobbiga husköpet, har nu tittat på olika objekt och lagt bud på ett jättefint hus. Det kom ett bud från annan part på 5000 vilket vi tyckte var löjligt och höjde med 15000 och de hoppade av direkt. Idag ska vi skriva på kontrakt då säljaren har fått krav från banken att de måste sälja först innan de kan få lån. Tillträdes datum blir om ca 4 månader. Vi fick den för 1.3 milj.

Åhh vad man längtar :) Med detta huset så vart det helt annorlunda. Mäklaren agerade jätteproffsigt och håll oss uppdaterat hela tiden. Det var hur smidigt som helst.

Grattis!

T
Jag har varit med om samma sak.
Bjuda över sitt egna bud för att få köpet. ALDRIG.
Lösningen på ditt problem är lätt.
Man utgår från att säljaren vill sälja !
Du skickar ett mail till måklaren och skriver att ni har tittat på annat objekt även, och behöver därför snabbt svar från honom.
Troligen får ni det! Om inte ,
Skriv ett mail till att ni kommer ta kontakt med säljaren själv för att på så sätt få ett snabbt svar eftersom , jag ( dvs Du, ) inte får svar från mäklaren, då borde det bli fart, så gjorde jag.

Sedan så får ni ett svar från mäklaren, då gör ni som så, att ni säker budet med det ni vill, tex 100 000, inte för mycket , för ni vill fortfarande köpa objektet.
Orsaken är att det andra objekttet som inte finns, men som bara ni vet , är intressant.
Troligen i detta läge, ( Och vi utgår från att säljaren vill sälja huset ) Troligen så kommer ni få till ett köp snabbt då, och inte behöver man känna dåligt samvete heller, för i nu läget e ni arg för att ni blivit bemött dåligt av mäklaren och för att ni fått vänta.
På så sätt, så har ni gjort en bra affär och tjänat på det hela.
Troligen är det så, att säljaren vet inte exakt vad mäklaren gör, och lägger man fram det lite snyggt, att man själv kommer kontakat säljaren, då blir det andra bullar, det kan jag lova. Lite mer fart.

Om nu säljaren inte kommer ta ert bud, med prutningen, så gör det ju inget , då hittar ni bara ett annat.
MEN, tar inte säljaren ert bud, så kommer han få börja om , med visning etc, det vill ingen, för då kommer priset bli lägre än det som ni gav troligen.
Mitt lilla tips till er och det kommer fungera. Uppdatera mig gärna med hur det går är intressant det där.

Gratulerar Damir - antar att det är påskrivet och klart nu då.

Det är som sagt alltid tufft att köpa hus - och första gången går man på många smällar emotionellt - det blir kanske inte lättare med tiden men man är mera beredd ;-)

Hoppas allt blir smidigt framöver nu!

apropå emotionella smällar så fick jag nästan hjärtsnörp när vi köpte vår sommarsuga . Det var en millimeter ifrån att säljaren hoppade av för att banken ville se hennes legitimation vid själva säljögonblicket.

vi hade skrapat ihop pengarna precis, alla våra villkor gick igenom och säljaren höll på att flippa ur på en sån detalj!

men jag tog mig samman och snackade med säljaren att det var bara en formalitet etc och till slut så kom legget fram och saken var klar

sen skällde säljaren ut sin mäklare och gick.
Vi däremot tackade alla och åkte iväg till vår nya stuga;),

får gratulera Damir.

Vilken berättelse.
Undra just hur denna säljare tänker idag som inte sålde när de diffade 40 000 mellan era resp. siffror. Jag gissar att husets värde idag, några veckor in i finanskrisen är betydligt lägre.
- Du har inte följt "det" huset och ifall det är kvar på marknaden?

Jag skulle iaf bevaka det och skratta gott när husets säljs(och du får se prislappen!)

• Gilla
blomkrukan
  • Laddar…
Tack allihop :)

Hej på er, huset som vi ville köpa från början är fortfarande till salu :) Priset har förändrats negativt och säljarna har nu det kämpigt då de ska betala två lån. Tydligen så har de köpt ett annat hus. De hade guldläge men trodde säkert att de var smarta och inväntade ett bättre bud. Man tycker ändå synd om de men lite bättre måste det kännas för de iom att räntan har gått ner :p

Vi har skrivit på och är överlyckliga, vi fick huset för mindre pengar än första huset och mellanskillnaden kan vi använda för småfix och att nu även räntan har gått ner betydligt är bara ett stort plus. Inflyttningsdatum är om ca 3 månader.

Allt känns underbart och det hela slutade lyckligt för oss iallafall :)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.