Finns denna info någonstans?

1. Vad är det totala avgiftsuttaget idag?
2. Hur mkt av avgiften hamnar där det gör nytta, dvs hos SVT, SR..? (dvs vad kostar radiotjänst och ev. annan administration)
3. Vad blir det totala avgiftsuttaget med nya förslaget?
4. Förändras budgeten hos SVT och SR, med hur mkt?

Varför undrar jag detta? Jag vill veta om denna skatt likt många andra är tänkt att ta ut extraskatt i vanlig ordning eller om det är 1:1 till ändamålet, och därmed ett lägre uttag eftersom kostnaden för radiotjänst mm försvinner. Om skatteuttaget enligt förslaget är konstant måste också budgeten hos de som ska använda pengarna vara det...? Och det borde de inte vara.

N
martin43 martin43 skrev:
Finns denna info någonstans?

1. Vad är det totala avgiftsuttaget idag?
2. Hur mkt av avgiften hamnar där det gör nytta, dvs hos SVT, SR..? (dvs vad kostar radiotjänst och ev. annan administration)
3. Vad blir det totala avgiftsuttaget med nya förslaget?
4. Förändras budgeten hos SVT och SR, med hur mkt?

Varför undrar jag detta? Jag vill veta om denna skatt likt många andra är tänkt att ta ut extraskatt i vanlig ordning eller om det är 1:1 till ändamålet, och därmed ett lägre uttag eftersom kostnaden för radiotjänst mm försvinner. Om skatteuttaget enligt förslaget är konstant måste också budgeten hos de som ska använda pengarna vara det...? Och det borde de inte vara.
Du borde kunna få svar på flertalet av dina frågor om du läser public service utredningen och regeringens proposition som du finner här: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2018/06/sou-201850/

N Nalleman64 skrev:
Du borde kunna få svar på flertalet av dina frågor om du läser public service utredningen och regeringens proposition som du finner här: [länk]
Ah, det var ju bara 246 sidor.

1. Uttag 2018: 8073 MSEK, då beräknas 10% skolka.
2. Oklart, men 153 anställda måste kostnad en del så säg 2% försvinner där.
3+4. SVT+SR+UR har 8405 MSEK i anslag för 2019 (ökar 2% per år, borde snarare vara tvärtom!?)
Var gränsen ska gå ska anpassas efter hur mkt medel som ska tilldelas.
Företag och juridiska personer slipper.
"medlen kommer programföretagen SR, SVT och UR till del utan att passera ett anslag på utgiftssidan i statens budget"

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Hoppas man får skatteavdrag om man inte har licenspliktig utrustning
Eller tvärtom, för att införskaffa den?

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
N
martin43 martin43 skrev:
Ah, det var ju bara 246 sidor.

1. Uttag 2018: 8073 MSEK, då beräknas 10% skolka.
2. Oklart, men 153 anställda måste kostnad en del så säg 2% försvinner där.
3+4. SVT+SR+UR har 8405 MSEK i anslag för 2019 (ökar 2% per år, borde snarare vara tvärtom!?)
Var gränsen ska gå ska anpassas efter hur mkt medel som ska tilldelas.
Företag och juridiska personer slipper.
"medlen kommer programföretagen SR, SVT och UR till del utan att passera ett anslag på utgiftssidan i statens budget"
Jag tror jag såg en uppgift om att Radiotjänsts verksamhet kostar runt 200 miljoner per år. Dessa pengar skulle kunna ha gått tillbaka till tittarna i form av lägre avgift men istället göder man SVT/SR/UR ytterligare genom att tillföra dem dessa pengar.

Finns inget incitament för dessa företag att vara effektiva och hushålla med de medel de tilldelas.
Helt fel enligt min mening! Dessa företag och hur medlen används borde undergå en betydligt hårdare granskning.

• Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Finns inget incitament för dessa företag att vara effektiva och hushålla med de medel de tilldelas.
Helt fel enligt min mening! Dessa företag och hur medlen används borde undergå en betydligt hårdare granskning.
Eller bara göra som i alla (nåja, vissa) branscher, kräv att kostnaden minskas 3% varje år med bibehållen kvalitet, återkom och berätta hur ni tänkt göra för att lyckas eller så byter vi ut styrelsen eller ledningen eller båda.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Gruvarbetarnas fruar i Kiruna som jobbar på radiotjänst får jobb på en annan myndighet som utlokaliseras så det blir inte en besparing av hela radiotjänsts budget då även dessa jobb är skattefinansierade och utlokaliseringar brukar kosta en del att genomföra.

De utlovade ersättningsjobben efter Radiotjänst nedläggning är skrinlagda detta pga av att vi ej har någon regering och därtill hörande budget.

• Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
Lokalhyrorna lär ju ändå sjunka.

N
martin43 martin43 skrev:
Eller bara göra som i alla (nåja, vissa) branscher, kräv att kostnaden minskas 3% varje år med bibehållen kvalitet, återkom och berätta hur ni tänkt göra för att lyckas eller så byter vi ut styrelsen eller ledningen eller båda.
Ingen politiker i ängsliga landet Sverige vågar föreslå detta av rädsla att bli anklagad för att försöka styra public service.
I Danmark däremot går det utmärkt! Där ska public service spara vilket gett ett ramaskri. I Sverige......

De går ner till 3TV kanaler och 5radiokanaler. Nu säger inte antalet så mycket. Men det verkar inte som att de går ner till en så låg nivå.

P Pin skrev:
Gruvarbetarnas fruar i Kiruna som jobbar på radiotjänst får jobb på en annan myndighet som utlokaliseras så det blir inte en besparing av hela radiotjänsts budget då även dessa jobb är skattefinansierade och utlokaliseringar brukar kosta en del att genomföra.
Jo, för att den myndighet som utlokaliseras försvinner ju därifrån den är nu?
Eller!? Är alltihopa ett enormt pyramidspel där man bara skjuter allt i så många led att ingen märker att staten bara expanderar.:)

Tänker jag tillbaka några decennier så gick det bra med en TV-kanal och 3 radiokanaler.
Lite skol-tv och utbildnings-tv på fm, sedan testbild fram till 18:00, då kör vi aktuellt, sedan lite barntv, en kvart ca.
Därefter något magasin, sedan Rapport eller Aktuell, avsluta med något lättare program eller ett diskussionsprogram.
Släck sändarna vid 22:00 på vardagar, 00:00 på helger för att spara energi.

• Gilla
Noseone och 7 till
  • Laddar…
Grattis statsmedia!!!

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Perkille! För oss som inte använder tjänsten pga dålig täckning blir det dyrt! Bara radion som funkar, och där pratar dom knappt svenska längre, skåningarna verkar tagit över skutan helt ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.