Ska välja dörrar till tillbyggnaden och senare huset.
Står och väljer på modellerna Craft och Compact och funderar på skillnaden vad gäller ljuddämpning, känsla etc.
Undrar om det är någon som har nån erfarenhet/information om dessa.

Var till en återförsäljare men det var mest "godag yxskaft" svar jag fick. Typ "lika bra, Ingen skillnad" min motfråga "men det skiljer ju en hel del i pris" möttes med "Vet inte varför, prispolitik kanske"
Min respons på det blev "ja tack då och hej"

Hoppas nån har bättre svar här.........

Gäller det innerdörrar eller ytterdörr?

Craft:Klassisk massiv spegeldörr med träkärna i ramen och mdf i speglarna, det närmaste en gammaldags tillverkad dörr du kan komma (från Jeld-Wen).
Compact:Uppbyggd på massiv formpressad kärna i spånskiva, högre ytfinish som är extra slitstark.
Ljuddämpningen ska inte skilja på dessa, angående känslan så åk till en butik som har dessa i sin utställning och bilda dig en egen uppfattning. Personligen håller jag Craft högre Dörrarna kan fås i andra kulörer än vitt mot visst tillägg.
Hoppas det blev lite klarare nu.
/Angelin

• Gilla
EuroBendel
  • Laddar…
Fixat en bild så du ser skillnaden.
ImageUploadedByByggahus.se1361269284.257082.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
EuroBendel och 1 till
  • Laddar…
Tackar för bilden. Hade inte uppfattat att Craft var tunnare än Compact. Det borde ju nästan luta åt att compact har bättre ljudisolering. Tänkte även använda flexramen som ska vara lite bättre på ljud.
Ska försöka hitta nån återförsäljare som har dörrarna hemma.

Generellt sett så desto tyngre desto mer ljudisolerande, men ska du ha riktigt ljudisolerat så ska du ha med tätningslistor och släplist. Swedoor har det och så även Daloc. Det är kanske inget som står hemma på hyllan men hör med byggvaruhandeln så kan de nog få fram ett pris. Både Daloc och Swedoor har en mängd kulörer att välja på, men igen så står de inte på hyllan.

M mape17 skrev:
Tackar för bilden. Hade inte uppfattat att Craft var tunnare än Compact. Det borde ju nästan luta åt att compact har bättre ljudisolering. Tänkte även använda flexramen som ska vara lite bättre på ljud.
Ska försöka hitta nån återförsäljare som har dörrarna hemma.
Några är senare, vilken dörr blev det? Funderar själv om man ska köra kompakta eller massiva från Swedoor.
Alternativt kompakt från Diplomat men endast 2 års garanti varför jag tvekar på kvaliteten, Swedoor har ju 5.

Ännu ingen som har jämfört dessa två dörrar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.