Hej

Dela gärna med er om era erfarenheter kring resp. fabrikat.
Vad är det som kan krångla och är det någon värmepump som har mycket oljud som kan vara störande?

/Mith

Det lär nog inte finnas så många som kör OLIKA pumpar och jämfört detta.

En del av oljuden beror på att man har dålig vibrationshämning (rör direkt svepta i vägg nära pumpen, eller metallfötter mot betonggolv etc)
Mitt föräldrahem har en Nibe 1230 och den hörs... kolvkompressor... men inte störande mycket.
En annan sak är att kanske installera en anti-knäpp-tank på stigaren för att undvika knarrande i rören när pumpen startar och stannar.

Trumpappa skrev:
Det lär nog inte finnas så många som kör OLIKA pumpar och jämfört detta.

En del av oljuden beror på att man har dålig vibrationshämning (rör direkt svepta i vägg nära pumpen, eller metallfötter mot betonggolv etc)
Mitt föräldrahem har en Nibe 1230 och den hörs... kolvkompressor... men inte störande mycket.
En annan sak är att kanske installera en anti-knäpp-tank på stigaren för att undvika knarrande i rören när pumpen startar och stannar.
Hej

En knäpp tank lät intressant. Är det en acktank och hur stor i så fall? Har en arbetskompis som har detta problem.

Mvh

Mith

En knäpptank är en volymförstorare (kan vara tex. en gammal varmvattenberedare eller en speciell tank mm) där man kopplar det varma vattnet in i toppen och sedan ut på elementen (stig) i botten. Den är till för att öka volymen i systemet för att få längre gång och stopp tider och därmed färre starter. Den fångar även upp det heta vattnet som kommer när växelventilen slår om från varmvattenproduktion till värme och tar då oftast bort knäppningarna i rör och element. I en acumulatortank lagrar man vatten som är varmare än det som man momentant behöver och det är inte ekonomiskt i en VP anläggning som fungerar bäst om den producerar värme med exakt den temperatur som momentant behövs.

Oljud kan det bli om den som installerar inte installerar på ett bra sätt. Jag själv råkade ut för det. Flexslangar finns det något som heter. Efter klagomål fick jag två sådana installerade på värmerören (element slingan). Då försvann i alla fall oljuden från elementen, så man kunde sova utan oljud från VP. De blev dock inte monterade på bästa plats, utan flera meter från VP. Kall och varm vatten skall även förses med flexslang, när jag kopplar/gör om det mesta av rören i pannrummet. Kallvatten röret vibrerar flera meter ifrån VP, även efter genomgång av betong vägg.

Jag har även funderat på om det inte är en risk för att det kan bli läckage i skarvar/kopplingar när rören vibrerar. Kan bara inte vara bra att vibrera gamla vattenrör.

Jag vet inte hur vanligt det är med dåligt utförda installation, men jag drabbades.

F
Jag installerade en Nibe 1225 och då jag själv gjorde installationen så kostade jag på mig flexslangar på både vatten och radiatorvatten (matning och retur) och det finns inte en antydan till vibrationer eller ljudtransport i rören.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.