16 972 läst ·
107 svar
17k läst
107 svar
IVT490 för klen???
Robban från Robban
Vet du hur mycket du tjänar på att ha termostaterna på max.
Logiskt sätt så måste väl elpatronen gå lite mer för att värma det öppna systemet, kran, dusch, då de mesta av uppvärmt vatten går direkt ut i slingan och varmvattenberedaren är dubbelmanatad????????????? :
Kan du förklara?
Vet du hur mycket du tjänar på att ha termostaterna på max.
Logiskt sätt så måste väl elpatronen gå lite mer för att värma det öppna systemet, kran, dusch, då de mesta av uppvärmt vatten går direkt ut i slingan och varmvattenberedaren är dubbelmanatad????????????? :
Kan du förklara?
Kan bara referera till förbrukningen i Januari månad då det för det mesta låg på 0 eller någon minusgrad och då var förbrukningen i snitt 80 kwh om dygnet med toppar på 105-110 kwh, när jag vridit upp termostaterna på max och låter värmekurvan styra så i Februari månad med ungefär samma väder med någon natt på under -10 så var medelförbrukning 66 kwh om dygnet, topp är 83 kwh. Mycket jämnare värme än när termostater styrde huset, inbillar mig att när termostaterna styrde och golvet nått sin temperatur så slog dom ifrån och golvet svalnade, när sen golvet begärde mer värme så eldade det på med både kompressor och eltillskott i tid och otid vilket gjorde att förbrukningen var högre.
Nu är jag novis på det tekniska men siffrorna talar ju sitt tydliga språk och vår förbrukning har sjunkit rejält med detta.
Nu är jag novis på det tekniska men siffrorna talar ju sitt tydliga språk och vår förbrukning har sjunkit rejält med detta.
robocop skrev:Robban från Robban
Vet du hur mycket du tjänar på att ha termostaterna på max.
Logiskt sätt så måste väl elpatronen gå lite mer för att värma det öppna systemet, kran, dusch, då de mesta av uppvärmt vatten går direkt ut i slingan och varmvattenberedaren är dubbelmanatad????????????? :
Kan du förklara?
logist set så går elpatronen mindre om man kör med fullt öppna termostater eller bortplockade.
värmepumpen sköter ju reglerningen & på det viset tilverkas inget överskott på värme som man får vid termostat reglering. på samma sätt så får man aldrig nått graftigt underskått heller.
blir det kallare så hinner kompressorne med, men om du har termostater så kanske flera slingor öppnar samtidigt (golvvärmetermostater kör bara i 2 laäägen öppet/stängt)
& kalt vatten strömmar då in & elpatronen måste slå till för att hinna värme vattnet då värmepumpen är extremt klan när man har frånluftsvärme.
GULP!!!!
Förbrukning 1 feb till 1 mars = 3000 Kwh
Likadant i Januari...
Förbrukning 2005-04-07 till 2006-03-01 = 17000 kWh
Ser ut som om vi kommer att spränga den fruktade 20000-vallen!
Byggaren sa att man får räkna med en högre förbr. under första året p.g.a. att plattan m.m. skall torka ut + att jag körde med värmekurva 5.5 ganska länge (på felaktig inrådan från installatören...). Hoppas därför på ngt lägre förbrukning under följande 12-månadersperiod...dyyyrt blir det annars!!!
MVH
//RBJ
Innetemp 20-21 grader. 1 1/2-plansvilla 197 kvm varav 30 kvm garage uppvärmt till 12 grader. Nybyggt 2005 Sthlm norrort. IVT490 frånluftsvärmepump, vattenburen golvvärme bottenvåning, vattenradiatorer övervåning.
Förbrukning 1 feb till 1 mars = 3000 Kwh
Likadant i Januari...
Förbrukning 2005-04-07 till 2006-03-01 = 17000 kWh
Ser ut som om vi kommer att spränga den fruktade 20000-vallen!
Byggaren sa att man får räkna med en högre förbr. under första året p.g.a. att plattan m.m. skall torka ut + att jag körde med värmekurva 5.5 ganska länge (på felaktig inrådan från installatören...). Hoppas därför på ngt lägre förbrukning under följande 12-månadersperiod...dyyyrt blir det annars!!!
MVH
//RBJ
Innetemp 20-21 grader. 1 1/2-plansvilla 197 kvm varav 30 kvm garage uppvärmt till 12 grader. Nybyggt 2005 Sthlm norrort. IVT490 frånluftsvärmepump, vattenburen golvvärme bottenvåning, vattenradiatorer övervåning.
Låter inget kul, men just det du skriver om fel råd från installatören har jag läst på fler ställen och själv råkat ut för, vimlar tydligen av outbildade puckon i värmepumpsbranschen.
Vi fick samma påtalat att det är inte lönt att skrika högt för hög förbrukning det första halvåret eller så p.g.a fukt i plattan och huset som skall drivas ut, det får man väl tro på och kanske är logiskt men det är ju inte roligt när det skenar med dom priser på el som är nu + svinkallt.
Bara hoppas och tro att nästa räkenskapår blir bättre för din del och du slipper svimma varje gång elräkningen kommer
Vi fick samma påtalat att det är inte lönt att skrika högt för hög förbrukning det första halvåret eller så p.g.a fukt i plattan och huset som skall drivas ut, det får man väl tro på och kanske är logiskt men det är ju inte roligt när det skenar med dom priser på el som är nu + svinkallt.
Bara hoppas och tro att nästa räkenskapår blir bättre för din del och du slipper svimma varje gång elräkningen kommer
Jo det finns ju självutnämda experter som inte tillhör någon bransch men ändå försöker ge intryck av att dom vet allt, ingen nämd och ingen glömd
Men här pratas det ju värmepumpar och man snappar ju upp ett och annat som glad amatör som man får testa, vissa saker silar man och vissa saker vågar man sig på, att sen någon eller några har åsikter om detta är ju bra, det är så det fungerar och skall fungera på ett forum utan att det går till överdrifter.
Men här pratas det ju värmepumpar och man snappar ju upp ett och annat som glad amatör som man får testa, vissa saker silar man och vissa saker vågar man sig på, att sen någon eller några har åsikter om detta är ju bra, det är så det fungerar och skall fungera på ett forum utan att det går till överdrifter.
men jag har ju ingen frånluftsvärmepump heller, uten ar riktig bergvärmepump[/quote]Inger.P. skrev:
Vad hade du för total investeringskostnad för ditt värmesystem? (Borrhål, pump, igångkörning och vad mer som kan tillkomma).
[/quote]
har inte 100 koll, då jag samtidigt konvertera huset från direkt el till vattenburet, & även isolera vinden.
jag gjorde allt utom borrning själv.
borrning inklusive grävning till hus & håltagning i hus, samt kolektorslang & sprit fyllt & indraget i huset
utfördes av borrfirman & kosta 51 000:- inklusive kontainer & bortfrosling av borrkax.
hålet vart 180m & 170m är aktivt djup
pumpen kosta 40 000:-
& lite rör o kopplingar för ca 1000:-
konverteringen kosta inte mycke heller.
radiatorer till hela huset hitta jag begagnede för 5 000:- hemkört & avlastat.
den vart det en del rör o kopplingar & maskin hyaa + lite byggmatrial. Det kanske kosta 20 000:-
utöver detta har jag på senare tid köpt mig en bamse vvb & bygt om värmepumpen med volymförstorare & det kosta 15 000:-
det är alltså bara matrial kostnader då jag gjort jobbet själv
värmesystemet är dimensionerat till att värmehuset med mycket låg radiator temp, hade börvärde på 40 grader i morse när der var -15 grader
Jag börjar undra om inte det är reglerteknik som skulle kunna trolla bort varför
490 går så mycket på el. Det är tydligt dagar som dessa, kalla nätter och varma dagar.
Kompressorn och utomhusgivaren borde fungera på följande sätt.
1) När luften är som varmast på em och tempen ganska snart vänder neråt borde
kompressorn slå till medan det fortfarande är varmt inne av bl a sol. Flvp skulle då
samla på sig överskott av energi, för förbrukning för senare timmar.
2) Eltillskottet är ju absolut störst på morgonen, soluppgång och då kan man ratta ner
enl. tidigare inlägg på forumet och eltillskottet kopplas bort.
På fm ca 10 tiden vrids kurvan sakta upp igen och 1) träder i kraft följt av 2) o sv.
Frågan är; Finns det ingen utrustning i dagsläget som kan styra denna del. Som det
är nu stårkompressorn på viloläge för många timmar medan huset förtfarande är varmt och väntar på en kall natt med förlorad värmetillskott att lagra till natten
490 går så mycket på el. Det är tydligt dagar som dessa, kalla nätter och varma dagar.
Kompressorn och utomhusgivaren borde fungera på följande sätt.
1) När luften är som varmast på em och tempen ganska snart vänder neråt borde
kompressorn slå till medan det fortfarande är varmt inne av bl a sol. Flvp skulle då
samla på sig överskott av energi, för förbrukning för senare timmar.
2) Eltillskottet är ju absolut störst på morgonen, soluppgång och då kan man ratta ner
enl. tidigare inlägg på forumet och eltillskottet kopplas bort.
På fm ca 10 tiden vrids kurvan sakta upp igen och 1) träder i kraft följt av 2) o sv.
Frågan är; Finns det ingen utrustning i dagsläget som kan styra denna del. Som det
är nu stårkompressorn på viloläge för många timmar medan huset förtfarande är varmt och väntar på en kall natt med förlorad värmetillskott att lagra till natten
Ja skulle vara intressant att veta, det är ju så tydligt att dessa dagar och nätter med 13-14 graders skillnad gör att förbrukningen rusar. Som senaste dygnet då Söndagen gjorde att pumpen var i viloläge 4-5 timmar mitt på dagen då det var + gr.ute för att när det snabbt sjönk till - 4 och senare på natten till -12 att eltillskottet gjorde att förbrukningen var 84 kwh senaste dygnet, föregående dygn med stark isande vind med - gr. hela dygnet ner till -11 var förbrukningen i genomsnitt 65 kwh.
Jobbar man så kan man ju inte hålla på att skruva på pumpen hela tiden.
Jobbar man så kan man ju inte hålla på att skruva på pumpen hela tiden.
det är väll så att 2kW inte räcker specielt långt, inte 4 kW hellar, när tempen sjunker snabbt.
jag har svårt att tro att reglerdatorn ska kunna kolla på vädert på tv för att veta om den ska börja byga upp en övetemp nån timme innan kylan kommer.
sen vill man väll ha en jämn inne temp, man vill vel varkan ha över elle underskott.
komfort är väll prio 1
jag har svårt att tro att reglerdatorn ska kunna kolla på vädert på tv för att veta om den ska börja byga upp en övetemp nån timme innan kylan kommer.
sen vill man väll ha en jämn inne temp, man vill vel varkan ha över elle underskott.
komfort är väll prio 1