Hej igen!

Skruvade upp luckan och skrapade bort lite smuts där nere där luften kommer in. Jag skruvade också upp de två skruvarna, drog ut och tvinnade till sladdarna lite, satte tillbaka och skruvade åt. Dock anger värmepumpen fortfarande att det är 15 grader ute, så verkar inte ha givit effekt.

Är det något på bilderna som ni reagerar på, som inte ser ut som det borde?

Öppet sensorhus monterat på tegelvägg med synliga skruvar, elektronisk kretskort och sladdar, samt smutsansamlingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronisk komponent med grönt kretskort, skruvade ledningar och en smutsig, böjd vit sladd på en tegelvägg.
Skapa konto
Elektronikkort i värmepumpens utsida med synliga kablar, skruvar och lite smuts.
Skapa konto

P peter.linkan skrev:
Dock anger värmepumpen fortfarande att det är 15 grader ute, så verkar inte ha givit effekt.
Kolla vad pumpen anser om temperaturen om du lossar tåtarna så att du vet att du är på rätt spår.

Vilka är tåtarna?

Tack!

P peter.linkan skrev:
Det där verkar se lite "anfrätt" ut. Hur ser det ut i "verkligheten"?

Närbild av en delvis korroderad spik fästad i grönt material, tecken på slitage.
Skapa konto

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Boilerplate4U
P peter.linkan skrev:
Hej igen!

Skruvade upp luckan och skrapade bort lite smuts där nere där luften kommer in. Jag skruvade också upp de två skruvarna, drog ut och tvinnade till sladdarna lite, satte tillbaka och skruvade åt. Dock anger värmepumpen fortfarande att det är 15 grader ute, så verkar inte ha givit effekt.

[bild] [bild] [bild]
Stämmer mätningen på plinten med förväntat värde enligt tabellen?

Anslut plinten igen och testa att skruva bort kabeln för GT2 inne i maskinen. Verifiera att du får samma värden som när du mätte direkt på plinten och återkom hit.

P peter.linkan skrev:
Vilka är tåtarna?
Sorry, de vita och röda sladdarna, eller en av dem.

Boilerplate4U
Alfredo Alfredo skrev:
Det där verkar se lite "anfrätt" ut. Hur ser det ut i "verkligheten"?

[bild]
Bra observerat! Där ska det normalt finns skyddslack runt så det är mycket möjligt att NTC-motståndet är kass. Går i så fall att beställa på nätet för några tior.

Närbild av ett potentiellt defekt NTC-motstånd utan skyddslack på ett kretskort.

• Gilla
CHEMAS och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle ha klippt av den skalade biten av kabeln och skalat om den för att vara säker på bra kontakt.

Om du har en multimeter så kan du testa att lossa kabeln från plinten i utegivaren och mäta motståndet mellan de två skruvarna. Det ska vara runt 15kohm när det är 0-gragit ute (se tabell tidigare i tråden). Stämmer det så sätter du tillbaks kabeln där, lossar andra änden där den sitter i värmepumen och mäter motståndet mellan de två trådarna. Det ska förhoppningsvis visa ungefär samma värde.

• Gilla
Jeppson och 1 till
  • Laddar…
Hej alla snälla!

Jag har lånat en multimeter, men inte hunnit kolla motståndet. Ska undersöka det imorgon.

Håller med @Alfredo om att det är anfrätt där på metallfilmsmotståndet. Därför känns det rätt klart det är där problemet är.

Jag har en kontakt som kan hjälpa mig att byta det, om jag bara köper en ny som ska sättas på. Jag har dock ingen som helst aning. Är det någon av er som kan hitta rätt på nätet, som jag kan beställa? :)

Skriv bara om det är någon uppgift som behövs för att välja rätt, så ska jag hitta det.

Närbild av ett korroderat metallfilmsmotstånd på ett grönt kretskort markerat med rött.
Skapa konto

ClasseClas
Ett alternativ är att köpa en helt ny utegivare. Var beredd att betala 800-1000 kr för den. Klart löjliga priser men då får du en fungerande givare med ett fräscht mönsterkort och anslutningsterminal.

Boilerplate4U
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket för era svar.

För mig ser de bara inte alls lika ut.

Men vi ska alltså byta den här:
Skadad komponent på grönt kretskort, omgiven av lödpunkter och markerad med röd cirkel.
Skapa konto

Till den här:
Elektronisk komponent mot bakgrund av kretskort, markerad för att bytas ut.
Skapa konto

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Boilerplate4U
Yepp! (y)

Om du byter se till att lägga på någon form av skyddslack på ledarna så de inte rostar sönder igen. Värmelim eller nagellack funkar.

• Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
Där ser man!

Var ska man montera på den? På samma ställe som den nuvarande delen sitter på? Eller där tåtarna går in?

Bilden på hemsidan ser nämligen annorlunda ut än min dosa:
Öppen elektrisk dosa med flera vita plaströr och kopplade blå och brun elledningar.
Skapa konto

Elektronisk kretskort monterad i en vit dosa med anslutna röda och svarta kablar och synlig smuts eller damm.
Skapa konto

Tack, jag ser till att det också kommer på skyddslack (y)

• Gilla
Anonymiserad 238506
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.