P phosun skrev:
Tänker installera rumsgivare till min IVT 695 TWIN då kaminanvändning och husets vindutsatthet ger alldeles för stor variation i inomhustemperaturen.

Hittade givaren:
Rumsgivare IVT/Bosch NTC - IVT 695 Twin - IVT Reservdelar per pump - IVT Reservdelar & Tillbehör (jsenergi.com)

De ska alltså ha mer än 1000kr för en plastlåda, en sockerbit, och en NTC sensor som kostar mindre än 10kr på elfa.

Därför undrar jag om någon vet vilken typ av NTC motstånd som används här?
Beställde en adapter till mitsubishi ac men den var restad. Hade förmånen att kolla på ett annat aggregat vad denna adapter var. Det var en fyrpolig kontakt med kablar på.
Kolla i skrot förrådet och hitta samma kontakt på en panasonic innedel. Tog den och klicka dit för externt start ö stop.

Sen skicka mitsubishi denna kontakt. Auktoriserad firma fick betala 500kr+moms och frakt. Kolla på elfa som inte är billigast och där kosta den 2,5kr

J
Fick ett tips på facebook om en lösning. Fanns till och med en färdig modul... :D

https://www.ebay.co.uk/itm/1PCS-X9C...p_JEKehgG8mGFI8LICreqmv0Ttw_QygcaAnRrEALw_wcB

Men under tiden jag funderat på detta upptäckte jag att min BVP gått på 100% tillskott de senaste 2 månaderna... Härligt när elpriset är som det är. :( Verkar vara cirkpumpen som kan kärva fast... Får se om BVP går att få att funka igen...

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J Josth skrev:
Jag tror det är 4,7 kohm @25°C som gäller för något äldre IVT.
Det stämmer nog bra, jag fick detta av IVT när jag frågade om rumsgivaren
Diagram som visar relationen mellan temperatur och motstånd vid olika temperaturer enligt IVT:s givartabell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Sist men inte minst. vi kan inte printa elektronik
https://signprint.se/2021/01/15/tryckt-elektronik-pa-frammarsch/
Tryckt elektronik är en miljardindustri och blir alltmer i fokus, särskilt tryckta och flexibla sensorer.

Printed sensors are a rapidly growing technology that offer low-cost processing, flexible thin-film form factor and large area sensing, making them suitable for emerging applications such as the Internet of Things (IoT), Industry 4.0, continuous health monitoring and more.
This market research report covers the technology and applications of printed photodetectors, piezoresistive and piezoelectric pressure sensors, strain sensors, temperature sensors, printed electrodes, biosensors, and capacitive touch sensors.
https://www.idtechex.com/en/researc...rs-2022-2032-technologies-players-markets/838

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J
Nu är det höst igen... Och jag byggde aldrig klart nåt förra året, men med årets elpriser är det dags.

Fått hem en Shelly Uni. Har ingen innegivare. Funderar på bäst strategi här. Bara ha två olika fasta temperaturer för att gasa och bromsa BVP. Eller ha en innegivare som jag kan lura till en alternativ fast temperatur? Eller lyckas förskjuta ett par grader? Hur koppla?

Ideer? Tips om innegivare?

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Sittställning
Tror ni att en nyfiken nybörjare jag programmera något enkelt för av och på stängning av pannan via motstånd ?

Kopierat från annan tråd...
---------------------
Vi är ju flera här på forumet som bygger egna lösningar. Någon har byggt i Homey, tror jag såg någon för Home Assistant och jag har byggt en lösning på RaspberryPI.

Min lösning styr efter elpris genom att man sätter ett max. pris men det kräver ju att man är något händig samt att ens värmepump har möjlighet till extern styrning. Varför jag valde bort Ngenic var nog mest för priset samt att den inte kan hindra varmvatten...

Min lösning går väl loss på runt 500 kr som lägst lite beroende på vad man väljer (och vad man får tag på) för komponenter...

https://github.com/QAnders/IVT-HP-PriceC ontrol

• Gilla
P-son83 och 1 till
  • Laddar…
I tråden för att läsa från IVT490 så har jag bett administratörerna bryta ut alla inlägg från den 10:e augusti till en ny tråd som handlar om att optimera IVT490 för timdebitering, det känns som att de senare inläggen i denna tråd bor hamna där också!

Jag håller just nu (dokumenterat i den andra tråden) på med att se hur bra det går att tillverka varmvatten med min FLVP. Jag använder den ytterst lite för värme

Huddingebo Huddingebo skrev:
Man ska ju komma ihåg att även Elfa tjänar pengar på att sälja sin komponent...

Jag var i samma sits. Ville komplettera mitt värmesystem med en innegivare.
"orginal" kostade mer än 1000kr.
Köpte en innegivare med låda/fäste för ca 100kr på Elfa.
Funkar kanon.
Just nu hänger den lite på trekvarten pga renovering.
Det är ju en väldig skillnad på 4-800% påslag och 10000% påslag eller mer dock. Sedan tillkommer moms.

K karlmb skrev:
Det är ju en väldig skillnad på 4-800% påslag och 10000% påslag eller mer dock. Sedan tillkommer moms.
Det kostar rätt mycket att bara lägga in en komponent i sortimentet. Det har inte så mycket med värdet på komponenten att göra. Har man då inte skalfördelar som ELFA och andra säljare har, så blir komponenten dyr. Särskilt som avanserna sedan läggs på det pris som man har fått efter att man lagt till komponenten i sin databas.

Men vi som klarar av att hitta den på nätet och kan beställa den själva kan ju på detta sätt få känna oss lite intelligentare än de andra... :cool:

• Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det kostar rätt mycket att bara lägga in en komponent i sortimentet. Det har inte så mycket med värdet på komponenten att göra. Har man då inte skalfördelar som ELFA och andra säljare har, så blir komponenten dyr. Särskilt som avanserna sedan läggs på det pris som man har fått efter att man lagt till komponenten i sin databas.

Men vi som klarar av att hitta den på nätet och kan beställa den själva kan ju på detta sätt få känna oss lite intelligentare än de andra... :cool:
Fast det för gäller ju för typ alla reservdelar och inte ens IVT lägger ju 10000% på tex en cirkulationspump eller växelventil.
Förklaringen är arbitrage genom ett hopp om att konsumenter inte ska fatta hur blåsta de blir.
Det är också extra allvarligt med tanke på att man verkar köpa in den allra lägsta kvaliteten på tempgivare så det blir många sålda under livslängden av några 10000 vp.
Hade kvalitén varit på topp och det mer var ett undantagsfall att komponenten behövdes så skulle ju få bry sig.

• Gilla
  • Haha
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
J
Jag har inget problem med att IVT tar 1000 för denna dosa, men eftersom jag inte ens är säker på att jag vill använda den mätningen så tänkte jag lösa det själv, mitt "trådlyft" var nog som Pacman skriver mest för att det var en tråd där thermistorns egenskaper nämndes, och inte en kommentar på prissättningen.

Det bubblar jättemånga trådar här, på facebook och diverse andra forum om hur man styr sin åldrande värmepump på schema, elpris mm. Jag förstår att admins inte kan reda ut dessa trådar, men det vore intressant om man kunde renodla så de som har kommit långt och har stor kunskap/kompetens kan hjälpa igång oss andra att spara el och pengar.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:

Nu är ju priset även svinhögt på innegivare även vid nyköp.
Dvs när man köper den som tillbehör.
När man kan köpa en av god kvalitet på "sindyra" butiken Elfa för 100kr och IVT tar 1000kr.
Då är någonting rejält snett! Ocker är i sammanhanget väldigt milt uttryckt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
M
J JohanLun skrev:
Såg att någon mappat givaren här,
[länk]
Mappningen temp->kOhm finns faktiskt med i installationsmanualen för IVT 290a/w. Det var på den tiden det faktiskt gick att läsa nåt vettigt i böckerna, inte bara friskrivningar och att man inte får stoppa fingrarna i sågklingan :)

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.