Som ett av de sista stegen i köksrenoveringen skulle jag precis sätta upp köksfläkten. Mätte och började borra de 8 hål som behövs. När jag borrar sista hålet säger det pang. Har borrat rakt igenom stålröret med matningen till spisen. Två fina hål genom röret. Jordfelsbrytaren löste ut men elen funkar till resten av lägenheten när de tre säkringarna till spisen är brutna.
Har bilat bort en del betongen runt röret och undrar vad jag gör nu.
Det är ca 2 meter upp från uttaget till spisen. Skadan är som ni förstår bakom fläkten.
Kan en elektriker laga hålet på något sätt och sedan dra nya kablar från centralen? Kablarna är nydragna sedan se bytte till 3-fas. Vad gör man annars?
Känner mig som största idioten i världen... Snälla hjälp.
Har bilat bort en del betongen runt röret och undrar vad jag gör nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ca 2 meter upp från uttaget till spisen. Skadan är som ni förstår bakom fläkten.
Kan en elektriker laga hålet på något sätt och sedan dra nya kablar från centralen? Kablarna är nydragna sedan se bytte till 3-fas. Vad gör man annars?
Känner mig som största idioten i världen... Snälla hjälp.
Har de nyligen dragit i nya trådar, så lär det gå att göra igen utan problem.
Man får se till så det inte är några vassa kanter på röret som sticker in och skaver.
Har jobbat en del med renoveringar och det är inte helt ovanligt att ett el- eller vattenrör får känna på slagborret
Man får se till så det inte är några vassa kanter på röret som sticker in och skaver.
Har jobbat en del med renoveringar och det är inte helt ovanligt att ett el- eller vattenrör får känna på slagborret
Jourkillen verkar ju vara en hyvens kille tills han har skrivit räkningen....
Shit happens du klarade dig från värre skador...
Gå igenom din elanläggning nu under helgen så kan du spara pengar på att göra tilläggsarbeten när du ändå har honom på plats?
Shit happens du klarade dig från värre skador...
Gå igenom din elanläggning nu under helgen så kan du spara pengar på att göra tilläggsarbeten när du ändå har honom på plats?
Så, nu har elektrikern varit här. 45 min extra för omdragningen mot att bara koppla in häll och ugn skulle jag tro.
Var såklart lite trångt och djävligt för att få plats med ugnen framför uttagen. Men ändå nöjd över 2h jobb. Vi gickäven igenom lite småsaker som vi kanske fixar till om några veckor.
El x-press får tummen upp!
PS, det var ena fasen som fått skalad isolering. Pansarröret var kopplat till jord.
Var såklart lite trångt och djävligt för att få plats med ugnen framför uttagen. Men ändå nöjd över 2h jobb. Vi gickäven igenom lite småsaker som vi kanske fixar till om några veckor.
El x-press får tummen upp!
PS, det var ena fasen som fått skalad isolering. Pansarröret var kopplat till jord.