AXS
Som ett av de sista stegen i köksrenoveringen skulle jag precis sätta upp köksfläkten. Mätte och började borra de 8 hål som behövs. När jag borrar sista hålet säger det pang. Har borrat rakt igenom stålröret med matningen till spisen. Två fina hål genom röret. Jordfelsbrytaren löste ut men elen funkar till resten av lägenheten när de tre säkringarna till spisen är brutna.

Har bilat bort en del betongen runt röret och undrar vad jag gör nu.

Skadat stålrör med två borrade hål i en betongvägg efter ett missöde under en köksrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadat stålrör i vägg med borrschakt och två hål efter felaktig borrning under köksrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ca 2 meter upp från uttaget till spisen. Skadan är som ni förstår bakom fläkten.

Kan en elektriker laga hålet på något sätt och sedan dra nya kablar från centralen? Kablarna är nydragna sedan se bytte till 3-fas. Vad gör man annars?

Känner mig som största idioten i världen... Snälla hjälp.

S
sånt kan hända den bäste. antingen funkar det att dra nytt eller så blir det att fräsa in nytt eller utanpåliggande

AXS
Låter det här som bra steg:
-Låta det vara öppet.
-Ringa elektriker.
-Hoppas de kan dra nya kabel i. Om inte så leva på hämtmat resen av livet.
-Täta hålen med plastbit och putsa över.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Har de nyligen dragit i nya trådar, så lär det gå att göra igen utan problem.
Man får se till så det inte är några vassa kanter på röret som sticker in och skaver.

Har jobbat en del med renoveringar och det är inte helt ovanligt att ett el- eller vattenrör får känna på slagborret

Det där fixar en elektriker troligtvis enkelt.
Det är inte första eller sista gången någon borrar i elrör. Det är värre att borra i vattenledning...

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
AXS
Tack alla! Får hoppas på det bästa.

AXS
Jourelektrikern sa "inga problem" men kommer på måndag för att spara 4000:-.

• Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
S
zeus_axel skrev:
Jourelektrikern sa "inga problem" men kommer på måndag för att spara 4000:-.
se där lugna puckar

Jourkillen verkar ju vara en hyvens kille tills han har skrivit räkningen....

Shit happens du klarade dig från värre skador...

Gå igenom din elanläggning nu under helgen så kan du spara pengar på att göra tilläggsarbeten när du ändå har honom på plats?

Ja, för elektrikern har nog knappast nått annat inplanerat för den dagen. Skulle det vara så så får "dom andra" helt enkelt vänta och ev åka tillbaka på jobbet dom tog ledigt från. :rolleyes:

• Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
AXS
Jouren var gratis, telefon och mail med bild. Svanströms El & VVS får tumme upp.

Kopplat in nya ugnen på vanligt uttag och tagit fram en enkel platta, nu klarar vi oss ganska bra.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
AXS
Så, nu har elektrikern varit här. 45 min extra för omdragningen mot att bara koppla in häll och ugn skulle jag tro.

Var såklart lite trångt och djävligt för att få plats med ugnen framför uttagen. Men ändå nöjd över 2h jobb. Vi gickäven igenom lite småsaker som vi kanske fixar till om några veckor.

El x-press får tummen upp!

PS, det var ena fasen som fått skalad isolering. Pansarröret var kopplat till jord.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Fastnade ett antal timmar häromkvällen på Svanströms youtube-kanal :) fanns mycket roligt och lärorikt att se där. Rekommenderas!

AXS
Idag kom räkningen på 3500:- efter rot. Helt okej, men lite mer än jag räknat med. Totalt 4h jobb fördelat på två besök.
Dyrast förutom tiden var servicebil och kabel.

Trevlig kväll!

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
zeus_axel skrev:
Idag kom räkningen på 3500:- efter rot. Helt okej, men lite mer än jag räknat med. Totalt 4h jobb fördelat på två besök.
Dyrast förutom tiden var servicebil och kabel.

Trevlig kväll!
Ja det är ju bara arbetstiden som går att få på rotavdrag.
Tycker att priset är helt ok

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.