R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, en kostnad jag skulle slippa om TV3 inte fanns.

Jag har aldrig propagerat för att TV3 ska förbjudas, förutom i de sammanhang där drevet går mot att SVT borde läggas ner. Då säger jag som motvikt att jag vill att TV3 försvinner.
TV3 ger mig inte ett dyft, utan kostar mig bara pengar, som jag inte kan göra något åt.
Köp ingenting så klarar du dig ifrån den indirekta reklamkostnaden, för att slippa tv-licensen får du inte ha någon inkomst, är väl en liten skillnad?

• Gilla
  • Haha
big mike och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det bästa av två världar är alltså att inte ha någon inkomst så man inte kan köpa något. :crysmile: :D

• Gilla
  • Haha
Cheesen och 4 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Hoppas man får skatteavdrag om man inte har licenspliktig utrustning
Det är precis detta som är anledningen till beslutet. Radiotjänst får inte ta avgift från de som inte har TV (rimligt, du kan ha telefon utan att se på svt eller lyssna på sr.). Fler och fler använder public service utan att de har rätt att ta ut avgift. Alltså måste de ändra systemet, för det är vansinne. Det finns fyra sätt att finansiera media: reklam, avgift (typ netflix), skatt, eller att en intressegrupp finansierar eget innehåll. Jag tycker att det finns plats för alla.

• Gilla
  • Wow
Anonymiserad 168520 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det är dock vettigt att bland medborgare diskutera vad och hur omfångsrikt innehållet ska vara för den skattefinansierade delen, och därmed skattens (avgiftens) storlek. Och även hur innehållet ska styras.
Det är vi som betalar för PS, alltså har även rätt att ha synpunkter!

Är det finansierat på annat sätt är det andra aktörer som får ha synpunkter. För reklamfinansierad media är det till syvende og sidst annonsörerna som bestämmer, både innehåll, omfång och vad som är OK eller inte OK att sända bredvid deras annonser.

Själv tycker jag att SVT sköter sig bra, och när jag kollat på andra TV-bolag har insett att de gör det inom en helt rimlig budget, så ser jag inget skäl för just nu ha annan åsikt än att SVT och SR gärna får vara kvar i nuvarande tappning, eller med något smärre förändringar.

Själviskt så kan jag tycka att de kan väl skippa all idrott, ja och nu när barnen har börjat bli stora kan de ju lägga ner barnkanalen också, och ja jag kan räkna upp fler saker som de gärna kan lägga ner, mello t.ex. (vilket tydligen ger vinst, så det borde nog inte läggas ner ändå...).
Men PS måste ju få vara till alla, då alla är med och pyntar. Så det kommer alltid för den enskilde vara för mycket av någonting och för lite av någonting annat.

• Gilla
  • Haha
arkTecko och 9 till
  • Laddar…
Otroligt viktigt att det inte blir som i Italien där politiker har alltför stor makt både över publicerad service och övrig media.

Mikael_L
Om jag skulle anse att politikerna verkligen bestämde innehållet i SVT skulle jag helt klart ha en annan åsikt om SVT.

Jag tycker mig inte se att SVT verkar vara speciellt mycket styrt av sittande regering.

När det var jobbigt för MP under denna mandatperiod så ville ju liksom nyhetsprogrammen i SVT aldrig släppa sakerna, utan malde om det i veckor, hela tiden med nya nålstick.
MP anser jag har förlorat flera procent av rösterna i senaste valet pga bevakningen.

Och antagligen förtjänt också, jag är ingen direkt MP-vän. De har några bra sidor, men väldigt mycket konstigt, orealistiskt och rent felaktigt också.
MEN, om regeringen styrde SVT borde denna häxjakt* i TV aldrig ha skett, eller hur?

* wow, nu citerade jag trumpen ... ;)

R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är dock vettigt att bland medborgare diskutera vad och hur omfångsrikt innehållet ska vara för den skattefinansierade delen, och därmed skattens (avgiftens) storlek. Och även hur innehållet ska styras.
Det är vi som betalar för PS, alltså har även rätt att ha synpunkter!

Är det finansierat på annat sätt är det andra aktörer som får ha synpunkter. För reklamfinansierad media är det till syvende og sidst annonsörerna som bestämmer, både innehåll, omfång och vad som är OK eller inte OK att sända bredvid deras annonser.

Själv tycker jag att SVT sköter sig bra, och när jag kollat på andra TV-bolag har insett att de gör det inom en helt rimlig budget, så ser jag inget skäl för just nu ha annan åsikt än att SVT och SR gärna får vara kvar i nuvarande tappning, eller med något smärre förändringar.

Själviskt så kan jag tycka att de kan väl skippa all idrott, ja och nu när barnen har börjat bli stora kan de ju lägga ner barnkanalen också, och ja jag kan räkna upp fler saker som de gärna kan lägga ner, mello t.ex. (vilket tydligen ger vinst, så det borde nog inte läggas ner ändå...).
Men PS måste ju få vara till alla, då alla är med och pyntar. Så det kommer alltid för den enskilde vara för mycket av någonting och för lite av någonting annat.
Eller så låter du SVT1 vara en ren nyhetskanal (Barnkanalen kan vara kvar) & lägger SVT2 med allting annat trams som en betalkanal. Jag ser ingen anledning till att jag ska vara med och betala skatt för att folk ska ha rätt till att se så ska det låta/skavlan fredag kväll.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mmmm, jag förstår hur du menar.
Men jag är ändå av åsikten att då är det bättre som det är nu.

Bättre för samhället och samhällsbygget, och även mer pengaeffektivt. Mer nytta per krona alltså.
Anser jag i alla fall.

Dock tycker jag att det är vettigt att radera ut radiotjänst och ändra på avgiftsmodellen. Det blev ju väldigt tydligt hur tokigt och otidsenligt det blivit när radiotjänst började jaga licenspengar för att man hade tillgång till internet.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 3 till
  • Laddar…
N
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om jag skulle anse att politikerna verkligen bestämde innehållet i SVT skulle jag helt klart ha en annan åsikt om SVT.

Jag tycker mig inte se att SVT verkar vara speciellt mycket styrt av sittande regering.

När det var jobbigt för MP under denna mandatperiod så ville ju liksom nyhetsprogrammen i SVT aldrig släppa sakerna, utan malde om det i veckor, hela tiden med nya nålstick.
MP anser jag har förlorat flera procent av rösterna i senaste valet pga bevakningen.

Och antagligen förtjänt också, jag är ingen direkt MP-vän. De har några bra sidor, men väldigt mycket konstigt, orealistiskt och rent felaktigt också.
MEN, om regeringen styrde SVT borde denna häxjakt* i TV aldrig ha skett, eller hur?

* wow, nu citerade jag trumpen ... ;)
Malde om MP ungefär som de gör om Trump dagligen nu då menar du?
Ärligt talat - hur många som är POSITIVA till Trump och Brexit ges utrymme i SVT? Det är hyfsat många innevånare i USA resp. UK som är det nämligen d.v.s. positiva men om man skall tro på SVT:s rapportering finns de knappt. Långt ifrån trovärdigt.
F.ö. menar du att man inte skulle ha bevakat MP och berätta om deras åtskilliga fadäser? Eller det kanske enbart är SD man skall granska och hänga ut i sann vänsteranda?

• Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
T
E etompau skrev:
Nej en dator var/är ingen licenspliktig enhet. Det var just det som utlöste förändringen av licenssystemet.
Du kunde streama valfri kanal på dator eller projektor utan att betala mottagarlicens. Detta drogs hela vägen genom rättssystemet och beslutet var att en dator är undantagen från licens.
Se mitt svar ovan!

hsd
P Pin skrev:
Radiotjänst ringde mig igår kväll och undrade om jag har tv. Varför försöker de driva in avgifter in till sista dagen när det blir skattefinansierat nästa år. Det vore en besparing att stänga ner deras verksamhet redan nu.

Jobben på radiotjänst i Kiruna ska ersättas med någon utlokaliserad myndighet, minns inte vilken.
De gör bara sitt jobb
Klaga direkt på deras chefer i stället

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
P
hsd hsd skrev:
De gör bara sitt jobb
Klaga direkt på deras chefer i stället
Är de tvingade att jobba där menar du?

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi har nuvarande regelverk nu, då ska det naturligtvis hållas. Det är fullt rimmligt att de fortsätter att jobba enligt uppdrag.

• Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
hsd
mnils skrev:
Är de tvingade att jobba där menar du?
De får väl ta de som finnsl
Tror inte heller att telefonförsäljare gillar sitt jobb.....

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Helt ärligt...jag förväntade mig högre nivå än flera av inläggen här. Pinsamt korttänkt att hävda att man inte vill betala för någonting man inte nyttjar. Skall jag resonera likadant med alla pengar som läggs på barn då jag själv är barnfri? Kom igen. Man kan tycka vad man vill om utbudet, men att säkra en bredd som tar hänsyn även till det just du inte gillar är asviktigt.

Det farligaste ett land kan utsättas för är kommunikationsstopp. SR och SVT sysslar med just kommunikation. Det är sedan jämnt skägg i destruktivitet mellan att politisera PS och att låta marknadskrafterna styra utbudet. Jag tror inte att någon vill att enda utbudet skall vara det som säljer mest (alltså 10 i topp och Svensktoppen), och de flesta av oss vill inte heller att propaganda skall pumpas ut (vilket det till viss del görs idag) dygnet om (se Kina, Nordkorea, Vietnam, osv). Med andra ord; PS behövs vare sig du gillar utbudet eller inte, det skall rättvisemässigt finansieras av ALLA medborgare (juridiska och fysiska personer) med öronmärkta pengar och PS bör absolut vara avpolitiserat OCH avkommersialiserat.

• Gilla
Abies koreana och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.